of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Volkswagen Golf Cabriolet rouge des années 1980, avec toit décapotable beige.","nl":"Rode Volkswagen Golf Cabriolet uit de jaren 1980 met beige cabriodak."}
{"fr":"Volkswagen Golf seconde génération bleu, emblématique voiture compacte dans un garage.","nl":"Blauwe Volkswagen Golf tweede generatie, iconische compacte auto in een garage."}
1/10

5 Volkswagen Golfs die je nu moet kopen!

De Volkswagen Golf, het Zwitserse zakmes onder de auto's, vierde in 2024 zijn 50ste verjaardag. Een bewijs dat het recept nog steeds werkt! We werpen een blik op vijf versies die je nu moet kopen voordat hun waarde stijgt.

Geschreven door François Piette

29 Januari 2025

Advertentie

Veel Volkswagen Golf-modellen zijn inmiddels echte klassiekers geworden. Op oldtimerevenementen kom je er ongetwijfeld meerdere tegen! Toch zijn er nog enkele varianten die (voorlopig) onder de radar blijven. Tijd om ze in de schijnwerpers te zetten, want hun waarde zou de komende jaren weleens flink kunnen stijgen!

1. Volkswagen Golf 1 Cabriolet (1979-1993)

Op zoek naar een klassieke, veilige en onderhoudsvriendelijke cabriolet voor de zomer? Dan ben je zeker niet de enige! De Golf 1 Cabriolet past perfect in dat plaatje en is bovendien nog betaalbaar. Voorlopig…

Momenteel schommelen de prijzen tussen 7.000 en 10.000 euro, maar exemplaren in topstaat of een GLI met de GTI-motor (1.8 liter, 112 pk) gaan al voor een pak meer over de toonbank! De Golf 1 Cabriolet werd meer dan 14 jaar geproduceerd en is de open versie van de eerste generatie Golf. De veiligheidsbeugel, ooit bekritiseerd om esthetische redenen, draagt nu juist bij aan de retrocharme!

Rode Volkswagen Golf Cabriolet uit de jaren '80 in studio, met beige cabriodak.
Advertentie

2. Volkswagen Golf II Rallye (1989-1991)

De Golf II Rallye is een echte zeldzaamheid! Deze exclusieve versie van de Golf II werd uitgerust met de G60-motor, een 1.8-liter viercilinder met compressor, goed voor 160 pk. Wat deze Golf extra bijzonder maakt, is dat de kracht via vierwielaandrijving wordt overgebracht, waardoor hij bijzonder efficiënt op de weg ligt.

Hij werd gebouwd voor homologatie in Groep A en valt direct op dankzij zijn verbrede wielkasten. Met slechts 5.000 geproduceerde exemplaren verwacht je astronomische prijzen, maar dat valt nog mee: vanaf 30.000 euro kun je er eentje vinden in goede staat. Gerestaureerde exemplaren kunnen wel 50.000 euro of meer kosten. Niet goedkoop, maar voor een homologatiemodel uit de jaren 80 is het nog steeds een koopje…

Blauwe Volkswagen Golf G60 Limited, oldtimer in een garage met werkplaatsverlichting.
Advertentie

3. Volkswagen Golf 4 VR6 2.8 4Motion (1998-2003)

We schreven er onlangs over: de Golf 4 VR6 2.8 4Motion is een sterke investering! Deze versie werd vaak over het hoofd gezien, omdat hij tussen de iconische Golf III VR6 (die al flink in waarde is gestegen) en de Golf R32 zit.

Toch is dit een echte GT, met vierwielaandrijving en een soepele 2,8 liter-V6 met 204 pk. De verfijnde afwerking, het complete uitrustingsniveau en het karaktervolle motorgeluid maken het een perfecte daily driver – als je het “ouderwetse” brandstofverbruik erbij neemt. Voor ongeveer 8.000 euro kun je nu nog een goed exemplaar vinden… Maar waarschijnlijk niet lang meer!

Blauwe Volkswagen Golf V5 rijdend op een landelijke weg.
Advertentie

4. Volkswagen Golf 5 R32 (2005-2008)

De laatste Golf met een VR6-motor, de vijfde generatie R32, is allesbehalve subtiel! De geprononceerde looks en de twee centraal geplaatste uitlaten zorgen voor een imposante uitstraling. Dit alles wordt versterkt door de mechanische roffel van de 3,2 liter-zescilinder, die 250 pk levert.

Deze Golf heeft standaard vierwielaandrijving, terwijl de DSG-versnellingsbak optioneel was. Het rijgedrag kan wat log aanvoelen, maar qua waardeontwikkeling zit het goed: momenteel is een Golf 4 R32 al evenveel of zelfs méér waard! Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat de Golf 5 R32 in waarde stijgt.

Reken op een budget van 20.000 tot 30.000 euro voor een exemplaar in goede staat. Het grootste probleem? Er een vinden die niet door tuning is verpest…

Witte Volkswagen Golf met lichtmetalen velgen in een industriële studioruimte.
Advertentie

5. Volkswagen Golf GTI MK7 (2013-2020)

Nee, dit is niet de zeldzaamste, snelste of krachtigste Golf GTI. Maar volgens ons is het de beste GTI ooit! De 2.0 TSI-motor levert 220 tot 245 pk, afhankelijk van de versie. Hij kan niet tippen aan de brute elektrische hot hatches van vandaag, maar blinkt uit in balans: strak rijgedrag, een opwindend geluid, voldoende prestaties en een ongeëvenaarde veelzijdigheid.

Daarnaast is de afwerking van hoge kwaliteit, wat hem tot een zekere toekomstige klassieker maakt. Ons advies? Ga voor een Clubsport-versie (265 pk) met lage kilometerstand. Dit zal je ongeveer 30.000 euro kosten, maar als je hem goed onderhoudt, zul je daar later geen spijt van krijgen!

Goedkopere alternatieven? Een standaard 220 pk-versie kun je al vinden vanaf 15.000 euro. Een betere deal ga je niet snel vinden!

Rode Volkswagen Golf GTI voor een rotswand, geparkeerd op een grindpad.
François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

18 950 €

2021

108 050 km

Benzine

110 pk

Manueel

104 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

31 990 €

2025

6 623 km

Benzine

116 pk

Automaat

123 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

32 990 €

2025

7 000 km

Hybride

150 pk

Automaat

21 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

29 990 €

2025

352 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

MyWay Kontich

Kontich

date

Car-Pass

My Way

14 990 €

2019

97 343 km

Benzine

116 pk

Manueel

111 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

23 500 €

2021

34 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

23 890 €

2023

26 800 km

Benzine

110 pk

Manueel

124 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

13 990 €

2019

148 911 km

Benzine

116 pk

Automaat

109 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass