Schadelijke uitstoot: Europese steden dienen petitie in

Brussel, Rome en Parijs vragen om strengere normen.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 oktober 2023
  • Ecologisch

Bijna een dozijn Europese grootsteden heeft een petitie ingediend bij het Europees parlement waarin men oproept tot strengere normen "voor de luchtkwaliteit en de emissies van gemotoriseerde voertuigen". Het initiatief klinkt als een reactie op de versoepeling van de nieuwe Euro 7-uitstootnorm voor personenwagens die door de 27 lidstaten is goedgekeurd. Daar zou het Europees Parlement nog over onderhandelen, maar de verstrengingen werden uiteindelijk verworpen na intensief lobbywerk door de auto-industrie.

De lidstaten hebben dus, onder leiding van Italië en Frankrijk, een verstrenging van de huidige normen tegengehouden, met als argument dat dit de investeringen van de constructeurs in elektrische wagens zou kunnen verhinderen. Daarom hebben ze gekozen voor een minder strenge aanpak dan het oorspronkelijke voorstel dat in november 2022 door de Europese Commissie werd ingediend en dat gericht was op een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof door (personen)wagens.

De burgemeesters die de petitie hebben ondertekend die door Parijs is gestart, zijn van mening dat het voorstel dat eind september door de lidstaten van de EU is aangenomen "een stap terug betekent en een onwil om de WHO-normen voor luchtkwaliteit en de uitstoot van gemotoriseerd verkeer over te nemen".

Rome, Brussel, Zagreb en Krizevci, maar ook Bordeaux, Montpellier, Besançon en Lyon hebben de petitie ondertekend die is opgestart door de socialistische burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo.

"Wij, de vertegenwoordigers van de grote Europese steden waarin 75% van de Europese bevolking woont, kunnen zo'n democratische mislukking en zo'n schandalige beslissing niet accepteren", klinkt het in de petitie, die pleit voor "een ambitieuze norm, in lijn met de normen die zijn voorgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie". Elk jaar sterven 70.000 mensen binnen de EU aan de gevolgen van luchtvervuiling.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Léonard Cotte.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Dit is de Belgische prijs van de Peugeot (e-)3008 (2024)

Voor een hybride Peugeot 3008 moet je minstens 38.370 euro rekenen, terwijl de goedkoopste elektrische versie een vanafprijs heeft van 49.500 euro.

Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Er zijn drie redenen waarom elektrische wagens op middellange termijn goedkoper zullen worden.

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

Te koop: een sublieme Ford GT40 gerestaureerd door... Ruf

De bolide heeft nog maar 21.632 km op de teller!

5 cadeautips voor liefhebbers van autogeschiedenis

5 cadeautips voor liefhebbers van autogeschiedenis

Dit zijn vijf must-have boeken die zeker in de smaak zullen vallen bij elke autoliefhebber!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km