Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Porsche, BMW en een reeks andere technische partners, waaronder Siemens, hebben hun toekomstvisie op (zeer) snel laden voorgesteld met een laadpaal die tot 450 kW ontwikkelt. Die is zopas ingehuldigd in Duitsland en is voorlopig gratis toegankelijk.
De toekomst van de elektromobiliteit hangt grotendeels af van het klassieke herladen aan de stekker, ’s nachts thuis of overdag op het werk. Maar om op grote schaal door te kunnen breken zal ook het probleem van het occasioneel snel tot zeer snel laden moeten worden aangepakt, zodat ook lange trips haalbaar zijn.
Krachtiger dan Ionity
Naar het voorbeeld van wat Tesla al biedt met zijn Supercharger-netwerk willen heel wat andere (hoofdzakelijk Duitse) automerken ook een netwerk van krachtige snellaadpalen uitrollen in Europa via het Ionity-programma. De bedoeling is om 400 palen te installeren die tot 350 kW aan vermogen ontwikkelen voor snellaadbeurten op het Oude Continent. Maar Porsche en BMW willen samen met nog een reeks partners nog verder gaan met hun FastCharge-programma. Vandaag hebben ze namelijk de eerste laadpaal ingehuldigd die tot 450 kW aan laadvermogen haalt.
100 kilometer in 3 minuten
De experimentele paal is in de buurt van de A8-snelweg in Duitsland geplaatst tussen Ulm en Augsburg. Alle elektrische auto’s met een Type 2- of CCS-ingang mogen er gratis komen laden. De paal past zich automatisch aan het type auto aan dat wordt ingeplugd. Toekomstige steeds meer geperfectioneerde exemplaren (vooral van de Porsche Taycan) zullen onder 800 volt aan recordvermogens van 450 kW kunnen laden. Een experimenteel prototype van Porsche wist er al “meer dan 400 kW” te trekken, waardoor het in minder dan 3 minuten 100 kilometer rijbereik had gerecupereerd.Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.