Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota Corolla

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de opvolger van de Toyota Auris: de Corolla.

  • Bervoets Wim
  • 23 april 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota Corolla

Koetswerk

Toyota brengt de Corolla terug naar ons land in drie versies: als Hatchback (vijfdeurs), Berline (vierdeurs) en als Touring Sports (break). Er is uiteraard een verschil in lengte tussen de drie modellen: de Hatchback is 4,37 meter lang, de Berline 4,63 meter en de Touring Sports 4,65 meter. Dat levert ook uiteenlopende koffervolumes op: 361 liter voor de Hatchback, 471 liter voor de Berline en 596 liter voor de Touring Sports. Let op: kies je voor de hybride 2.0, dan daalt het koffervolume in de Hatchback en Touring Sports naar respectievelijk 313 en 581 liter omdat de batterij op een andere plaats zit.

Wij zouden kiezen voor de breakversie, de Touring Sports. Die is niet alleen veel praktischer in gebruik, zijn meerprijs blijft bovendien beperkt tot zowat € 1.000. Die neemt wel iets toe in de duurdere uitvoeringen, maar dat weegt wat ons betreft niet op tegen het ruimere plaatsaanbod. De Berline zouden we links laten liggen: zijn motoraanbod is veel beperkter. Toyota zelf verwacht op onze markt ook veel meer van de Hatchback en de Touring Sports.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota Corolla

Motor

De Toyota Corolla schuift de dieselmotor aan de kant. Hij is alleen beschikbaar met bezinemotoren en niet-oplaadbare benzinehybrides. De Hatchback en Touring Sports doen het met de 1.2 Turbo en 1.8 hybride die we kennen uit de Toyota CH-R, maar krijgen er ook een nieuwe 2.0 hybride bij. De Berline stelt het op zijn beurt met een atmosferische 1.6 en de hybride 1.8.

Onze voorkeur gaat uit naar de hybride 2.0. Die kost qua aankoopprijs weliswaar flink wat meer dan de andere motoren (reken op zo’n € 2.000 meer dan de hybride 1.8 en € 4.000 tot € 5.000 meer dan de 1.2 Turbo, afhankelijk van de uitvoering), maar is soepeler en stiller dan de hybride 1.8 en sneller, zuiniger en fiscaal interessanter dan de 1.2 Turbo.

Versnellingsbak

Daar houdt Toyota de keuze simpel: kiezen voor een bepaalde motor is kiezen voor een specifieke versnellingsbak. De hybrideversies zijn steeds gekoppeld aan een continu variabele transmissie, de gewone benzinemotoren aan een manuele zesversnellingsbak. Goed om weten is dat het klassieke “koffiemoleneffect” bij de hybride 2.0 minder aanwezig is dan bij de hybride 1.8.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota Corolla

Uitrusting

Zoals bijna altijd bij de Japanse merken het geval is, is de optielijst beperkt. Wil je bepaalde zaken op je Corolla, zul je dus moeten kiezen voor een specifieke uitvoering. Er zijn er vier in totaal: Corolla, Dynamic, Style en Premium. De basisversie (vanaf € 22.450) krijgt standaard onder meer een automatische airco met twee zones mee, een cruise control, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning.

Dynamic (vanaf € 24.980) doet daar een achteruitrijcamera bij, digitale radio, en een mooiere aankleding. Op de optielijst staan navigatie en een Business Pack met onder meer een regensensor, draadloze lader voor je smartphone en parkeersensoren vooraan en achteraan. De uitvoering Style (€ 30.620) voegt het Business Pack toe aan de standaarduitrusting, samen met led-koplampen en een tweekleurig koetswerk. Ook hier staat navigatie in de optielijst. Premium (vanaf € 32.350) voegt tot slot navigatie toe, een dodehoekwaarschuwing, zetelverwarming, en een gedeeltelijk lederen bekleding. Een Luxury Pack met lederen zetels, head-updisplay en zetelverwarming achteraan, en een Experience Pack met panoramadak en audio-installatie staan op de optielijst.

Wij zouden kiezen voor de Dynamic-uitvoering, en die aanvullen met metaalkleur (€ 540) en het navigatiesysteem (€ 850). Het Business Pack kan daar eventueel nog bij. Goed om weten is dat Toyota het bij wijze van lanceringsactie nog tot en met eind april gratis aanbiedt.

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota Corolla

Onze keuze

Corolla Touring Sports Dynamic 2.0 VVT-i Hybride e-CVT, met metaalkleur, navigatiesysteem en Business Pack: € 31.950

Tweedehands? Bekijk ook onze Toyota Auris-zoekertjes

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Toyota Corolla

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km