Als kleine vis in de grote zee heeft Suzuki niet het budget om massaal te investeren in elektrificatie, zeker nu de verkoopcijfers nog wispelturig zijn. Om toch nog een kans te kunnen maken op de Europese markt, heeft het Japanse merk de hulp ingeroepen van de reus uit eigen land: Toyota. Na de Swace en de Across, in feite gewoon een Corolla en RAV4 met een andere badge, is er nu een echte vrucht van deze samenwerking: de Suzuki e Vitara, terwijl Toyota de Urban Cruiser krijgt. Het is een compacte elektrische SUV, de allereerste EV van Suzuki, die toch de kernwaarden van het Japanse merk hoog in het vaandel moet dragen. We trekken op pad om te zien of hij die beloften waarmaakt…
Design - Suzuki e-Vitara
Met een lengte van 4,275 m, een breedte van 1,80 m en een hoogte van 1,635 m is de Suzuki e Vitara 9 cm langer, 2,5 cm breder en 3,5 cm hoger dan de Vitara met verbrandingsmotor (die gewoon naast deze elektrische versie blijft bestaan). Maar het grote verschil zit hem in de wielbasis: 2,70 m op de e Vitara, tegenover slechts 2,50 m voor de klassieke SUV. De overhangen van de elektrische Vitara zijn dus een stuk korter, wat hem een meer gedrongen profiel geeft.
De meest moderne Suzuki
We kunnen het design van de Suzuki e Vitara wel smaken in het echt. De lichtblokken (met drievoudige lichtsignatuur voor- en achteraan) geven een moderne indruk. Achteraan zien we zelfs een gelijkenis met de Alfa Romeo Junior. Er zijn slechtere merken om mee vergeleken te worden op het vlak van design. De hoge bodemvrijheid en de stoere 18- of 19-inch velgen maken de look af, en hinten al naar de terreinvaardigheid van de e Vitara.
Solide interieur
Het interieur oogt al wat klassieker. Het afgeplatte stuurwiel geeft wel meteen een modernere indruk dan in de rest van het Suzuki-gamma, net als de digitale tellers (10,25 inch). Alleen jammer van de dikke zwarte randen rond het scherm. Het centrale aanraakscherm is 10,1 inch in diameter en krijg je standaard mee. Een zwart interieur is standaard, maar op de GLX kan je ook voor bruine accenten kiezen in similileer. Dat oogt net iets chiquer. Over het algemeen is de materiaalkeuze correct: het voelt niet ‘premium’ aan en het glanzend zwarte plastic op de middenconsole zal na een maand al vol krassen en vette vingers zitten, maar alles lijkt stevig in elkaar te zitten. Het enige rammeltje dat we hebben gehoord, was ter hoogte van een van de zijruiten over een ruw wegdek.



Gebruiksgemak - Suzuki e-Vitara
Veel zitruimte voor het formaat
Dankzij zijn lange wielbasis, en ondanks zijn compacte formaat, is er best veel binnenruimte in de Suzuki e Vitara. Je zit vrij hoog en de zittingen van de zetels zijn aan de korte kant, maar volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar zitten. Bovendien is de achterbank over 16 cm verschuifbaar, in twee delen, waardoor je kan spelen met de binnenruimte. De koffer is echter relatief klein: 244 liter met de bank helemaal naar achteren, tot 310 liter met de bank naar voren geschoven. Klap je de achterzetels neer (in 3 delen, handig), dan heb je 562 liter onder de ruiten ter beschikking. Merk op dat Suzuki dit anders meet dan de meeste concurrenten, die het volume tot aan het dak meegeven.
Nieuw voor Suzuki is ook de zwevende middenconsole. Bovenaan krijg je daarop de bediening van de transmissie (geleend van Toyota), enkele knoppen voor de rijmodi, de bekerhouders en een laadvak voor je smartphone. Onder het zwevende deel krijg je dan nog een groot opbergvak en de USB-aansluitingen.
Verwarrend infotainment
Het infotainmentsysteem van de Suzuki e Vitara is ook bijzonder. Het is niet het nieuwe systeem van Toyota, maar ook niet het systeem dat we in de Swift of in de klassieke Vitara terugvonden. Het lijkt meer op het oude systeem van Toyota, maar dan met nieuwe features. Zo zijn Apple CarPlay en Android Auto draadloos compatibel… toch als je vindt hoe je je gsm moet koppelen. De menu’s zijn namelijk niet altijd even logisch ingedeeld. Sommige instellingen zitten niet waar je ze verwacht, of je moet veel doorklikken. En dat duurt dan weer een tijdje, want het scherm reageert niet supersnel op aanrakingen. Goed nieuws: de airco en het volume zijn via aparte knoppen te bedienen.



