all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/9

De 5 geheimen van de Golf

<p>Het gaat er zo vaak over: de Golf kwam voor het eerst op de markt in 1974 en is vandaag aan zijn derde generatie toe. Achter zijn fenomenale succes gaan echter een paar redelijk onbekende geheimen schuil.</p>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

15 Juni 2020

Advertentie

1. VW probeerde de Kever al 20 jaar lang te vervangen!

Van een olifantsdracht gesproken. Van in het begin van de jaren 1950 zocht Volkswagen naar een opvolger voor de Kever. Heel wat projecten passeerden de revue, onder meer met Porsche, Pininfarina en Ghia.

2. Zo goed als alle architecturen kwamen in aanmerking


Tijdens de ontwikkeling heeft Volkswagen geen enkele piste overgeslagen: van een luchtgekoelde motor voorin over een centraal achterin geplaatste krachtbron met achterwielaandrijving, bijna alle oplossingen zijn in overweging genomen. Uiteindelijk werd gekozen voor een watergekoelde viercilinder in lijn en voorwielaandrijving.

3. Italiaanse designer

Aan de vooravond van de jaren 1970 besliste Volkswagen om de taak toe te vertrouwen aan een 32 jaar jonge Italiaanse ontwerper: Giorgetto Giugiaro. Hij had al een mooi CV als ‘vader’ van de Alfa Romeo Giulia, Maserati Ghibli, Fiat Dino en dergelijk meer.

4. De directie geloofde niet in de kansen van de GTI…


Het project van de Golf GTI werd quasi in het geheim ontwikkeld, na de kantooruren. Het idee om een 1,6-litermotor met injectie en zo’n 110 pk in de auto te proppen wist de directie nauwelijks aan te spreken. Die dacht er zo’n 5.000 exemplaren van te assembleren.

5. De herkomst van de naam blijft een mysterie

Hoe vreemd het ook moge lijken, niemand weet echt zeker waarom Volkswagen besliste om het model Golf te dopen. Volgens sommige geruchten zou de naam verwijzen naar de golfstroom, anderen menen dat het te maken heeft met de gelijknamige sport, zoals de Polo. Die laatste hypothese lijkt de meest waarschijnlijke.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

17 990 €

2021

124 265 km

Benzine

110 pk

Automaat

123 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

Car-Pass

My Way

22 990 €

2024

35 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

119 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

23 950 €

2021

25 098 km

Benzine

131 pk

Automaat

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

11 399 €

2015

78 633 km

Benzine

105 pk

Manueel

117 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

16 899 €

2020

26 663 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

18 499 €

2019

86 348 km

Benzine

150 pk

Automaat

142 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

13 699 €

2020

108 060 km

Benzine

116 pk

Manueel

127 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

10 399 €

2014

83 885 km

Diesel

90 pk

Manueel

98 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass