Testen

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Door zijn flexibele platform kan de nieuwe Peugeot 208 zowel met benzine- of dieselmotoren als in een elektrische versie worden besteld. Is die e-208 interessant?
  • Bouland Felix
  • 13 maart 2020
  • Peugeot
  • 4.398 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Binnenruimte gevrijwaard
  • Onaangetaste binnenruimte
  • Overtuigende aandrijflijn
  • Achterste zitplaatsen enigzins beperkt
  • Filtering van ophanging
  • Meerprijs elektrische versie

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

De kleine 208, een echt succesnummer voor Peugeot, is sterk geëvolueerd bij deze nieuwe generatie hoewel die dezelfde naam behoudt. De nieuwkomer start zijn carrière met de trofee van Auto van het Jaar op zak. Wij mogen er kennis mee maken in zijn elektrische versie, die volgens het merk zelf al goed zou zijn voor liefst 27 procent van de bestelbonnen.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Zonder gedoe

In tegenstelling tot andere constructeurs ziet Peugeot – en moederhuis PSA – elektriciteit als een ‘brandstof’ zoals een andere. Zo duikt deze versie op stroom op hetzelfde moment in de catalogus op als de diesels en de benzines, zonder veel gedoe. Enkel een radiatorrooster met decoratiestukken in koetswerkkleur onderscheidt de elektrische variant van de rest, maar dat is het zo’n beetje.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?
Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Alles hetzelfde

In het interieur geldt hetzelfde. We zien er nog steeds het dashboard in twee niveaus met het grote scherm van het infotainmentsysteem. De binnenruimte, die wordt gekenmerkt door vrij krappe plaatsen achterin, en het laadruim (311 liter) zijn onaangeroerd gebleven. Kortom, of hij nu elektrisch is of niet, de 208 pakt steeds uit met zijn technologie, zijn degelijke afwerking en zijn comfort.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?
Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Driedubbele persoonlijkheid

De basis van deze uitstekende elektrische integratie zit onderhuids. Het modulaire platform CMP waar de 208 op is gebaseerd is zeer flexibel. Het is van bij de start bedacht voor versies op benzine, op diesel en op elektriciteit. Zo kunnen alle varianten van de 208 op dezelfde productielijn worden geassembleerd.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Groot rijbereik

Om redenen van schaalvergroting kiest de PSA-groep voor al zijn elektrische modellen, van de e-208 over de e-2008 tot de DS 3 Crossback E-Tense, dezelfde batterij van 50 kWh. Dat is goed nieuws voor de ‘kleine’ 208, want die grote accu geeft hem een rijbereik van 340 kilometer (WLTP). Ze voedt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die op de vooras ligt.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Groen is fun

Hoewel de batterij de kleine Fransman behoorlijk zwaar maakt (1.455 kilo) doet ze niets af aan zijn dynamische karakter. Eens het asfalt begint te slingeren dartelt de e-208 van bocht naar bocht dankzij een snelle en precieze besturing en het instant beschikbare koppel van zijn elektromotor. Bovendien geeft de batterij hem een lager zwaartepunt, waardoor hij minder gaat deinen of rollen. Als je het tempo verlaagt, dan komt de stadswagen stil en comfortabel uit de hoek. Alleen de schokdemping is wat stug, maar dat lag ongetwijfeld eerder aan de grote velgen onder onze testauto.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Keerzijde van de medaille

Met zijn basisprijs van 30.294 euro is de e-208 zo’n 11.000 euro duurder dan de benzineversie van 100 pk met automatische versnellingsbak en vergelijkbare uitrusting. Toch blijft de Peugeot daarmee minder duur dan zijn elektrische rivalen bij Renault, Mini, Fiat, Honda of BMW.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Ons verdict

Door hun flexibele filosofie lijkt Peugeot (en PSA) een schot in de roos te hebben geschoten. De elektrische 208 heeft alle voordelen van een slim ontwikkelde stadsauto zonder andere nadelen… tenzij dan zijn prijskaartje.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Heeft deze ster van de Citroën-stand andere wapens dan enkel zijn grote koffer en zijn SUV coupé-silhouet om het publiek van het Salon te overtuigen?

Kia EV6 GT vs Tesla Model Y Performance: stealth-jagers

Kia EV6 GT vs Tesla Model Y Performance: stealth-jagers

Tijdens het Salon is de ster van de Kia-stand de 585 pk sterke EV6 GT! Maar hoe brengt hij het ervan af in een vergelijking met de krachtigste versie van de meest verkochte elektrische wagen van België?

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

3,9 /5 Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

De 100% elektrische Duitse berline deelt niet enkel zijn stijl met het vlaggenschip van het merk met de ster...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km