Testen

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 januari 2022
  • Mazda
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam algemeen rijgedrag
  • Verbruik in de praktijk
  • Verzorgde afwerking
  • Ergonomie van de bediningselementen
  • Verzorgde geluidsdemping
  • (Veel) te lange handgeschakelde versnellingbak
  • Verouderend infotainmentsysteem
  • Beperkt nut micro-hybridisatie
  • Middelmatige verhouding buitenafmetingen/interieur/koffer

Moest je het nieuws gemist hebben: in de loop van dit jaar brengt Mazda zijn eerste ‘full hybrid’ op de markt bij ons om op die manier de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn gamma te doen dalen. Hij zal dan wel Mazda2 Hybrid heten… maar het is in werkelijkheid een gerebadgede Toyota Yaris. Naast de ‘2’ in zijn naam, heeft hij dus niets te maken met de stadswagen die Mazda in 2015 lanceerde en die in 2020 een update kreeg. Mazda’s ‘eigen’ 2 krijgt nu zelfs nog wat gerichte verbeteringen voor het jaargang 2022. 

Homura

Esthetisch gezien blijven de veranderingen echter heel beperkt. We kunnen ze vooral samenvatten in nieuwe kleuren en nieuwe zilverkleurige velgen. De speciale editie Homura is een welkome aanvulling in het gamma. Deze Mazda2 Homura Special Edition pakt uit met zwart gelakte spiegelkappen en lichtmetalen velgen (16 duim). Het interieur heeft ook een zwarte bekleding met rode stiksels en donkerrode verluchtingsmonden.

Draadloos

Voor het modeljaar 2022 krijgt de Mazda2 vanaf het instapmodel ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Dat moderniseert het infotainmentsysteem wat, hoewel het duidelijk zijn leeftijd begint te tonen in vergelijking met de moderne tablets van de concurrentie.

Wat de 'details’ betreft, kunnen we ook wijzen op de komst van een verwarmd stuur en een automatisch dimmende binnenspiegel. Mazda zegt ook de ergonomie van de zetels en de isolatie tegen geluid en trillingen verbeterd te hebben. Hoewel die veranderingen moeilijker concreet waar te nemen zijn, moet het wel gezegd dat het model dat ons voor deze korte test ter beschikking werd gesteld, een goede indruk naliet, zowel wat het zitcomfort als de algemene geluidsisolatie betreft.

Diagonale vortex

De Mazda2 is op onze markt alleen leverbaar met de 1.5 liter Skyactiv G benzinemotor. Deze viercilinder is voor 2022 opgewaardeerd en voortaan uitgerust met de zogenaamde ‘diagonal vortex combustion’-technologie. Daarmee kan de compressieverhouding verder worden opgevoerd (van 14 naar 15:1) om het brandstofverbruik te doen dalen.

Deze atmosferische motor is verkrijgbaar in een 75 pk (143 Nm) instapversie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of in een uitvoering met 90 pk. In dat geval moet je kiezen tussen de micro-hybride (e-Skyactiv G) met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of de automatische 6-versnellingsbak. Als je die laatste kiest, verlies je de micro-hybridisatie. En je moet het doen met minder flukse prestaties: 0 naar 100 km/u in 12,1 seconden, tegen 9,8 s voor de handgeschakelde e-Skyactiv G 90.

Te lange versnellingsbakverhoudingen...

In de praktijk blijkt de gekozen eindoverbrenging van de handgeschakelde zesversnellingsbak van de e-Skyactiv G 90 te lang. In stadsverkeer houdt de motor zich nog staande dankzij zijn rondheid, ondanks zijn eerder beperkte maximumkoppel (151 Nm) dat pas bij een hoog toerental vrijkomt (bij 3.500 tpm). Maar bij grotere hernemingen moet je niet aarzelen om de motor de sporen te geven om het maximumvermogen op te zoeken dat bij 6.000 t/min vrijkomt. Dit is zeker aangenaam bij 'actief rijden' voor liefhebbers... Maar met de veralgemening van kleine turbobenzinemotoren, kan het ook bestuurders ontgoochelen die gewend geraakt zijn aan meer 'respons' in de lage toerentallen bij de minste beroering van het gaspedaal.

