
Koetswerk
Toyota brengt de Corolla terug
naar ons land in drie versies: als Hatchback (vijfdeurs), Berline (vierdeurs) en
als Touring Sports (break). Er is uiteraard een verschil in lengte tussen de
drie modellen: de Hatchback is 4,37 meter lang, de Berline 4,63 meter en de
Touring Sports 4,65 meter. Dat levert ook uiteenlopende koffervolumes op: 361
liter voor de Hatchback, 471 liter voor de Berline en 596 liter voor de Touring
Sports. Let op: kies je voor de hybride 2.0, dan daalt het koffervolume in de
Hatchback en Touring Sports naar respectievelijk 313 en 581 liter omdat de
batterij op een andere plaats zit.
Wij zouden kiezen voor de
breakversie, de Touring Sports. Die is niet alleen veel praktischer in gebruik,
zijn meerprijs blijft bovendien beperkt tot zowat € 1.000. Die neemt wel iets
toe in de duurdere uitvoeringen, maar dat weegt wat ons betreft niet op tegen
het ruimere plaatsaanbod. De Berline zouden we links laten liggen: zijn
motoraanbod is veel beperkter. Toyota zelf verwacht op onze markt ook veel meer
van de Hatchback en de Touring Sports.

Motor
De Toyota Corolla schuift de
dieselmotor aan de kant. Hij is alleen beschikbaar met bezinemotoren en niet-oplaadbare
benzinehybrides. De Hatchback en Touring Sports doen het met de 1.2 Turbo en
1.8 hybride die we kennen uit de Toyota
CH-R, maar krijgen er ook een nieuwe 2.0 hybride bij. De Berline stelt het
op zijn beurt met een atmosferische 1.6 en de hybride 1.8.
Onze voorkeur gaat uit naar de hybride
2.0. Die kost qua aankoopprijs weliswaar flink wat meer dan de andere motoren
(reken op zo’n € 2.000 meer dan de hybride 1.8 en € 4.000 tot € 5.000 meer dan
de 1.2 Turbo, afhankelijk van de uitvoering), maar is soepeler
en stiller dan de hybride 1.8 en sneller, zuiniger en fiscaal interessanter
dan de 1.2 Turbo.
Versnellingsbak
Daar houdt Toyota de keuze
simpel: kiezen voor een bepaalde motor is kiezen voor een specifieke
versnellingsbak. De hybrideversies zijn steeds gekoppeld aan een continu
variabele transmissie, de gewone benzinemotoren aan een manuele
zesversnellingsbak. Goed om weten is dat het klassieke “koffiemoleneffect” bij
de hybride 2.0 minder aanwezig is dan bij de hybride 1.8.

Uitrusting
Zoals bijna altijd bij de Japanse
merken het geval is, is de optielijst beperkt. Wil je bepaalde zaken op je
Corolla, zul je dus moeten kiezen voor een specifieke uitvoering. Er zijn er
vier in totaal: Corolla, Dynamic, Style en Premium. De basisversie (vanaf €
22.450) krijgt standaard onder meer een automatische airco met twee zones mee,
een cruise control, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning.
Dynamic (vanaf € 24.980) doet
daar een achteruitrijcamera bij, digitale radio, en een mooiere aankleding. Op
de optielijst staan navigatie en een Business Pack met onder meer een
regensensor, draadloze lader voor je smartphone en parkeersensoren vooraan en
achteraan. De uitvoering Style (€ 30.620) voegt het Business Pack toe aan de
standaarduitrusting, samen met led-koplampen en een tweekleurig koetswerk. Ook
hier staat navigatie in de optielijst. Premium (vanaf € 32.350) voegt tot slot
navigatie toe, een dodehoekwaarschuwing, zetelverwarming, en een gedeeltelijk
lederen bekleding. Een Luxury Pack met lederen zetels, head-updisplay en zetelverwarming
achteraan, en een Experience Pack met panoramadak en audio-installatie staan op
de optielijst.
Wij zouden kiezen voor de
Dynamic-uitvoering, en die aanvullen met metaalkleur (€ 540) en het
navigatiesysteem (€ 850). Het Business Pack kan daar eventueel nog bij. Goed om
weten is dat Toyota het bij wijze van lanceringsactie nog tot en met eind april
gratis aanbiedt.

Onze keuze
Corolla Touring Sports Dynamic
2.0 VVT-i Hybride e-CVT, met metaalkleur, navigatiesysteem en Business Pack: €
31.950
Tweedehands? Bekijk ook onze
Toyota Auris-zoekertjes
