Zoveel betaal je voor de Citroën C5 X, de atypische grote reisberline

De eerste leveringen van het nieuwe vlaggenschip van Citroën worden begin 2022 verwacht. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen rondrijden in deze merkwaardige kruising van verschillende soorten?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 september 2021
  • Kosten

Nadat Citroën eerder het segment van de grote reisberlines had verlaten, keert het er nu naar terug met de originele C5 X. De ‘X’ in zijn naam verwijst naar de wijziging in zijn positionering tegenover de vroegere ‘gewone’ C5-generaties. Deze keer kiest de Fransman namelijk voor een oriëntatie als cross-over door de codes van de berline, de break en de SUV te combineren.

4+1 versies

Afhankelijk van de gekozen motorversie biedt Citroën particuliere kopers tot 4 uitrustingsniveaus: Live, Feel, Shine en Shine Pack. Uiteraard heeft Citroën ook een variant voor professionele klanten bedacht met de lijn Business. Die voegt aan de instapversie Live een aantal voor de fleetmarkt onmisbare elementen toe zoals de interface MyCitroën Drive Plus met zijn grote aanraakscherm van 12 duim, draadloos opladen van smartphones, een parkeerhulp of een bestuurdersstoel met verstelbare lendensteun.

3 aandrijflijnen

Verwacht geen dieselmotor, de C5 X is enkel verkrijgbaar met twee benzines (PureTech 130 en PureTech 180) en een plug-inhybride aandrijflijn. Een achttrapsautomaat is steeds standaard.

De benzinemotoren komen later op de markt, maar voor de PureTech 130 pk EAT8 is nu al een startprijs aangekondigd van 32.820 euro.

Aanvankelijk komt de C5 X bij ons op de markt met de plug-inhybride aandrijflijn Hybrid 225 ë-EAT8, die de PureTech-motor van 180 pk combineert met een elektromotor van 81,2 kW (110 pk) en een lithium-ionbatterij van 12,4 kWh. Deze motor is niet verkrijgbaar met het laagste uitrustingsniveau Live voor particulieren en begint als Feel voor 43.820 euro. Reken verder op 46.170 euro of 49.420 euro voor respectievelijk de Shine en de Shine Pack.

De Business van zijn kant brengt het prijskaartje van de plug-inhybride C5 X op 38.115 euro (31.500 euro exclusief btw) voor professionele klanten.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

De opvolger van de Huayra zou “niet meer dan 300 keer” worden gemaakt en komt er in twee smaken.

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Twee jaar na de ‘beschaafde’ versie stelt Chevrolet de Z06-variant voor van zijn Corvette. Die is gemener, krachtiger en luidruchtiger dan de Stingray en helemaal op het circuit afgestemd.

Officieel: Range Rover, tussen traditioneel en modern

Officieel: Range Rover, tussen traditioneel en modern

Zonder de fundamenten van zijn bloedlijn te vergeten moderniseert de nieuwe Range Rover op elk front. Er komt zelfs een puur elektrische versie… en een filter om je te wapenen tegen SARS-CoV-2.

Hertz bestelt gigantisch aantal Tesla’s

Hertz bestelt gigantisch aantal Tesla’s

Voor de verhuurder lijkt het vast te staan dat de toekomst elektrisch is…

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Benzine, Automaat

€ 27.299
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 16.990
94.121 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 59.950
2020
14.021 km

Benzine, Automaat

€ 28.950
2019
17.781 km

Benzine, Automaat

€ 31.950
2020
26.490 km