all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/3

5 dingen die je moet weten voor je koopt: VW Golf 2 GTI, steeds meer waard

De eerste Golf GTI maakt al lang deel uit van de verzamelaarsmarkt, maar nu begint ook de Volkswagen Golf 2 GTI (1984-1991) de gemoederen te raken. Wil je er een? Wacht dan niet te lang meer, want de prijzen stijgen snel.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

10 Mei 2021

Advertentie

20210510100220golfgti.jpg

1. Welke motor?

De Golf 2 GTI kwam in 1983 op de markt met de motor van zijn voorganger: een 1.8-viercilinder van 112 pk. Al snel kreeg hij echter meer spierkracht: in 1985 kwam de 16S-versie met een cilinderkop van 16 kleppen (139 pk) en in 1990 de G60 met compressor (160 pk).

De eerste is ongetwijfeld de meest homogene, met een ronde en onverwoestbare viercilinder. De 16S vraagt wat meer betrokkenheid, met een meer spitse motor die op toeren wil worden gehouden. De G60 tot slot staat altijd paraat, maar is ook duurder en zwaarder. Bovendien vereist zijn compressor elke 50.000 kilometer een revisie van zo’n 1.000 euro.

2. Opgelet voor tuningslachtoffers!

De Golf 2 GTI was een van de grootste slachtoffers van de tuningmode. De trend is ondertussen overgewaaid, maar heel wat exemplaren zijn… mismeesterd achtergebleven. Ze terug naar hun oorspronkelijke configuratie brengen kan een investering vereisen die hoger ligt dan wat de auto waard is. Vermijd ze dus.

20210510100400golfgti.jpg

3. Te betrouwbaar?

Misschien omdat hij de reputatie had heel betrouwbaar te zijn had de Golf 2 GTI vaak te kampen met eigenaars die niet investeerden in het nodige onderhoud. Hoe kan je dat nagaan? Let op roest, vooral aan de motorwieg, de synchro van de tweede versnelling, olielekken aan de motor (dichting van de krukas), de rubbers van de ophanging,… Kortom, de klassiekers.

4. Dagelijks bruikbaar?

Omdat hij betrouwbaar, praktisch en nog performant genoeg is kan de Golf 2 GTI nog veel voor je betekenen. Bestuurders die gewoon zijn aan hedendaagse auto’s moeten echter wel wennen aan de wat flauwere remmen en de behoorlijk zware besturing als de auto geen stuurbekrachtiging heeft.

5. Hoeveel?

5 jaar geleden had je met 5.000 euro genoeg voor een exemplaar in correcte staat. Vandaag mag je 2.000 euro meer rekenen. Goed onderhouden exemplaren gaan vlot over de 10.000 euro en een G60 kan je zelfs 15.000 euro kosten.

20210510100221golfgti.jpg

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

30 990 €

2025

5 000 km

Benzine

116 pk

Automaat

120 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Mechelen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Mechelen

date

Car-Pass

My Way

15 990 €

2019

76 300 km

Benzine

115 pk

Automaat

144 g/km

date

Detournay SA - Volkswagen & Commercial Vehicles

Thuin

date

Car-Pass

My Way

23 990 €

2024

35 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

119 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

22 990 €

2023

7 500 km

Benzine

110 pk

Automaat

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

23 950 €

2021

25 098 km

Benzine

131 pk

Automaat

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

26 950 €

2024

10 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

THOEN - Volkswagen & Commercial Vehicles

Ninove (Outer)

date

-

51 995 €

2024

24 000 km

Benzine

333 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

19 950 €

2023

45 745 km

Benzine

110 pk

Manueel

123 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way