5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2022
  • Aankoop
  • 3.944 weergaven

1. Een veiligere, maar minder speelse wegligging

De Celica van de 4de generatie is de eerste met voorwielaandrijving. Maar wat hij wint aan efficiëntie verliest hij aan temperament. Ook goed om weten: de Turbo-versie had destijds vierwielaandrijving, wat de auto absoluut onaantastbaar maakte in gladde omstandigheden!


2. Ga voor de 2 liter!

Er was keuze uit verschillende motoren in deze Celica, van een viercilinder met 87 pk tot een 2 liter turbo met 193 pk. Onze voorkeur gaat uit naar de 152 pk sterke atmosferische 2 liter, die veel levendiger is dan de 1.6 met 8 kleppen, soepeler dan de 1.6 met 16 kleppen (125 pk) en goedkoper en lichter dan de 2 liter Turbo. Die laatste is een echt juweeltje voor de liefhebbers van stevige prestaties!

3. Japanse betrouwbaarheid

Naar goede Toyota-traditie heeft deze Celica geen last van grote gebreken. Maar laat dat je er niet van weerhouden om kritisch te zijn: controleer op roest en de aanwezigheid van onderhoudsfacturen. Weet ook dat bij pech de rekening snel kan oplopen!

4. Welk koetswerk?

De Celica werd vanaf het begin aangeboden in twee koetswerkstijlen: een coupé met grote achterklep of één met aparte koffer. Voor wie van zeldzame voertuigen en rijden met de wind in de haren houdt, werd vanaf 1987 ook een cabrioletversie aangeboden.

5. Hoeveel?

De modellen met automatische versnellingsbak en de 1,6 liter versies zijn het minst gewild: voor ongeveer 5.000 euro moet je je gading kunnen vinden. Aan de andere kant van spectrum wisselen de Turbo-versies soms voor bijna 20.000 euro van eigenaar als ze in uitstekende staat zijn!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze SLR Stirling Moss gaat binnenkort onder de hamer

Deze SLR Stirling Moss gaat binnenkort onder de hamer

De waarde van dit model, met amper 150 km op de teller, wordt geschat op tussen de 3 en 4 miljoen euro.

Twee Bugatti’s en een Ferrari voor meer dan 10 miljoen euro

Twee Bugatti’s en een Ferrari voor meer dan 10 miljoen euro

Twee van de drie auto’s, uit de collectie van een overleden Nederlandse verzamelaar, beschikken over een uitzonderlijk palmares in de autosport!

Koopje: Rolls-Royce Silver Spirit, een authentieke Rolls voor minder dan € 25.000!

Koopje: Rolls-Royce Silver Spirit, een authentieke Rolls voor minder dan € 25.000!

Een Rolls voor de prijs van een hatchback, lijkt je dat wel iets? Dan stellen we je de Rolls-Royce Silver Spirit voor, een icoon uit de jaren ‘80.

Te koop: de Elan Plus 2 van Lotus-stichter Colin Chapman

Te koop: de Elan Plus 2 van Lotus-stichter Colin Chapman

Een kans om tegen een betaalbare prijs een stuk Lotus-geschiedenis in handen te krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km