Honda
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?
De Celica van de 4de generatie is de eerste met voorwielaandrijving. Maar wat hij wint aan efficiëntie verliest hij aan temperament. Ook goed om weten: de Turbo-versie had destijds vierwielaandrijving, wat de auto absoluut onaantastbaar maakte in gladde omstandigheden!
Er was keuze uit verschillende motoren in deze Celica, van een viercilinder met 87 pk tot een 2 liter turbo met 193 pk. Onze voorkeur gaat uit naar de 152 pk sterke atmosferische 2 liter, die veel levendiger is dan de 1.6 met 8 kleppen, soepeler dan de 1.6 met 16 kleppen (125 pk) en goedkoper en lichter dan de 2 liter Turbo. Die laatste is een echt juweeltje voor de liefhebbers van stevige prestaties!
Naar goede Toyota-traditie heeft deze Celica geen last van grote gebreken. Maar laat dat je er niet van weerhouden om kritisch te zijn: controleer op roest en de aanwezigheid van onderhoudsfacturen. Weet ook dat bij pech de rekening snel kan oplopen!
De Celica werd vanaf het begin aangeboden in twee koetswerkstijlen: een coupé met grote achterklep of één met aparte koffer. Voor wie van zeldzame voertuigen en rijden met de wind in de haren houdt, werd vanaf 1987 ook een cabrioletversie aangeboden.
De modellen met automatische versnellingsbak en de 1,6 liter versies zijn het minst gewild: voor ongeveer 5.000 euro moet je je gading kunnen vinden. Aan de andere kant van spectrum wisselen de Turbo-versies soms voor bijna 20.000 euro van eigenaar als ze in uitstekende staat zijn!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.