Snelwegen: de verhoging van de snelheidslimiet krijgt navolging

Twee Europese landen willen die optrekken naar… 150 km/u!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 10 augustus 2023
  • Wetgeving

Voor eigenaars van elektrische auto’s is het geen geheim: hoe sneller je rijdt, en zeker op langere trajecten, hoe sneller de batterij van je auto leeg zal zijn. In die context, en net nu er steeds meer EV’s op onze wegen verschijnen, willen Italië en Tsjechië de wettelijke maximumsnelheid op bepaalde stukken van het snelwegennet verhogen. Een eerder paradoxale situatie. 

In de Tsjechische republiek wil het parlement een nieuwe wet stemmen die de het mogelijk maakt voor auto’s om aan 150 km/u te rijden op de snelwegen, in plaats van de huidige 130 km/u. Die nieuwe maximumsnelheid zal in januari 2024 in voeg treden op een aantal stukken van het plaatselijke snelwegennet. Net als in Duitsland hebben de Tsjechen beslist om in te zetten op het responsabiliseren van bestuurders en te rekenen op hun gezond verstand. Bij onze Oosterburen worden de verkeersveiligheidsstatistieken niet beïnvloed door de afwezigheid van een wettelijke maximumsnelheid. 

Zuidelijker in Europa, in Italië, wil de minister van Transport in de regering van Giorgia Meloni dat voorbeeld volgen, met een maximumsnelheid van 150 km/u op zowat 1.500 km van het snelwegennetwerk in het land. Er is trouwens niets nieuw aan dat voorstel, want er wordt in het land al over gepraat sinds… 20 jaar! De maatregel moet nu enkel nog in de praktijk ingevoerd worden. 

En in ons land? Hier zijn er geen plannen in die richting. In België blijft de maximumsnelheid op de snelweg dus 120 km/u, en gezien de erbarmelijke staat van onze wegen is dat misschien maar goed ook...


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Robert Calvert.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Ford Mustang Mach-E moet je kiezen?

Welke Ford Mustang Mach-E moet je kiezen?

Voor een elektrische wagen moet je andere keuzes maken dan voor een auto met verbrandingsmotor: batterijcapaciteit, aantal motoren en/of vermogen, type boordlader, enzovoort. Hoe moet je dan kiezen? Laten we eens oefenen met het gamma van de Ford Mustang Mach-E.

Volvo stopt met diesel!

Volvo stopt met diesel!

De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.

Deze Jaguar E-Type is verkocht voor 1,06 miljoen euro!

Deze Jaguar E-Type is verkocht voor 1,06 miljoen euro!

Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...

Dit is de Belgische prijs van de Polestar 2 (2024)

Dit is de Belgische prijs van de Polestar 2 (2024)

Polestar heeft niet enkel het design en het rijbereik verbeterd van de Polestar 2 voor modeljaar 2024, maar ook de prijzen zijn (iets) lager in België. Hier het overzicht.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km