De aandacht bij Suzuki gaat momenteel vooral naar de nieuwe elektrische e Vitara, de tweelingbroer van de Toyota Urban Cruiser, maar er is nog een Vitara in het spel. De vierde generatie van de compacte SUV gaat al sinds 2015 mee en heeft in die tijd drie facelifts gekregen. De nieuwste update kwam vorig jaar, met niet enkel een opgefrist uiterlijk, maar vooral nieuwe technologie en de verplichte ADAS-systemen aan boord. Tijd om nog eens enkele dagen achter het stuur door te brengen om te zien of de Vitara nog door de beugel kan als nieuwe auto.
Design - Suzuki Vitara
Herkennen doe je de nieuwste Suzuki Vitrara aan zijn hertekende voorbumper. Die heeft nog steeds de dagrijverlichting lager zitten dan de koplampen, maar de aparte mistlampen zijn nu verdwenen. Het zorgt voor een gladdere en iets modernere look. Ook is er nu een chromen lijntje dat door de grille loopt en de koplampen visueel met elkaar verbindt, maar in tegenstelling tot sommige andere recente modellen, is het niet verlicht. En achteraan? Daar zijn de lichtblokken iets donkerder geworden, maar grosso modo verandert er niets.
Weinig nieuws, behalve in het midden van het dashboard
Ook in het interieur zijn de zaken grotendeels hetzelfde gebleven, op één element na: het infotainmentsysteem. Dat groeit naar 9 inch en zit nu mooier geïntegreerd in het dashboard. Verder is alles nog erg klassiek, met analoge wijzerplaten en veel fysieke knoppen. De afwerking is niet van een heel hoog niveau: harde plastics zijn nooit ver te zoeken, ook in de bovenste delen van het interieur. Maar de bouwkwaliteit lijkt in orde en alle bedieningselementen voelen ook kwalitatief aan.



Gebruiksgemak - Suzuki Vitara
Nog steeds niet erg modern
Dat nieuwe infotainmentsysteem is een upgrade ten opzichte van vroeger, maar helemaal up-to-date zouden we het niet noemen. Het ziet er vrij basic uit, reageert niet altijd even snel en biedt ook niet zoveel functies als bij de andere merken. Maar het verbindt wel draadloos met Apple CarPlay en Android Auto, dus in principe heb je niet veel meer nodig. Minder handig zijn de aanraakgevoelige sneltoetsen onder het scherm, waarmee je ook het volume bedient. Maar dat zijn de enige touchknoppen die je zal vinden in de Suzuki Vitara, want voor alle andere functies krijg je nog heerlijk tactiele en gemakkelijk te vinden knoppen en schakelaars. Niet erg modern, wel heel ergonomisch.
Praktisch interieur voor het formaat
Met een lengte van 4,185 m, een breedte van 1,775 m en een hoogte van 1,60 m blijft de Suzuki Vitara compact. Toch blijft het interieur vrij praktisch. Er is voldoende ruimte aan boord om volwassenen achter elkaar te laten plaatsnemen, en ook de koffer van 362 liter (1.119 liter met de achterbank neergeklapt) is groot genoeg, zonder echt records te breken in het segment.



