Smart
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
Wereldwijd reden er sinds de lancering 515.000 exemplaren uit de showroom. Niet alleen in Europa, waar de 2008 in de Franse fabriek wordt geproduceerd, maar ook in Azië (met een fabriek in China) en in Latijns-Amerika (met een fabriek in Brazilië). Verdergaan op hetzelfde elan in de belangrijke markt van crossovers en SUV’s dus. Dat ziet Peugeot als zijn belangrijkste opgave voor de nieuwe 2008.
Je herkent de gefacelifte 2008 meteen aan zijn radiatorrooster. Dat staat voortaan iets verticaler en de leeuw verhuist van de motorkap naar een centrale positie op de grille. De koplampen ogen scherper, en achteraan moeten de hertekende achterlichten voor een 3D-effect zorgen. Ten slotte krijgt de 2008 wielkastverbreders, die hem stoerder doen ogen.
Als je in de 2008 instapt, word je meteen ondergedompeld in wat Peugeot de “i-Cockpit” noemt: de tellers van het instrumentenpaneel staan hoog gemonteerd, het stuurwiel zelf is kleiner dan normaal en staat dan weer laag, en centraal op de middenconsole prijkt het aanraakscherm van het infotainmentsysteem. De positie van het stuur en de tellers vergen gewenning, en we kunnen ons inbeelden dat grotere chauffeurs er moeite mee zullen hebben. De afwerking binnenin is verder op peil, en de optionele sfeerverlichting geeft extra cachet aan het interieur.
Het praktische aspect wordt bij de 2008 zeker niet vergeten: Peugeot schermt met een laaddrempel van slechts 60 cm, waardoor je voorwerpen niet te hoog hoeft te tillen om ze in de koffer te plaatsen. Die koffer heeft een inhoud van 410 liter, maar kan nog worden uitgebreid naar 1.400 liter wanneer je de achterbank neerklapt. In tegenstelling tot zijn grote concurrent, de Renault Captur, heeft de 2008 geen verschuifbare achterbank. Omdat de klanten er niet naar vragen, argumenteert Peugeot, en omdat de productiekost anders hoger zou liggen.
Een bijkomend argument voor de Peugeot 2008 in het segment van de kleine crossovers, is Grip Control. Het systeem, dat standaard is in de “GT Line”-uitvoering, en optioneel te krijgen is met motoren vanaf 100 pk, helpt de 2008 op moeilijkere ondergrond. Het verdeelt de trekkracht tussen de voorwielen op sneeuw, zand en modder. Verwacht geen hoogstaande terreincapaciteiten, maar het doet zijn werk naar behoren.
De Peugeot 2008 beschikt voortaan over drie PureTech-motoren aan benzinekant: een 1.2 van 82 pk (met manuele of gerobotiseerde vijfversnellingsbak), een 1.2 van 110 pk (met manuele vijfversnellingsbak of zestrapsautomaat) en een 1.2 van 130 pk (met manuele zesversnellingsbak). Dieselaars hebben de keuze tussen drie 1.6 BlueHDi-motoren: met 75 pk en manuele vijfversnellingsbak, met 100 pk en manuele vijfversnellingsbak, of met 120 pk en manuele zesversnellingsbak.
Tijdens de presentatie probeerden we de 1.2 PureTech-benzinemotoren met 110 en 130 pk. Die eerste was gekoppeld aan de zestrapsautomaat, die bij normaal verkeer uitstekend werk levert, maar bij dynamisch rijgedrag wat aarzelend uit de hoek komt. Opvallend: op papier geeft Peugeot een verbruik van 4,8 l/100 km mee voor deze versie, maar tijdens de presentatie vermelden de Fransen dat ze hun modellen voortaan ook aan realistische verbruikstests onderwerpen. Resultaat: een veel nauwkeurigere 7,1 l/100 km.
Dynamisch rijden kan je trouwens wel met deze 2008, want hij stuurt levendig en reageert alert. En terwijl wordt het comfort niet uit het oog verloren. Pluspunten voor het capabele chassis dus. De 1.2 PureTech met 130 pk is vanzelfsprekend de meest enthousiaste, al geldt voor beide motoren dat ze hun kenmerkende driecilindergeluid aardig gedempt houden.
De vernieuwde 2008 komt in vier uitrustingsversies: de spartaanse instapversie “Access”, de versie “Active” met onder meer manuele klimaatregeling, vertrekhulp voor hellingen, snelheidsregelaar en touchscreen. Daarboven staat de “Allure”, met automatische klimaatregeling, parkeersensoren, automatische koplampen en Mirror Screen-functie om je smartphone weer te geven op het touchscreen. Ten slotte is er de nieuwe versie “GT Line”, die het exterieur met zwarte accenten en het interieur met rode accenten een sportieve toets geeft, en het Grip Control-systeem toevoegt. Jammer dat in alle gevallen Active City Brake, de noodremfunctie voor in de stad, optioneel is.
De instapversie, de 1.2 PureTech van 82 pk in de versie “Access”, kost € 15.645. De benzinetopper, de 1.2 PureTech van 130 pk in de “GT Line”-uitvoering, betaal je € 22.995. Aan dieselzijde begin je met de 1.6 BlueHDi van 75 pk voor € 17.860, en haal je met de 1.6 BlueHDi van 120 pk de topper in huis voor € 24.840.
De Peugeot 2008 wordt opgefrist om voort te gaan op hetzelfde elan: als een bescheiden crossover zonder al te veel franjes. Een licht avontuurlijk kantje en dynamische rijeigenschappen doen de rest, zodat deze kleine leeuw ongestoord verder kan klauwen.
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?