Volvo
De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.
De gordel is geconnecteerden optimaliseert de positie van de inzittende vóór de botsing.
De Duitse toeleverancier ZF staat vooral bekend om zijn transmissies en chassissystemen, maar minder voor de technologieën die het bedrijf ontwikkelt om autopassagiers te beschermen. Toch heeft het in dit genre net een nieuw soort revolutionaire veiligheidsgordel onthuld tijdens het autosalon van München. Uitgaande van het principe dat de bescherming van inzittenden begint met een correcte zitpositie en een goed afgestelde veiligheidsgordel, heeft ZF een geconnecteerd systeem ontwikkeld dat verschillende sensoren en een elektromechanisch oprolmechaniscme voor de veiligheidsgordel combineert.
Concreet betekent dit dat zodra de veiligheidsgordel is vastgeklikt, het systeem van ZF begint met de speling in de gordel te verminderen door hem precies aan te spannen zodat hij perfect aansluit op de inzittende. Als de sensoren van de auto een kritieke situatie detecteren die zou kunnen leiden tot een plotseling remmanoeuvre of tot een botsing, gebruikt hetzelfde systeem de resterende tijd om de bescherming van de inzittende te versterken. Daarvoor maakt het niet enkel gebruik van de sensoren van de auto, maar ook van een verbinding met de automatische noodremhulp. Het systeem zet de inzittende in de correcte positie en houdt die vast tijdens het remmanoeuvre. Bij een ongeval wordt de gordelspanning geoptimaliseerd voordat de airbag wordt geactiveerd. Dit verbetert het samenspel tussen beide systemen, waardoor ze nog effectiever werken.
Maar dat is nog niet alles. Deze technologie van ZF kan ook worden gebruikt om inzittenden te waarschuwen of om informatie door te geven via trillingen in de gordel. Dit kan bijvoorbeeld helpen wanneer de wagen detecteert dat de bestuurder in slaap dreigt te vallen of als het tijd is om pauze te nemen. Het gordelsysteem kan dus worden verbonden met de interface van de wagen om de aandacht van de bestuurder te trekken indien nodig. ZF geeft nog mee dat het systeem compatibel is met de meeste wagens, aangezien er geen fundamentele wijzigingen nodig zijn in het ontwerp van de autozetel.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.
Polestar heeft niet enkel het design en het rijbereik verbeterd van de Polestar 2 voor modeljaar 2024, maar ook de prijzen zijn (iets) lager in België. Hier het overzicht.
Voor een elektrische wagen moet je andere keuzes maken dan voor een auto met verbrandingsmotor: batterijcapaciteit, aantal motoren en/of vermogen, type boordlader, enzovoort. Hoe moet je dan kiezen? Laten we eens oefenen met het gamma van de Ford Mustang Mach-E.
Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...