Tesla
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Komen de goede oude fysieke knoppen weer terug in auto's voor de veiligheid? Als het van Euro NCAP afhangt wel!
Tegen 2026 moet er een nieuwe Euro NCAP-regel in werking treden. Die zal voertuigen afstraffen die geen aparte fysieke knoppen of schakelaars hebben om bepaalde basisfuncties mee te bedienen, zoals de knipperlichten, alarmlichten, de claxon, de ruitenwissers of de noodoproepfunctie. Die laatste is verplicht sinds 2018 en kan worden gebruikt bij een ernstig ongeval om direct contact op te nemen met de hulpdiensten. Al deze bedieningen mogen wel verschillende vormen aannemen: drukknoppen, draaiknoppen of hendels.
Matthew Avery, directeur van strategische ontwikkeling bij Euro NCAP, wijst erop dat "het overmatig gebruik van aanraakscherm een probleem vormt. Bijna alle autoconstructeurs verplaatsen essentiële bedieningselementen naar de centrale aanraakschermen en verplichten bestuurders daarmee hun ogen van de weg te halen, wat het risico op ongevallen vergroot door afleiding. De nieuwe Euro NCAP-tests voor 2026 zullen constructeurs aanmoedigen om aparte fysieke bedieningselementen te gebruiken voor basisfuncties, waardoor de tijd wanneer er weggekeken wordt van de weg wordt verminderd en veiliger rijden wordt bevoordeeld."
Helaas lijkt de lijst met fysieke bedieningselementen waar de Europese veiligheidsinstantie om vraagt nog veel te kort. Op dit moment hebben zowat alle nieuwe auto's, hoewel ze al zijn overladen met schermen, al aparte fysieke bedieningen voor deze functies. Zelfs de Tesla Model 3 Highland, Model S en Model X, die hun hendels achter het stuur hebben weggedaan, hebben nog steeds knoppen voor hun knipperlichten en alarmlichten, de claxon en de ruitenwissers. Het valt nog te bezien hoe deze nieuwe regels zullen worden geïmplementeerd. Zullen constructeurs echte knoppen nodig hebben om de maximale 5 Euro NCAP-sterren te kunnen behalen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.