Testen

BMW 4-Reeks Gran Coupé vs Volkswagen Arteon: voor wat centimeters extra

Zoek je een vijfdeurscoupé, dan kan je voor hetzelfde budget vertrekken met een BMW 4-Reeks Gran Coupé of met de nieuwe Volkswagen Arteon. Het merklogo straalt misschien iets minder prestige uit, maar het koetswerk is wel 22 centimeter langer. Voor welke van de twee ga je dus?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 september 2017
  • BMW
BMW
  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Passagiers- en kofferruimte
  • Bedieningsorganen en sportieve sfeer
  • Toegang tot achterbank
  • Geluidisolatie
  • Doorgaans minder beschikbare uitrusting
  • Wat verouderde interieurafwerking
VOLKSWAGEN
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Royale binnenruimte
  • Koffervolume en -toegang
  • Discrete 2.0 TDI
  • Moderne uitrusting
  • Enkele details aan de afwerking
  • Nogal hoge prijzen voor een Volkswagen
  • Motoraanbod beperkt tot viercilinders

De nieuwe Arteon vervangt twee modellen tegelijk: het vlaggenschip Arteon, dat in Europa maar matige successen boekte; en de coupé CC, die was afgeleid van de Passat. Hij combineert de ruimte van die eerste met de dynamische ambities van die laatste. De vijfdeurscoupé kiest dus resoluut voor een sportieve stijl, met een lengte die met 4,86 meter bijna naast grote kilometervreters staat zoals de BMW 5-Reeks, Mercedes E-Klasse en Jaguar XF. Zijn prijskaartje is weliswaar iets schappelijker. In zijn prijscategorie komen we ook de BMW 4-Reeks Gran Coupé tegen. De 4,64 meter lange coupé biedt met twee extra deuren achteraan en een grote kofferklep meer gebruiksgemak.

Afwerking en uitrusting: gelijkspel

De Arteon neemt bij Volkswagen de rol van vlaggenschip over nu de Phaeton uit de catalogus is verdwenen. Zijn afwerking oogt dus verzorgd. Maar eerlijk gezegd hadden we met een vanafprijs rond € 40.000 een groter kwaliteitsverschil willen zien met het interieur van een doordeweekse Passat. Sinds zijn facelift kan de BMW 4-Reeks de vergelijking met de Arteon makkelijk aan. Het interieur is zelfs iets kwalitatiever. Vooral de nieuwe multifunctionele digitale weergave doet het dashboard moderner ogen dan vroeger. Op vlak van rijhulp wint de Arteon deze vergelijking. Hij leunt bijvoorbeeld iets meer aan richting autonoom rijden dan de vroeger ontwikkelde Gran Coupé. De grote Volkswagen parkeert zich bijvoorbeeld volledig zelfstandig op de pechstrook van de snelweg wanneer de chauffeur zich niet goed voelt.

Comfort: punt voor Volkswagen

De Arteon neemt het platform en de wielbasis over van de Skoda Superb. Hij biedt dus gigantisch veel plaats achteraan. Hier merk je duidelijk het verschil in grootte tussen beide kemphanen. De BMW 4-Reeks moet de achtervolging inzetten. Er is zeker plaats voor twee volwassenen achteraan, maar de been- en hoofdruimte is een stuk beperkter. Bovendien is de instap achteraan in de BMW lastiger omdat de achterste portieren minder breed openen. De achterbank is daarnaast wat moeilijker gevormd om vlot in- en uit te stappen. De Arteon ruilt de kofferindeling van de CC in voor een grote achterklep en beslecht het pleit ook op praktisch vlak. De kofferklep opent wijd, en het volume is royaal: 563 liter. De achterklep van de 4-Reeks Gran Coupé is natuurlijk ook een stuk praktischer dan die van een 3-Reeks, maar het koffervolume moet de duimen leggen voor dat van de Arteon: 480 liter. De BMW-koffer is ook wat minder regelmatig gevormd.

Motor: punt voor BMW

Omdat de Arteon het Volkswagen-platform gebruikt dat de motoren dwars plaatst en niet in de lengte zoals bij grote Audi’s, blijft zijn motoraanbod beperkt tot viercilinders. Moderne motoren weliswaar, die tot bijna 300 pk kunnen produceren. Maar de soepelheid en romigheid van een zescilinder evenaren ze niet. BMW’s motoraanbod is dus uitgebreider. Kijk je alleen naar de 2.0 viercilinder diesels van onze testmodellen, de zogenaamde “instapdiesels”, dan toont de 2.0 TDI van Volkswagen zich discreter. De diesel van BMW laat zich duidelijker horen en trilt meer in het interieur. Zijn achttrapsautomaat is wel beter en sneller dan de zeventraps met dubbele koppeling van de Volkswagen, die wat vaker aarzelt.

Weggedrag: punt voor BMW

Achter het stuur van beide XXL-coupés moet je geen lichtvoetig weggedrag verwachten. Dat gezegd zijnde betrekt de 4-Reeks Gran Coupé zijn chauffeur meer bij het spel. Zijn vooras is snediger, zijn stuur voelt natuurlijker aan en de achterwielaandrijving zorgt voor een leukere balans op bochtige wegen. De Volkswagen stuurt zeker niet slecht, maar wat klinischer. Hij is bijzonder efficiënt en houdt moeiteloos een hoog tempo aan, maar is minder interessant voor actieve chauffeurs.

Prijs: punt voor Volkswagen

Kijk je naar de instapversie van 150 pk met manuele versnellingsbak, dan kan de Arteon 2.0 TDI de jouwe zijn voor € 37.720. Reken op € 40.470 voor de versie met DSG. Een gelijkaardige BMW 418d (met tweeliter diesel van 150 pk) betaal je € 39.450 met manuele versnellingsbak en € 41.840 met Steptronic-automaat. Het prijsverschil tussen beide modellen is omgekeerd als je naar de 190 pk-versies van dezelfde motor gaat (2.0 TDI 190 pk bij de Arteon en 420d Gran Coupé bij BMW). Het basisuitrustingsniveau en de manuele bak zijn dan niet meer beschikbaar op de Arteon. Je moet dan kiezen voor de Arteon Elegance met DSG voor € 46.180 of de Arteon R-Line DSG, die € 46.930 kost. De 420d Gran Coupé met Steptronic kost op zijn beurt € 44.690. De Volkswagen biedt weliswaar niet verrassend een gullere standaarduitrusting. In beide gevallen loopt het prijskaartje met opties nogal stevig op, maar bij de BMW het meest.

Besluit: winst voor Volkswagen

De Volkswagen haalt de overwinning binnen door zijn veelzijdiger karakter en betere verhouding uitrusting/interieurruimte/prijs. De BMW 4-Reeks Gran Coupé biedt wel meer rijplezier. Je kunt hem opvatten als een coupé die praktischer gemaakt werd door een set extra deuren en een kofferklep, maar die zijn dynamische kwaliteiten wel behoudt. Bij de Arteon is het omgekeerd: hij profileert zich aan het einde van de rit als een berline die zijn XXL-afmetingen maskeert met coupélijnen maar zijn praktische kant niet uit het oog verliest. Je kiest dus best voor het concept dat het meest bij je past.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km

Benzine, Automaat

€ 54.950
20.256 km

Benzine, Automaat

€ 50.950
8.381 km