Audi Brussels ligt weer stil

We leggen uit waarom de fabriek in Brussel haar activiteiten heeft moeten staken.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 16 februari 2021
  • Sector

Een nieuwe harde slag voor de fabriek Audi Brussels en haar 3.000 werknemers die er dagelijks aan de slag zijn. Afgelopen maandagochtend is de fabriek tot stilstand gekomen en die situatie zal nog heel de week duren. Audi Brussels heeft niet als enige zijn productielijnen moeten stilleggen. Ook de Ford-fabriek in Saarlouis en andere sites in Europa (Volkswagen, Honda, Toyota en Mercedes-Benz) hebben de voorbije dagen hetzelfde moeten doen. De reden is een wereldwijd tekort aan elektronische onderdelen uit Azië in combinatie met de aanhoudende pandemie die de internationale handel vertraagt.

Het tekort aan halfgeleiders, essentiële onderdelen voor een goede werking van moderne wagens, treft de hele wereld en niet enkel de auto-industrie. Reuzen uit de Hi-fi, informatica, telefonie en elektronica vallen ook ten prooi aan de stilvallende leveringen. Dat betekent dus dat de autosector in concurrentie gaat met andere sectoren die nochtans in heel andere domeinen actief zijn.

Peter D’Hoore, woordvoerder van de fabriek in Vorst, bedaart echter de gemoederen in een gesprek met de Franstalige krant L’Echo: “De fabriek ligt deze week stil omdat we elektronische onderdelen missen waardoor we de productie tijdelijk moeten aanpassen, maar we volgen de situatie van heel nabij op en we verwachten dat onze productieaantallen voor 2021 niet in het gedrang komen”.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km