Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De kleine 208, een echt succesnummer voor Peugeot, is sterk geëvolueerd bij deze nieuwe generatie hoewel die dezelfde naam behoudt. De nieuwkomer start zijn carrière met de trofee van Auto van het Jaar op zak. Wij mogen er kennis mee maken in zijn elektrische versie, die volgens het merk zelf al goed zou zijn voor liefst 27 procent van de bestelbonnen.
In tegenstelling tot andere constructeurs ziet Peugeot – en moederhuis PSA – elektriciteit als een ‘brandstof’ zoals een andere. Zo duikt deze versie op stroom op hetzelfde moment in de catalogus op als de diesels en de benzines, zonder veel gedoe. Enkel een radiatorrooster met decoratiestukken in koetswerkkleur onderscheidt de elektrische variant van de rest, maar dat is het zo’n beetje.
In het interieur geldt hetzelfde. We zien er nog steeds het dashboard in twee niveaus met het grote scherm van het infotainmentsysteem. De binnenruimte, die wordt gekenmerkt door vrij krappe plaatsen achterin, en het laadruim (311 liter) zijn onaangeroerd gebleven. Kortom, of hij nu elektrisch is of niet, de 208 pakt steeds uit met zijn technologie, zijn degelijke afwerking en zijn comfort.
De basis van deze uitstekende elektrische integratie zit onderhuids. Het modulaire platform CMP waar de 208 op is gebaseerd is zeer flexibel. Het is van bij de start bedacht voor versies op benzine, op diesel en op elektriciteit. Zo kunnen alle varianten van de 208 op dezelfde productielijn worden geassembleerd.
Om redenen van schaalvergroting kiest de PSA-groep voor al zijn elektrische modellen, van de e-208 over de e-2008 tot de DS 3 Crossback E-Tense, dezelfde batterij van 50 kWh. Dat is goed nieuws voor de ‘kleine’ 208, want die grote accu geeft hem een rijbereik van 340 kilometer (WLTP). Ze voedt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die op de vooras ligt.
Hoewel de batterij de kleine Fransman behoorlijk zwaar maakt (1.455 kilo) doet ze niets af aan zijn dynamische karakter. Eens het asfalt begint te slingeren dartelt de e-208 van bocht naar bocht dankzij een snelle en precieze besturing en het instant beschikbare koppel van zijn elektromotor. Bovendien geeft de batterij hem een lager zwaartepunt, waardoor hij minder gaat deinen of rollen. Als je het tempo verlaagt, dan komt de stadswagen stil en comfortabel uit de hoek. Alleen de schokdemping is wat stug, maar dat lag ongetwijfeld eerder aan de grote velgen onder onze testauto.
Met zijn basisprijs van 30.294 euro is de e-208 zo’n 11.000 euro duurder dan de benzineversie van 100 pk met automatische versnellingsbak en vergelijkbare uitrusting. Toch blijft de Peugeot daarmee minder duur dan zijn elektrische rivalen bij Renault, Mini, Fiat, Honda of BMW.
Door hun flexibele filosofie lijkt Peugeot (en PSA) een schot in de roos te hebben geschoten. De elektrische 208 heeft alle voordelen van een slim ontwikkelde stadsauto zonder andere nadelen… tenzij dan zijn prijskaartje.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?