Rijervaring - Suzuki Vitara
Geen full hybrid meer
De zogenaamde ‘Strong Hybrid’, die nog maar sinds 2022 beschikbaar was in de Suzuki Vitara, is alweer verdwenen. Enkel de 1.4 BoosterJet met een mildhybride systeem op 48 V blijft nog over, teruggeschroefd naar 81 kW (110 pk) en 235 Nm koppel om te voldoen aan de nieuwste uitstootnormen. Je krijgt wel nog de keuze tussen een manuele of een automatische zesversnellingsbak. Beide transmissies zijn bovendien zowel met voor- en vierwielaandrijving beschikbaar.
Niet snel, wel naturel
Wij mochten plaatsnemen achter het stuur van de manuele versie met 4x4. En hoewel je merkt dat het niet overhoudt qua vermogen, vallen de prestaties in de praktijk beter mee dan op papier (0-100 km/u in 12,2 seconden en een topsnelheid van 180 km/u). Vooral omdat je met de manuele bak goed kan voorspellen hoeveel vermogen je zal krijgen als je het gaspedaal indrukt, afhankelijk van de versnelling die je zelf hebt gekozen. Bovendien is de viercilinder vrij stil op kruissnelheid en valt het verbruik mee: wij scoorden gemiddeld tussen de 6 en 6,5 l/100 km. Met een benzinetank van 47 liter haal je daarmee een autonomie van meer dan 700 km.
Met dank aan het kleine elektrische hulpje, al merk je daar niet zoveel van. Enkel bij het remmen op de motor voel je iets meer vertraging (wat je ook kan zien door middel van een klein icoontje op het dashboard). Het start-stopsysteem werkt ook iets proactiever dan bij een klassieke benzinemotor, maar enkel op de 17 pk sterke elektromotor rijden kan niet.
Als een goede oude auto
Onderweg merk je nog dat de Suzuki Vitara een auto is van de oude stempel - en dat bedoelen we niet als kritiekpunt. Hij is licht (1,3 ton als 4x4), wat hem opvallend wendbaar maakt in de bochten. En dat beperkte gewicht helpt ook de ophanging om een goede balans te bieden: niet te hard, maar met een mooie controle van de koetswerkbewegingen. Zelfs het stuur is communicatief, wat betekent dat je echt voelt wat de voorwielen aan het doen zijn. En dankzij de vierwielaandrijving, die je ook permanent kan inschakelen via de draaiknop op de middenconsole, kan de Vitara ook uit de voeten in het terrein. Qua veelzijdigheid kan dat tellen.
De nieuwe snufjes zorgen voor frustratie
Als we dan toch een puntje van kritiek hebben: de verhoudingen van de versnellingsbak zijn niet perfect op elkaar afgestemd, waardoor je telkens een dipje krijgt qua vermogen bij het opschakelen. Wat ons echter het meest heeft gestoord achter het stuur van de Suzuki Vitara 2025? De moderne snufjes die eraan zijn toegevoegd. En dan hebben we het over de verplichte veiligheidssystemen, zoals de snelheidswaarschuwing en de aandachtsmonitor. Die zorgen niet enkel voor irritant gepiep, zoals bij elke nieuwe auto, maar zijn vooral niet gemakkelijk uit te schakelen. Daarvoor moet je stilstaan en het juiste menu van het piepkleine schermpje tussen de tellers zien te vinden. Iets dat ons pas aan het einde van onze test is gelukt…



Budget - Suzuki Vitara
Prijs Suzuki Vitara 2025 in België
Suzuki belooft eerlijke modellen aan eerlijke prijzen, en de Vitara 2025 is inderdaad nog steeds niet enorm duur: vanaf 27.599 euro voor de al redelijk uitgeruste GL-uitvoering (automatische airco, compleet multimediasysteem met navigatie, adaptieve cruisecontrol, …). De prijzen lopen op tot 36.549 euro voor een Suzuki Vitara GLX met automaat, 4x4 en een tweekleurige lak. Maar het Japanse merk geeft regelmatig kortingen die de werkelijke prijs nog wat verzachten. Zoals nu, met 5.000 euro korting voor de basisversie, die daarmee nog maar 22.599 euro kost.
Wat zijn de concurrenten van de Suzuki Vitara?
Kijken we naar de concurrentie, dan is de prijs van de Suzuki Vitara vrij correct. De meeste compacte SUV’s in deze klasse beginnen rond dezelfde prijs, zoals de Nissan Juke (vanaf 26.850 euro), de Fiat 600 (vanaf 26.190 euro) en de Opel Mokka (26.350 euro). Sommige modellen zijn wel een stuk goedkoper, zoals de MG ZS (vanaf 21.785 euro), de Renault Captur (21.350 euro) en natuurlijk de Dacia Duster (19.690 euro). Maar anderen zijn dan weer duurder, met name de Toyota Yaris Cross (30.535 euro), Ford Puma (29.300 euro) en de Mazda CX-30 (29.790 euro). En dan hebben we de helft van de concurrenten nog niet genoemd…
Verdict - Suzuki Vitara
De Suzuki Vitara moet strijden in een enorm druk segment, maar krijgt daar eigenlijk niet de juiste middelen voor. In de basis is het zeker geen slechte auto: hij is praktisch, rijdt goed en kan zelfs wat terreinrijden, een kwaliteit die ontbreekt bij de meeste SUV’s. Maar de concurrentie is nieuwer, mooier en uitgerust met de laatste snufjes. En dat voor soms veel scherpere prijzen. Kortom: tijd voor een nieuwe generatie.















