Testen

Test: Mercedes T-Klasse, gezinswagen met een ster

Deze kleine bestelbreak van Mercedes verbergt Renault-techniek onder zijn ster. Maar hij belooft wel een chiquer interieur. Laten we zien of de T-Klasse echt meer waard is dan de Kangoo waarvan hij afstamt...

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 09 juli 2023
  • Mercedes-Benz
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Zeer praktische en ruime bestelbreak
  • Goed compromis comfort/wegligging voor het segment
  • Binnenkort ook met 7 zitplaatsen en elektrisch
  • Prijsverschil met Renault Kangoo
  • Niet-verschuifbare achterbank
  • Te veel harde plastics aan boord

Mercedes heeft met de T-Klasse ook een compacte gezinswagen. Een model dat gebaseerd is op de nieuwste generatie bestelbreak van Renault. Deze Mercedes wordt dan ook geproduceerd in Frankrijk, op dezelfde productielijn als de Kangoo (die zijn skelet ook leent aan de Nissan Townstar). Maar de Duitse constructeur heeft zijn invloed laten gelden op verschillende vlakken, om het model een meer premium randje te geven. Laten we zien of dat ook is gelukt.

Bestelwagen of personenwagen

Deze Mercedes is zowel als compacte bestelwagen (de Citan), als ‘combi’ met een achterbank (Citan Tourer) of als deze meest luxueuze T-Klasse verkrijgbaar. Alle drie deze versies komen in de typische kubusvorm. Qua exterieur merken we naast de Mercedes-badges ook verschillende koetswerkkleuren en eigen koplampen op.

Verbeterde stembediening

Aan boord heeft Mercedes zijn eigen stuurwiel meegebracht, uitgerust met kleine aanraakgevoelige knoppen zoals bij de andere modellen van het merk. Er is echter geen digitaal instrumentendisplay, maar simpelweg twee analoge tellers, met daartussen een multifunctioneel schermpje van 5,5 inch waarop onder meer de info van de boordcomputer en de navigatie wordt weergeven. Het centrale scherm is ook iets kleiner dan bij Renault (7 inch in plaats van 8), maar het krijgt een beter uitgewerkt infotainmentsysteem van Mercedes, met onder meer de fameuze MBUX-stembediening van het merk, die zeer intuïtief antwoordt op vragen van de inzittenden. Ook de connectiviteit is perfect mee met zijn tijd.

5 of 7 zitplaatsen

Momenteel is de T-Klasse enkel beschikbaar met 5 zitplaatsen. Maar er staat een verlengde versie met 7 plaatsen op de planning voor begin 2024. De ‘korte’ versie moet het doen met een simpele achterbank, die ook niet verschuift. Drie volwassenen kunnen er wel comfortabel op plaatsnemen, met een mooie beenruimte en voldoende breedte voor de schouders. De koffer is zelfs zeer ruim en ook erg praktisch (zeer lage laadvloer, vlakke zijkanten). De achterbank klapt neer in de bodem (1/3-2/3), wat een volledig vlakke laadvloer vrijmaakt. Alleen jammer dat de zijwanden van de bagageruimte bekleed zijn met harde plastics, die gemakkelijk geschonden worden in gebruik.

We keren terug naar de voorzijde waar Mercedes de bovenkant van het dashboard opnieuw heeft ontworpen. Die kan bekleed worden met een speciale Neotex-stof, een kunstmatig nubuck met een mooi effect. Maar voor de rest blijft het een dashboard in simpel plastic, dat niet erg luxueus oogt... Ook jammer dat de T-Klasse niet in aanmerking komt voor een glazen panoramadak. Maar zoals het een goede gezinswagen betaamt, zit deze Mercedes wel boordevol opbergruimtes.

Benzine, diesel en binnenkort elektrisch

Op technisch vlak komt de basis perfect overeen met die van de Renault Kangoo. We merken enkel op dat Mercedes een extra airbag heeft gemonteerd tussen de voorzetels, om te voorkomen dat de twee inzittenden tegen elkaar botsen bij een zijdelingse impact. Mercedes heeft ook de schokdempers en veren opnieuw afgesteld voor iets meer comfort. Maar zo zacht als de andere modellen van het merk met de ster is de T-Klasse niet. We hebben niets op te merken qua wegligging, die is degelijk. Het compromis tussen comfort en weggedrag is zelfs zeer goed voor het segment, ook al mist het de besturing aan feedback.

Qua motoren, naast de elektrische EQT die vanaf deze herfst wordt verwacht, vinden we onder de motorkap de 1,5 liter-diesel van Renault (95 of 115 pk) of de 1.3 turbobenzine die gezamenlijk werd ontwikkeld door Renault en Mercedes (102 of 131 pk). In beide gevallen raden we de krachtigste motor aan, die beter in staat zal zijn om deze gezinswagen in beweging te brengen, aangezien hij waarschijnlijk vaak vrij beladen zal zijn. De benzinemotor van 130 pk is erg aangenaam in gebruik en heeft meer pit dan de diesel. Op de 102 pk sterke benzinemotor na, hebben alle motorisaties optioneel recht op de robotbak met 7 versnellingen van Getrag, die fijn werkt en goed gespreid is. De T-Klasse heeft tenslotte ook nog alle moderne rijhulpmiddelen, inclusief een semi-autonome modus die de rijstroken volgt en automatisch voldoende afstand houdt met zijn voorligger.

Prijs Mercedes T-Klasse

De prijzen beginnen bij net iets meer dan 30.000 euro voor de instapversie 160 met de 102 pk sterke benzinemotor, wat ongeveer 5.000 euro meer is dan voor een gelijkaardige Kangoo (maar we gaan ervan uit dat de restwaarde van de T-Klasse ook hoger zal liggen, vanwege het merkimago). De ster op de neus is duidelijk wat waard! Gelukkig kost deze Mercedes niet al te veel in gebruik: we hebben een gemiddelde van 7,4 l/100 km gehaald met de benzinemotor van 130 pk en 6 l/100 km met de diesel van 115 pk, bij normaal rijden.

Ons verdict

Deze T-Klasse is net zo ruim en praktisch als vergelijkbare bestelbreaks die momenteel op de markt zijn. Maar als we gaan vergelijken met zijn voornaamste concurrenten vallen bij deze T-Klasse vooral het zeer verfijnd interieur, het modern multimediasysteem, de mooiere bekleding en de extra airbag op. Ook de ophanging, die herzien werd, zorgt voor het nodige rijcomfort.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km