all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Volkswagen Golf bleu roulant sur route, arbres flous en arrière-plan.","nl":"Blauwe Volkswagen Golf rijdt op weg, met bomen in de achtergrond."}
{"fr":"Intérieur de la Volkswagen Golf IV avec tableau de bord, volant et système audio intégrés.","nl":"Interieur van de Volkswagen Golf IV met dashboard, stuurwiel en audiosysteem geïntegreerd."}
1/3

Deze miskende VW Golf V6 wordt binnen 5 jaar twee keer zo duur!

Zullen we een gokje wagen? Deze relatief onbekende Volkswagen Golf IV met V6-motor zal naar verwachting binnen vijf jaar flink in waarde stijgen!

Geschreven door François Piette

23 December 2024

Advertentie

Dit soort auto's zien we waarschijnlijk nooit meer: een compacte, discrete hatchback met een mechanisch pareltje onder de motorkap, een indrukwekkende 2,8 liter-V6. De perfecte formule voor een “sleeper”, een bescheiden auto met verrassende prestaties! Laten we teruggaan naar het begin van de jaren 2000, toen Volkswagen het aandurfde om niet één, maar twee Golf-varianten met een zescilinder op de markt te brengen: de ene luid en flamboyant, de andere veel bescheidener, maar zeker niet minder indrukwekkend. We nemen de bijzondere Golf V6 4Motion onder de loep.

De kenners hebben het al geraden: we hebben het over de Volkswagen Golf V6 4Motion, een topmodel van de vierde generatie Golf, die slechts een korte periode werd verkocht: van 2000 tot 2003. Dat maakt deze auto zeldzaam… maar niet per se duur. Wie goed zoekt op advertenties door heel Europa, ontdekt dat de prijzen voor een goed exemplaar zelden boven de 10.000 euro uitstijgen. Waarom is de waarde zo laag? Waarschijnlijk omdat de auto relatief onbekend is, in de schaduw van de iconische Golf III VR6, inmiddels een echte klassieker, en de gewilde Golf IV R32, met zijn krachtigere en indrukwekkendere V6.

Interieur van de Volkswagen Golf IV met dashboard, stuurwiel en audiosysteem geïntegreerd.
Advertentie

Is hij de moeite waard?

Dat is natuurlijk de grote vraag! Laten we meteen duidelijk zijn: dit is geen echte sportwagen, ook al suggereert de rode V6-badge op de achterklep anders. Maar het model is zeker niet traag. Met 204 pk en een handgeschakelde zesversnellingsbak haalt de Golf V6 4Motion een topsnelheid van 233 km/u en haalt hij de kilometer vanuit stilstand in iets meer dan 28 seconden – slechts een seconde langzamer dan de sportievere R32.

De prestaties zijn indrukwekkend, maar de V6 4Motion blijft verfijnder dan zijn wilde R32-broer. Waar de R32 brult in de hoge toeren, levert de V6 4Motion een subtiele, gedempte melodie. Dit ingetogen karakter komt ook terug in het rijgedrag. De Golf IV heeft de neiging tot onderstuur en is veilig, mede dankzij de standaard vierwielaandrijving. Toch nodigt het zware V6-blok in de neus niet uit tot sportief bochtenwerk. Zie hem daarom niet als een pure sportwagen, maar als een compacte GT: comfortabel, praktisch en ideaal voor lange ritten.

Blauwe Volkswagen Golf geparkeerd bij renbaan met paarden op de achtergrond.
Advertentie

Waar moet je op letten?

Op… alles! De jongste exemplaren zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud, dus elk detail verdient aandacht. Controleer de staat van de bekleding, de werking van alle uitrusting en inspecteer de carrosserie grondig, vooral de wielranden, dorpels en vloeren. Mechanisch gezien kunnen de ophangingsonderdelen het zwaar te verduren hebben, gezien het gewicht van de auto. De smalle V6-motor is degelijk, maar niet onverwoestbaar. Let vooral op de distributieketting: deze moet volgens specialisten na ongeveer 150.000 km worden vervangen.

Reserveonderdelen kunnen een uitdaging zijn, vooral voor specifieke componenten, en zeker bij modellen zonder de BDE-motorcode. Als je een exemplaar vindt dat in goede staat verkeert, kan deze echter een fantastische investering blijken. Succes met de zoektocht!

François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

32 990 €

2025

7 000 km

Hybride

150 pk

Automaat

21 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

29 990 €

2025

352 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

MyWay Kontich

Kontich

date

Car-Pass

My Way

14 799 €

Prijs Prijs

2020

75 247 km

Benzine

116 pk

Manueel

127 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Volkswagen

Golf R

38 500 €

Prijs Prijs

2021

57 550 km

Benzine

320 pk

Automaat

178 g/km

date

A&M Rekem - Volkswagen & Commercial Vehicles

Rekem

date

Car-Pass

My Way

13 990 €

2019

74 590 km

Benzine

115 pk

Manueel

132 g/km

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

23 500 €

2021

34 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

120 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

14 990 €

2019

97 343 km

Benzine

116 pk

Manueel

111 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

23 890 €

2023

26 800 km

Benzine

110 pk

Manueel

124 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass