Hoeveel betaal je meer voor een geëlektrificeerde aandrijflijn?

Je overweegt voor je volgende auto een geëlektrificeerde aandrijflijn? Dit is hoeveel je extra betaalt in functie van hoe sterk de elektrische ondersteuning moet zijn.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 april 2020
  • Aankoop

De laatste tijd zijn er steeds meer geëlektrificeerde aandrijflijnen verkrijgbaar op de markt. De komende maanden zal de trend nog versterken nu constructeurs de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma moeten verlagen. Maar hoeveel betaalt een particuliere koper nu eigenlijk meer in vergelijking met een conventionele verbrandingsmotor? Ter illustratie hebben we een paar voorbeelden met cijfers gezocht. Al mag je natuurlijk nooit vergeten dat de meerprijs sterk varieert in functie van het model of het merk. Toch geeft de lijst je al een algemeen beeld.

1. Microhybride: 400 euro

Hoeveel betaal je meer voor een geëlektrificeerde aandrijflijn?

De Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 pk is bij ons verkrijgbaar vanaf 23.240 euro. Dezelfde motor maar dan met een microhybride ondersteuning kost 23.600 euro.

2. Hybride: 3.020 euro

Hoeveel betaal je meer voor een geëlektrificeerde aandrijflijn?

Hyundai biedt de hybride variant van zijn Kona aan vanaf 27.519 euro. De vergelijkbare versie met verbrandingsmotor (1.6 T-GDI van 177 pk met gerobotiseerde DCT-versnellingsbak in uitrustingsniveau Twist) kost 24.449 euro.

3. Plug-inhybride: 6.200 euro

Hoeveel betaal je meer voor een geëlektrificeerde aandrijflijn?

Met zijn krachtigste benzinemotor (TCe 155 EDC) betaal je voor een Renault Captur minstens 26.375 euro in België. Bij gelijke uitrusting kost de nieuwe plug-inhybride aandrijflijn E-Tech 32.575 euro.

4. Elektrisch: 9.700 euro

Hoeveel betaal je meer voor een geëlektrificeerde aandrijflijn?

De Peugeot 208 met zijn krachtigste benzinemotor (1.2 PureTech 130 EAT8) kan je in België bestellen met het uitrustingsniveau Allure voor 24.450 euro. De equivalente e-208 kost 34.150 euro.

5. Waterstof: 30.749 euro

Hoeveel betaal je meer voor een geëlektrificeerde aandrijflijn?

Toyota noch Hyundai bieden van hun waterstofmodellen een vergelijkbare versie met verbrandingsmotor aan. Maar als we de waterstofaangedreven Hyundai Nexo (81.999 euro) vergelijken met de krachtigste versie van de SUV Santa Fe (2.4 GDI met duurste uitrustingsniveau), dan ligt het prijsverschil op meer dan 30.000 euro…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km