Wallonië wordt toch geen grote lage-emissiezone (LEZ)!

Wallonië keert terug op zijn beslissing! Enkel de grote steden in het zuiden van België zullen uiteindelijk de geplande maatregelen nemen. Maar wanneer?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 maart 2024
  • Ecologisch

5 jaar na het decreet om vanaf 2025 de meest vervuilende voertuigen te verbieden in het zuiden van België, en daarmee potentieel 439.752 wagens naar de schroothoop te sturen, krabbelt Wallonië toch weer terug! Na een studie uitgevoerd tussen 2019 en 2023 door Issep (Institut scientifique de service public), heeft Céline Tellier, Waals minister van Leefmilieu (Écolo), besloten dat het omvormen van heel Wallonië tot één grote lage-emissiezone niet gerechtvaardigd is vanuit milieuoogpunt. 

"Onevenredige en inefficiënte oplossing"

"In het licht van de resultaten van de studie van Issep, lijkt een geleidelijk verkeersverbod in heel Wallonië, zonder rekening te houden met het onderscheid tussen stedelijke en landelijke gebieden, een onevenredige en inefficiënte oplossing voor een essentieel probleem: de luchtkwaliteit. Dit probleem blijft echter bestaan en het is cruciaal om het aan te pakken door ons te richten op de grote stadscentra, waar de luchtkwaliteit verder moet worden verbeterd", aldus Tellier.

Grote steden in plaats van heel Wallonië

Uiteindelijk zullen dus enkel de grotere steden in het zuiden van België, met 50.000 inwoners of meer, potentieel lage-emissiezones (LEZ) worden. Maar vanaf wanneer? De minister zal "zeer binnenkort" een voorontwerp van een wijzigingsdecreet en een financieel steunplan voorstellen aan de regering. "Mijn enige doel is dat we allemaal in een gezone omgeving kunnen leven door maatregelen te nemen die doeltreffend, relevant en sociaal rechtvaardig zijn", besluit ze.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km