BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Land Rover is begonnen aan de laatste validatietests van zijn elektrische Range Rover, een model dat de prestaties van een V8 moet krijgen en even goed moet kunnen offroaden als elke andere Range Rover!
Bij de lancering van de nieuwe generatie Range Rover in 2021 kondigde Land Rover al aan dat er in een later stadium een elektrische versie zou volgen, als aanvulling op het huidige mild- en plug-inhybride gamma. De toekomst is nu, zo blijkt, want het Britse merk is begonnen met de teasercampagne van de Range Rover Electric. Na een virtuele ontwikkelingsfase is het nu tijd om de prototypes de wijde wereld in te sturen in de meest extreme omstandigheden. Want ook deze Electric wordt een echte Range Rover.
Naast enkele detailfoto’s, waarop we een afgesloten grille, een zijdelings openschuivende laadpoort en EV-logo’s op de velgen zien, geeft Land Rover namelijk ook al wat details mee over de doelen die het voor zichzelf heeft gesteld met het ombouwen van de Range Rover naar een volledig elektrische aandrijflijn. Zo moet hij een doorwaaddiepte tot 850 mm krijgen en een uitmuntend comfort blijven bieden in temperaturen van -40°C tot +50°C, zaken die getest worden op diverse locaties wereldwijd, van Zweden tot Dubai. Het wordt ook de stilste Range Rover aller tijden, niet enkel dankzij zijn elektrische aandrijflijn, maar ook dankzij een specifieke afstelling van de actieve ruisonderdrukking aan boord.
En ook over de aandrijflijn van de Range Rover Electric krijgen we al een paar details te horen. Zo staat de elektrische variant op hetzelfde MLA-platform als de rest van het gamma, maar dan met een nieuwe bodem. Daarin zit de batterij verwerkt, met een 800 V-architectuur die hoge laadsnelheden mogelijk moet maken, net als bij Porsche of Hyundai. Qua prestaties moet de Range Rover Electric vergelijkbaar zijn met het vlaggenschip binnen het gamma: de Range Rover SV met zijn 615 pk sterke 4,4 liter-V8, met een sprinttijd van 0-100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 260 km/u.
Reken op een vergelijkbare sprinttijd, al zal de topsnelheid vermoedelijk wat lager uitvallen om de batterij te sparen. Over het rijbereik en de capaciteit van de batterij weten we echter nog niets. Geïnteresseerde klanten kunnen zich vanaf nu aanmelden voor de wachtlijst, de Range Rover Electric wordt in de loop van 2024 gelanceerd.
Ben jij op zoek naar een Range Rover? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Range Rover-zoekertjes nu hier:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.