Keuzestress: zoveel kost de perfecte Seat Ateca

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Seats populaire SUV, de Ateca.

  • Bervoets Wim
  • 03 december 2018

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Seat Ateca

Koetswerk

Seats eerste SUV, de Ateca, heeft er sinds kort een variant bij: de Cupra. De sportieve versie vaart uit onder zijn eigen Cupra-vlag en laten we hier dus buiten beschouwing. De gewone Ateca is de kleinste versie van het drietal uit de Volkswagen-stal: met zijn 4,36 meter legt hij nipt de duimen voor de Skoda Karoq en blijft hij iets ruimer onder de lengte van de Volkswagen Tiguan.

Qua koffer blijft dezelfde rangorde ongeveer bewaard: de Seat Ateca herbergt 510 liter aan opbergruimte (485 liter voor de versies met 4Drive-vierwielaandrijving), de Skoda Karoq doet het met 521 liter, de Volkswagen Tiguan met 520 liter. Jammer genoeg heeft de Spanjaard geen recht op een verschuifbare achterbank of verstelbare rugleuning achteraan, de Tsjech en de Duitser wel.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Seat Ateca

Motor

De Seat Ateca krijgt drie benzine- en drie dieselmotoren. De basisbenzine is de bekende 1.0 TSI uit de Volkswagen-groep, een 115 pk sterke driecilinder (vanaf € 22.690). Daarboven staat de eveneens bekende 1.5 TSI van 150 pk (vanaf € 27.790). De topbenzine is de 2.0 TSI van 190 pk (vanaf € 36.690), standaard voorzien van 4Drive-vierwielaandrijving. Het dieselaanbod bestaat op zijn beurt uit de 1.6 TDI van 115 pk (vanaf € 25.690), gevolgd door de 2.0 TDI, die er is in een versie van 150 pk (vanaf € 30.290) en 190 pk (vanaf €39.650).

Die laatste is standaard vierwielaangedreven en wellicht de aan te raden keuze voor wie met zijn Ateca regelmatig aanhangers sleept. Wie echt veel kilometers maalt is dan weer beter af met de ‘lichtere’ 2.0 TDI van 150 pk: de 1.6 TDI is wat te hol onderin en moet het vooral van zijn koppelcurve hebben.

De meeste Ateca-klanten kiezen wellicht voor benzine, en zullen dus vooral de knoop moeten doorhakken tussen de 1.0 TSI en 1.5 TSI. De kleine driecilinder is een prima instapmotor, die probleemloos met het verkeer meekan. Bovendien is hij in een vergelijkbare uitvoering € 2.040 goedkoper dan de 1.5 TSI.

Toch geven we de voorkeur aan de grotere motor: hij verbruikt amper meer dan de driepitter, hij is beschikbaar met meer uitvoeringen en geeft je zo meer ruimte om je Ateca aan te kleden, en hij is ook vlotter wanneer je met het gezin met de Seat op vakantie trekt. Maar kiezen is in dit geval eigenlijk niet echt verliezen.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Seat Ateca

Versnellingsbak

De basisbenzine, de 1.0 TSI, heeft alleen een manuele zesbak. De 1.5 TSI, 1.6 TDI en 2.0 TDI van 150 pk laten je kiezen tussen de manuele bak en een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling (€ 1.900 extra, € 1.800 op de 2.0 TDI). De 2.0 TSI en 2.0 TDI van 190 pk zijn standaard voorzien van de DSG-versnellingsbak.

Hoewel de DSG-versnellingsbak het leven in file- en stadsverkeer aanzienlijk aangenamer maakt, mist hij wat reactiesnelheid. Wij geven zelf de voorkeur aan de manuele bak.

Uitrusting

De Seat Ateca heeft vier uitvoeringen: Reference, Style, XCellence en FR. De basisuitvoering Reference omvat al een digitale radio, airco, vermoeidheidsherkenning en noodremhulp, maar is alleen beschikbaar met de basisbenzine en -diesel en houdt de aankleding beperkt, met onder meer stalen velgen. Dat doet de uitvoering Style beter, terwijl die meer verstelmogelijkheden voor de zetels toevoegt, meer opbergvakken in het interieur, een snelheidsregelaar en parkeersensoren achteraan. Style is weliswaar niet beschikbaar met de 2.0 TSI en 2.0 TDI van 190 pk.

XCellence en FR (beide niet beschikbaar met de basisbenzine, FR ook niet met de basisdiesel) verschillen onderling dan weer vooral door hun aankleding: terwijl XCellence vooral een chiquere aankleding ambieert, mikt FR op een sportieve sfeer. Hun uitrusting is verder vergelijkbaar, hun prijs dezelfde.

Wij zouden kiezen voor de Style-uitvoering, en daar nog metaallak aan toevoegen (€ 645) en multimediazaken zoals navigatie (€ 925) en smartphone-integratie (€ 180). Voor het rijcomfort voegen we er het Advanced Driving Assistance Pack aan toe (€ 755, met onder meer rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing), parkeersensoren vooraan (€ 395) en een achteruitrijcamera (€ 265). Een dubbele kofferbodem (€ 155) verhoogt het gebruiksgemak van de koffer, zetelverwarming zit tot slot in het Winter-pakket (€ 390).

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Seat Ateca

Onze keuze

Seat Ateca 1.5 TSI 6M Style, met metaallak, Navi System, Full Link, Advanced Driving Assistance Pack, Park Assist, achteruitrijcamera, dubbele kofferbodem en Winter Pack: € 31.500

Tweedehands? Bekijk ook onze Seat Ateca-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Seat Ateca

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km