Toekomstige collectiewagen: Renault Clio V6, 5 dingen die je moet weten

Dit is de mafste moderne Renault ooit. Wat dacht je van een Clio met een vette 3.0-V6 op de plaats waar normaal de achterbank staat? Maar deze moderne rivaal van de R5 Turbo is niet zonder minpuntjes...
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 februari 2021
  • Aankoop

Toekomstige collectiewagen: Renault Clio V6, 5 dingen die je moet weten

Met een topsnelheid van bijna 240 km/u en 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden is de Clio V6 een woest en radicaal monster dat je niet zomaar aan iedereen kan toevertrouwen omdat zijn rijgedrag zo listig is. Maar hoe zit het nu? Wat moet je weten voor je er een kan kopen?

1. Kies voor de meest zeldzame van de twee versies

Tussen 2001 en 2005 zijn er minder dan 3.000 exemplaren van gemaakt, waarvan iets meer dan 1.300 van “Phase 2” (facelift). Weet dat die laatste echter de betere is: de V6 heeft meer vermogen (255 in plaats van 230 pk) en klimt wat hoger in de toeren en, vooral, het rijgedrag is wat kalmer geworden, waardoor de auto minder delicaat (of gevaarlijk zoals sommigen zeggen) wordt op de grens.

Toekomstige collectiewagen: Renault Clio V6, 5 dingen die je moet weten

2. Geen elektronica

De Clio V6 is vandaag 20 jaar oud en is dus nog een product van de oude school: buiten ABS vind je hier geen enkele elektronische bewaarengel. Neem dus eerst een paar rijvaardigheidslessen voor je het gaspedaal vloert.

3. Opgelet voor hitte

De motor is solide, maar hij ontwikkelt wel heel veel hitte in een beperkte ruimte. De ontstekingsbobijnen en de startmotor kunnen het daarom lastig krijgen. Controleer ook de dichtingen en de koeling van de motor.

4. Niet goedkoop

De Clio V6 is vandaag een echt collector’s item. Reken op 40.000 tot 50.000 euro voor een mooi exemplaar, waarbij de Phase 2 duidelijk meer gegeerd is.

Toekomstige collectiewagen: Renault Clio V6, 5 dingen die je moet weten

5. Teleurstellend interieur

Vreemd genoeg had Renault het interieur volledig genegeerd. De sfeer is er dezelfde als in een Clio RS, de zithouding is matig en de afwerking mist bedroevend veel verfijning.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault Clio ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault Clio zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km