We bevinden ons in 1993. Volkswagen heeft tegen dan al heel wat sportieve versies van zijn Golf op de markt gebracht, te beginnen met de eerste GTI uit 1976. De Golf 2 kreeg niet alleen zijn eigen GTI-versie, maar ook een explosieve G60 Limited-variant. En dat is nog niet alles: er werd ook een Golf 2 Rallye in 5.000 exemplaren geproduceerd, bedoeld voor homologatie in de racerij. Het was een beetje datzelfde scenario dat zich moest herhalen met deze Golf 3 Rallye, met codenaam A59.
Grote raceambities
Om te voldoen aan de FIA-regelgeving voor de homologatie van de derde generatie Golf — die begin jaren 1990 net op de markt kwam — wilde Volkswagen minstens 2.500 exemplaren van deze Golf 3 Rallye produceren. Dat was toen het minimumaantal om met een model deel te nemen aan het WRC. In samenwerking met het bedrijf Schmid Motorsport bouwde Volkswagen dit prototype om het verder te ontwikkelen. En de technische fiche is net zo agressief als de look van het model!



275 pk en elektronisch geregelde vierwielaandrijving
Onder de motorkap ligt een gloednieuwe 2-liter viercilinder turbo met 275 pk. Deze motor werd voorzien van een waterinjectiekoelingssysteem om de prestaties te verbeteren. Het vermogen werd naar de vier wielen gestuurd via een nieuw elektronisch gestuurde transmissie, wat voor een indrukwekkende efficiëntie zorgde. Die cijfers zijn ronduit indrukwekkend voor die tijd. Ter vergelijking: de Golf 3 VR6, gebouwd tussen 1991 en 1998, kwam niet verder dan 174 pk, of 190 pk voor de vierwielaangedreven VR6 Syncro. Met zijn veelbelovende technische gegevens had deze Golf 3 Rallye alle troeven in handen om te schitteren. En om het op te nemen tegen kleppers zoals de legendarische Lancia Delta HF Integrale, die toen het WRC domineerde!



Een "R"-look vóór zijn tijd
Ook op stilistisch vlak had deze Golf 3 Rallye alles om indruk te maken! De geperforeerde motorkap liet de turbomotor vrij ademen, terwijl de bulten boven de veerpoten extra veerweg voor de dempers mogelijk maakten — cruciaal voor rallyrijden. Verder vallen ook de fors verbrede wielkasten op, die plaats boden aan 16-duimsvelgen met krachtige Brembo-remmen. Ook de specifieke bumpers trokken de aandacht. De achterbumper, waarin de nummerplaat was geïntegreerd, zou later trouwens opduiken op de opvolger van dit nooit geproduceerde model: de Golf 4 R32…


Uniek exemplaar
Tijdens de ontwikkeling besliste Volkswagen uiteindelijk om dit model niet te homologeren voor de competitie. De Golf 3 Rallye A59 zou dus nooit in een gelimiteerde reeks geproduceerd worden. Een exemplaar op de tweedehandsmarkt zoeken heeft dan ook geen zin… Er bestaat vandaag nog steeds slechts één rijdend prototype.