Rijervaring - Suzuki e-Vitara
Batterijen van BYD
Onder de kap van de Suzuki e Vitara (in feite in de bodem) heb je de keuze tussen twee batterijpakketten en drie aandrijflijnen. De instapversie heeft een LFP-batterij van 49 kWh (47,8 kWh netto), afkomstig van BYD, en een elektromotor van 106 kW (144 pk) en 193 Nm koppel. Daarmee haalt de compacte SUV een WLTP-autonomie van 344 km en sprint hij van 0 tot 100 km/u in 9,6 seconden. De topsnelheid is altijd begrensd op 150 km/u.
49 of 61 kWh
Een stapje hoger staat de ‘Long Range’-versie, met een batterij van 61 kWh (59,8 kWh netto), eveneens op basis van LFP-chemie. Deze batterij heeft simpelweg meer cellen (120 tegenover 96 voor de 49 kWh-versie) en kan dus ook meer vermogen leveren. De elektromotor op de vooras is dezelfde, maar levert in dit geval 128 kW (174 pk). Het WLTP-rijbereik stijgt naar 426 km, terwijl de sprint van 0 naar 100 nu nog maar 8,7 seconden in beslag neemt.
Suzuki e Vitara 4x4
Aan de top van het e Vitara-gamma staat de AllGrip-e, met twee motoren en altijd de grotere batterij van 61 kWh. Deze versie krijgt een extra motor van 48 kW (65 pk) op de achteras, maar het gecombineerde piekvermogen is beperkt door de batterij: 135 kW (183 pk) en een koppel van 307 Nm. Door het extra gewicht (de e Vitara AllGrip-e is 100 kg zwaarder dan de FWD met 61 kWh) krimpt de actieradius een beetje: 395 km WLTP. Maar de sprint van 0-100 km/u duurt nog maar 7,4 seconden en je wint aan terreincapaciteit, ook dankzij een speciale Trail-modus.
Matige autonomie en laadsnelheid
Wij konden tijdens deze eerste kennismaking rijden met de middelste uitvoering: de voorwielaandrijver met de grote batterij. Het parcours was heuvelachtig en grotendeels op binnenwegen, bij temperaturen dicht tegen het vriespunt. Geen ideale omstandigheden voor een elektrische wagen, en dat reflecteerde zich ook in het verbruik: 20,4 kWh/100 km. Daarmee haal je dus net geen 300 km autonomie in de praktijk.
Dat zou iets beter moeten zijn in de zomer (een warmtepomp is gelukkig wel standaard), maar anderzijds zal een groter aandeel snelwegverkeer ook een negatieve impact hebben op het verbruik. Een meer uitgebreide test zal duidelijkheid moeten bieden over het werkelijke verbruik bij dagelijks rijden. Opladen is hoe dan ook geen sterkte van de Suzuki e Vitara: 10 tot 80% in 45 minuten, terwijl we anno 2025 toch onder het halfuur verwachten, ook in dit segment. Een ideale vakantieauto is de e Vitara dus niet.
Ietwat stevig, maar stabiel
Gelukkig valt er minder te klagen over hoe de e Vitara rijdt als je niet al te ver moet zijn. De besturing is ietwat gevoelloos, maar je kan de neus mooi plaatsen waar je wil, en ook de koetswerkbewegingen zijn mooi onder controle in de bochten. De keerzijde is dat de ophanging aan de stevige kant is, vooral met de grotere 19-inch velgen. De standaardmaat lijkt dus de betere keuze. Tijdens deze korte test leken de rol- en windgeluiden goed onder controle aan boord. Allemaal zaken die de e Vitara wat ‘steviger’ en volwassener doen aanvoelen dan de andere modellen in het Suzuki-gamma, maar hij is dan ook een stuk zwaarder: 1,7 tot 1,9 ton.



Budget - Suzuki e-Vitara
Hoeveel kost de Suzuki e Vitara in België?
Officieel is de Suzuki e Vitara verkrijgbaar in België vanaf 33.990 euro. Dan heb je de kleine batterij in de GL-uitvoering. De basisuitrusting is al correct: automatische airco, warmtepomp, sfeerverlichting, alle veiligheidssystemen, navigatie en een achteruitrijcamera. De grotere batterij van 61 kWh kost 2.000 euro extra en dan krijg je meteen ook het Winter Pack, met zetel- en stuurverwarming. Dat lijkt ons dus een interessante optie. De Suzuki e Vitara 4x4 kost minstens 38.990 euro.
De topversie GLX is enkel verkrijgbaar met de grote batterij (voorwielaandrijving of 4x4) en kost 5.000 euro extra. Daarvoor krijg je een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, halfleren zetels, 19-inch velgen, een vast panoramadak, 360°-camera, een inductielader en een Infinity-audiosysteem.
Altijd korting
Maar de catalogusprijs is niet wat klanten werkelijk zullen betalen voor de Suzuki e Vitara. Het Japanse merk geeft het hele jaar door kortingen, waardoor de e Vitara met korting en overnamepremies afgetrokken begint bij 29.490 euro. Daarmee staat hij best scherp gepositioneerd in de markt ten opzichte van rivalen als de Peugeot E-2008, Renault 4 E-Tech en zelfs zijn identieke tweelingbroer, de Toyota Urban Cruiser, die officieel vanaf 35.990 euro verkrijgbaar is (en na kortingen vanaf 33.990 euro).
Verdict - Suzuki e-Vitara
Voor een eerste elektrische auto is de Suzuki e Vitara een verdienstelijke poging. Ondanks zijn compacte formaat is hij vrij praktisch, met een modulair interieur en veel zitruimte. Toch zijn er een paar minpuntjes: het beperkte rijbereik en de trage laadsnelheid kunnen voor frustratie zorgen tijdens lange ritten. En ook het infotainment kon beter, maar dat zal wennen. Suzuki weet echter dat de e Vitara niet de bestseller zal worden van het gamma. Het merk wou vooral een interessant aanbod hebben voor zelfstandigen op zoek naar een compacte elektrische wagen. En dat is, zeker aan deze prijs, gelukt.













