5 redenen om voor de Mercedes EQE SUV te kiezen

Er zijn heel wat redenen waarom je voor een Mercedes EQE SUV zou kunnen kiezen. Maar na hem te hebben getest, zijn dit de 5 zaken die ons het meest zijn bijgebleven.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 24 augustus 2023
  • Elektrisch

1. Zijn geluidscomfort

Als elektrische wagen is de EQE SUV natuurlijk niet de luidste Mercedes die je kan kopen. Maar naast zijn fluisterstille aandrijflijn heeft de Duitse constructeur ook veel moeite gestoken in de geluidsisolatie van het interieur in deze EV-SUV. Aan boord word je volledig afgesloten van het rumoer van de wereld om je heen. En voor audiofielen die de stilte liever doorbreken met een beetje muziek, moeten we toegeven dat het optionele Burmester-audiosysteem zijn naam waard is qua geluidskwaliteit. In totaal zijn er 15 luidsprekers aanwezig die een 3D-geluidservaring kunnen bieden dankzij een gecombineerd vermogen van 710 W en een kristalhelder geluid. De stilte van elektrisch rijden of de symfonie van het Burmester-systeem, de keuze is aan jou, maar hoe dan ook zullen je oren niet snel pijn doen aan boord van de EQE SUV!



2. Zijn autonome rijfuncties

Mercedes heeft waarschijnlijk het beste autonome rijsysteem in Europa. Een systeem waar de nog zeer recente EQE SUV natuurlijk ook van kan genieten. Op dit moment kan de Duitse SUV al zijn voorligger volgen, in het midden van de rijstrook blijven en zelfs op z'n eentje van rijstrook wisselen op de snelweg met een simpele druk op de richtingaanwijzer. En dat in alle soepelheid en comfort. In de nabije toekomst wordt het zelfs mogelijk om zelfstandig in te halen op de snelweg als de auto detecteert dat zijn voorligger trager rijdt dan de ingestelde snelheid! Of hoe de technologie aan een razend tempo evolueert.

3. Zijn stuurwiel

Neen, we hebben het niet over het stuurgevoel, de snedige voortrein of het dynamische chassis, maar wel degelijk over het stuurwiel zelf. In tegenstelling tot andere constructeurs, rust Mercedes zijn recentste modellen namelijk uit met een volledig capacitief stuurwiel. Wat dat inhoudt? Het betekent dat het niet uitmaakt waar je het stuur vasthoudt, je moet er gewoon contact mee houden om de actieve rijassistenten in werking te houden. Het lijkt misschien maar een detail, maar het is erg praktisch bij dagelijks gebruik en vooral erg comfortabel tijdens lange ritten.

Maar het is niet enkel de hoepel van het stuurwiel die aangenaam is aan boord van de EQE SUV. Ook de bedieningen op het hart zijn slim geplaatst. Het is zelfs mogelijk om quasi de hele wagen te bedienen zonder het stuur te moeten loslaten. De bovenkant links maakt het mogelijk om het digitale instrumentenpaneel te bedienen, terwijl je rechtsboven het centrale display bedient. De twee onderste helften staan dan weer in voor de regeling van de cruise control en van de afgespeelde media. De AMG-versies hebben zelfs nog extra draaiknoppen voor de dynamische instellingen.

4. Zijn MBUX-systeem

Of je nu voor het imposante Hyperscreen met zijn 3 schermen van in totaal 141 cm kiest of niet, de EQE geniet van het uitstekende MBUX-systeem van Mercedes. Een systeem waarover we het al meermaals hebben gehad op verschillende modellen. Het systeem reageert niet enkel vlot op aanrakingen (en zelfs via stembediening), het is ook extreem gemakkelijk in gebruik. De bedieningen voor de klimaatcontrole blijven permanent staan onderaan het scherm, de menu's zijn zeer helder en het systeem beschikt over een reeks sneltoetsen die steeds toegankelijk zijn vanaf de bovenkant van het scherm. Onze favoriet? De sneltoets linksboven het beginscherm waarmee je de waarschuwing voor de snelheidslimiet kan uitschakelen. Het is een nuttige functie, maar hij heeft soms moeite om sommige verkeersborden te herkennen. Een simpele druk op de knop en de EQE wordt nog dat stukje stiller onderweg.

5. Zijn gebruiksgemak

De beste reden om voor een Mercedes EQE SUV te kiezen, is het gebruiksgemak. Met zijn koffer van 520 tot 1.675 liter en zijn indrukwekkende zitruimte achterin, biedt de Duitser een zeer gunstige verhouding tussen formaat en binnenruimte. Bovendien is hij, ondanks zijn lengte van 4,86 m, bijna als een stadswagen te manoeuvreren dankzij zijn meesturende achteras. Een zeer praktische optie in de stad, waarmee de toch vrij grote SUV een kleinere draaicirkel krijgt dan die van een A-Klasse!



Dankzij zijn batterij van 90,6 kWh haal je ook tot 593 km aan rijbereik als 350+. Lange afstanden vormen dus ook geen enkel probleem. En wanneer je dan toch moet bijladen, kan je rekenen op een maximaal laadvermogen van 170 kW gelijkstroom om van 10 tot 80% bij te laden in slechts een half uur. Je moet dus niet al te lang of te vaak stoppen. Al met al is er niet echt iets dat de EQE SUV niet even goed of zelfs beter kan dan een equivalente auto met verbrandingsmotor.



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Mercedes ? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes EQ-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km