ACEA: “Elektrische auto bedreigt werkgelegenheid”

De volgende maanden komen er heel wat elektrische modellen aan. Vormt die elektrische boom een gevaar voor de werkgelegenheid? “Ja”, zegt de Europese autoconstructeursvereniging ACEA, die de Europese Commissie wakker wil schudden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 september 2018
  • Sector

De Europese autoconstructeursvereniging ACEA baseert zich op een recente studie van FTI Consulting over de gevolgen op de werkgelegenheid van elektromobiliteit. “Te snel het gebruik van elektrische auto’s uitbouwen in Europa bedreigt de werkgelegenheid”, waarschuwt ACEA de Europese Commissie.

“Door de CO2-uitstoot van auto’s in Europa drastisch te willen verminderen, onderschat de Europese Commissie de negatieve invloed ervan op de werkgelegenheid”, aldus ACEA. Een gedwongen overstap naar elektromobiliteit door vanaf 2020 een lage gemiddelde CO2-uitstootnorm op te leggen, heeft een negatieve invloed op de werkgelegenheid bij autoconstructeurs en bij toeleveranciers, vindt ACEA.

Minder onderdelen

Volgens de studie is het ontwerp van een elektrische auto eenvoudiger: er zijn ongeveer 38 procent minder onderdelen van toeleveranciers nodig dan bij een auto met klassieke verbrandingsmotor, en zo’n 17 procent minder onderdelen van constructeurs. Meer elektrische auto’s zouden minder industriële activiteit in de autosector opleveren.

Batterijen

Nog volgens de studie zou de waarde van de batterijen van toekomstige elektrische modellen 35 tot 50 procent van de waarde van de auto uitmaken. Maar vandaag is het niet duidelijk hoeveel batterijen er in Europa worden geproduceerd. De meeste batterijen worden in Azië of de Verenigde Staten geassembleerd.

Werkgelegenheid

Vandaag is de autosector goed voor meer dan 11 procent van de werkgelegenheid in Europa. Op de 14 meest actieve autoproductiemarkten in Europa gaat het om meer dan 20 procent. Het gaat onder meer om Tsjechië, Duitsland, Italië, Zweden en Groot-Brittannië, zegt ACEA.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: ACEA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km