Maar het is vooral op de hoofdwegen dat de gekozen overbrengingsverhouding van de versnellingsbak een probleem vormt in combinatie met dit atmosferische blok. De 6e versnelling is bijna enkel bruikbaar op vlakke snelwegen... De geringste helling aan 120 km/u verstikt de motor, die dan via het display op het dashboard vraagt om terug te schakelen naar de vijfde versnelling...

‘Discrete' micro-hybridisatie

De micro-hybridisatie die Mazda voor zijn 2 koos, is ook heel discreet. In elke betekenis van het woord. De kleine 22,5 volt batterij met 0,012 kWh weegt dus niet op de praktische aspecten van de Mazda2. En dat terwijl het zeer discreet herstarten van de verbrandingsmotor via de tandriem verzekerd wordt. Maar ook de geboden algemene hulp blijft zeer discreet. Je moet helemaal tot stilstand komen voor de motor uitschakelt, in tegenstelling tot sommige concurrerende micro-hybrides die nu bij lage snelheden werken met uitgeschakelde verbrandingsmotor in vrijloop. Bovendien is ook de beperkte hulp van het micro-hybridesysteem bij het optrekken eerder discreet te noemen. Tenslotte zorgt deze micro-hybridisering ook niet voor een drastische daling van het gehomologeerde CO2-cijfer van de Mazda2: zonder deze uitrusting heeft de 75 pk versie een WLTP-certificering van 109 g/km... tegen 107 g/km voor de 90 pk micro-hybride variant.

Laag brandstofverbruik in de praktijk

Deze aandrijflijn is niettemin zuinig in reële omstandigheden. Aan het eind van onze korte testrit noteerden we op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5.6 liter/100 km. Dit ondanks het soms 'stevigere' tempo. Een concurrent met turbomotor van een vergelijkbaar vermogen zou onder dezelfde omstandigheden zeker meer brandstof nodig gehad hebben...

Optimaal comfort

Over het algemeen kunnen we ook het aangename dynamische weggedrag van deze Mazda2 waarderen (aan het 2022 model zijn enkele gerichte verbeteringen aan de voor/achterdempers aangebracht). De Mazda2 biedt nog steeds een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek. We waarderen ook de goede kalibratie van de bedieningselementen. Deze Mazda2 laat zich rijden op de 'old school' manier, met een ongefilterd rijgevoel en een ergonomische mens-auto interface.

Op praktisch vlak moet je je echter behelpen met een vrij middelmatig plaatsaanbod op de achterbank, ondanks het feit dat de auto meer dan 4 m lang is (4.07 m), en een bagageruimte (280 liter) met een vrij hoge laaddrempel.

Wat kost hij?

De Mazda2 2022 is er vanaf € 15.490 voor de basisversie, die enkel in de 75 pk uitvoering verkrijgbaar is. De Skymove 75pk kost €17.990, de Skymove e-Skyactiv G 90 kost €19.09 en de Skymove Skyactiv 90 automaat €20.290. De standaarduitrusting is daarbij al degelijk. Reken op € 20.090 om van de e-Skyactiv G 90 over te stappen naar de Skydrive uitrustingslijn, of zelfs op € 22.890 voor de Skycruise topversie. Daarmee krijg je een zeer complete veiligheids- en comfortuitrusting.

Ons verdict

De Mazda2 2022 zal liefhebbers van een interieur vol XXL schermen niet weten te verleiden, noch chauffeurs die gewend geraakt zijn aan koppelrijke turbomotoren… Maar het blijft een aangenaam ‘old school’ rijdend alternatief voor de referenties in het segment. En dat met behoud van een verbruik dat in de praktijk beperkt blijft, zonder daarbij gebruik te maken van complexe, dure en zware hybridisatie.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mazda2? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mazda2 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km