Testen

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Door zijn flexibele platform kan de nieuwe Peugeot 208 zowel met benzine- of dieselmotoren als in een elektrische versie worden besteld. Is die e-208 interessant?
  • Bouland Felix
  • 13 maart 2020
  • Peugeot
  • 2.774 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Binnenruimte gevrijwaard
  • Onaangetaste binnenruimte
  • Overtuigende aandrijflijn
  • Achterste zitplaatsen enigzins beperkt
  • Filtering van ophanging
  • Meerprijs elektrische versie

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

De kleine 208, een echt succesnummer voor Peugeot, is sterk geëvolueerd bij deze nieuwe generatie hoewel die dezelfde naam behoudt. De nieuwkomer start zijn carrière met de trofee van Auto van het Jaar op zak. Wij mogen er kennis mee maken in zijn elektrische versie, die volgens het merk zelf al goed zou zijn voor liefst 27 procent van de bestelbonnen.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Zonder gedoe

In tegenstelling tot andere constructeurs ziet Peugeot – en moederhuis PSA – elektriciteit als een ‘brandstof’ zoals een andere. Zo duikt deze versie op stroom op hetzelfde moment in de catalogus op als de diesels en de benzines, zonder veel gedoe. Enkel een radiatorrooster met decoratiestukken in koetswerkkleur onderscheidt de elektrische variant van de rest, maar dat is het zo’n beetje.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?
Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Alles hetzelfde

In het interieur geldt hetzelfde. We zien er nog steeds het dashboard in twee niveaus met het grote scherm van het infotainmentsysteem. De binnenruimte, die wordt gekenmerkt door vrij krappe plaatsen achterin, en het laadruim (311 liter) zijn onaangeroerd gebleven. Kortom, of hij nu elektrisch is of niet, de 208 pakt steeds uit met zijn technologie, zijn degelijke afwerking en zijn comfort.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?
Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Driedubbele persoonlijkheid

De basis van deze uitstekende elektrische integratie zit onderhuids. Het modulaire platform CMP waar de 208 op is gebaseerd is zeer flexibel. Het is van bij de start bedacht voor versies op benzine, op diesel en op elektriciteit. Zo kunnen alle varianten van de 208 op dezelfde productielijn worden geassembleerd.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Groot rijbereik

Om redenen van schaalvergroting kiest de PSA-groep voor al zijn elektrische modellen, van de e-208 over de e-2008 tot de DS 3 Crossback E-Tense, dezelfde batterij van 50 kWh. Dat is goed nieuws voor de ‘kleine’ 208, want die grote accu geeft hem een rijbereik van 340 kilometer (WLTP). Ze voedt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die op de vooras ligt.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Groen is fun

Hoewel de batterij de kleine Fransman behoorlijk zwaar maakt (1.455 kilo) doet ze niets af aan zijn dynamische karakter. Eens het asfalt begint te slingeren dartelt de e-208 van bocht naar bocht dankzij een snelle en precieze besturing en het instant beschikbare koppel van zijn elektromotor. Bovendien geeft de batterij hem een lager zwaartepunt, waardoor hij minder gaat deinen of rollen. Als je het tempo verlaagt, dan komt de stadswagen stil en comfortabel uit de hoek. Alleen de schokdemping is wat stug, maar dat lag ongetwijfeld eerder aan de grote velgen onder onze testauto.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Keerzijde van de medaille

Met zijn basisprijs van 30.294 euro is de e-208 zo’n 11.000 euro duurder dan de benzineversie van 100 pk met automatische versnellingsbak en vergelijkbare uitrusting. Toch blijft de Peugeot daarmee minder duur dan zijn elektrische rivalen bij Renault, Mini, Fiat, Honda of BMW.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Ons verdict

Door hun flexibele filosofie lijkt Peugeot (en PSA) een schot in de roos te hebben geschoten. De elektrische 208 heeft alle voordelen van een slim ontwikkelde stadsauto zonder andere nadelen… tenzij dan zijn prijskaartje.

Test: Peugeot e-208, winnende formule?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km