Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota C-HR

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Toyota’s populaire SUV: de C-HR.

  • Bervoets Wim
  • 08 september 2018

Koetswerk

De Toyota C-HR debuteerde eind 2016 en wist meteen zijn aandacht te trekken door zijn opvallende looks. Met een lengte van 4,36 meter neemt hij plaats in Toyota’s SUV-gamma onder de RAV4, en concurreert hij onder meer met de Nissan Qashqai. De moderne, scherpe stijl wordt gesmaakt door het publiek, maar brengt wel enkele nadelen met zich mee: achteraan kijk je als passagier uit op de dikke C-stijl, en met 377 liter doet het koffervolume onder voor de concurrentie. Ook de moduleerbaarheid beperkt zich tot de basics.

Motor

Bij de C-HR kan je maar kiezen uit twee motoren. Diesels zijn er niet, wel een hybride. Een klassiek exemplaar, zoals bij alle Toyota’s (al heeft de Prius ook een plug-inversie), en dus niet-oplaadbaar. De 1.8 van 122 pk belooft een verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 86 g/km. Het alternatief is een 1.2 turbobenzine van 116 pk.

Tenzij je gefocust bent op een laag verbruik, is de klassieke benzinemotor de betere keuze van de twee. Hij is niet alleen soepeler, maar ook aangenamer en beter gedempt. Zijn gemiddeld verbruik en zijn CO2-uitstoot liggen met 5,9 l/100 km en 135 g/km wel hoger, zeker wanneer je voor de Multidrive S kiest, de continu variabele automaat (6,7 l/100 km en 152 g/km).

Versnellingsbak

De Multidrive S op de 1.2 is een continu variabele transmissie en de enige mogelijkheid als je vierwielaandrijving wilt. Het alternatief, met voorwielaandrijving, is een manuele versnellingsbak met zes verzetten. De hybride 1.8 is alleen gekoppeld aan een continu variabele transmissie. De CVT werkt goed bij een rustige rijstijl, maar heeft met het zogenaamde “koffiemoleneffect” een heel ander karakter. Onze voorkeur gaat uit naar de manuele bak.

Uitrusting

De C-HR volgt de Japanse traditie om de optielijst te beperken en de standaarduitrusting dus uitgebreid te maken. De SUV heeft zes uitvoeringen: C-Ity, C-Enter, C-Lub, C-Ult, C-Hic en C-Business Plus, die op zakelijke rijders mikt. De prijzen beginnen vanaf € 22.830 en het verschil tussen de uitvoeringen bedraagt telkens ongeveer € 2.000.

De basisuitvoering C-Ity, die alleen combineerbaar is met de 1.2, beschikt onder meer over automatische koplampen, rijstrookhulp, een adaptieve snelheidsregelaar en manuele airco, maar doet het zonder zaken als touchscreen voor het infotainmentscherm en audiobediening op het stuur. Die tref je wel een niveau hoger aan bij de C-Enter, die meteen het volledige motoraanbod beschikbaar maakt.

De C-Lub-uitvoering vinden we interessanter: hij is iets mooier aangekleed en telt zetelverwarming, een achteruitrijcamera, een elektrisch verstelbare lendensteun en digitale radio tot zijn standaarduitrusting. C-Ult en C-Hic voegen nog led-koplampen toe, een dodehoekwaarschuwing, uitgebreide parkeerhulp, terwijl hun onderlinge verschillen beperkt blijven tot de aankleding.

Wij zouden dus voor de C-Lub-uitvoering gaan en die aanvullen met metaalkleur en het JBL Premium Sound System-pakket, dat een uitgebreidere audio-installatie en navigatie omvat. Wie wil, kan met zorgvuldig vergelijken nog het Technology Pack toevoegen (met led-verlichting en uitgebreidere rijhulp) en daarmee nog iets onder de prijs van een C-Ult blijven, die dat pakket standaard heeft.

Onze keuze

Toyota C-HR 1.2 Turbo C-Lub 6M, met metaalkleur (€ 260) en JBL Premium Sound System-pakket (met onder meer navigatie, € 1.765): € 29.215

Tweedehands? Bekijk ook onze Toyota C-HR-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km