Audi e-tron geraakt verder door ‘slim’ te remmen

Beetje bij beetje laat Audi meer details los over zijn elektrische SUV e-tron. Zo leren we vandaag dat de SUV een geheim wapen heeft in zijn remsysteem, waardoor zijn rijbereik fors toeneemt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 augustus 2018
  • Elektrisch

De officiële onthulling van Audi’s SUV e-tron komt steeds dichterbij en de marketingcampagne rond deze voor het Duitse merk erg belangrijke lancering is in volle gang. Nadat Audi eerder het slimme systeem had onthuld dat de buitenspiegels vervangt door camera’s, krijgen we nu een paar details over het… remsysteem. Of meer specifiek over het “meest innovatieve energierecuperatiesysteem ter wereld”, om het met de woorden van de Duitsers te zeggen. Daarmee zou het rijbereik met tot 30 procent per laadbeurt worden vergroot.

70 procent van het vermogen

Concreet kan de SUV e-tron tijdens het regeneratief remmen tot 300 Nm aan koppel creëren en 220 kW aan elektrisch vermogen opwekken, wat meer dan 70 procent is van zijn werkingsvermogen. Dat is een nieuw record voor een elektrische auto. Bij vertragingen tot 0,3 g recupereert de Audi e-tron zijn energie puur via zijn elektromotoren, dus zonder tussenkomst van de conventionele remschijven. Dat zou volgens Audi overeenkomen met meer dan 90 procent van alle dagelijkse vertragingen. De energie die op die manier wordt opgewekt, gaat naar de batterij, waardoor je in de praktijk zo goed als altijd met één pedaal kan rijden. Om het systeem op efficiënte wijze te kunnen afregelen kan de bestuurder echter nog steeds met drie niveaus van recuperatie spelen via hendels aan het stuur.

Losgekoppeld pedaal

Wat het systeem van Audi verder onderscheidt van de remmen in de meeste andere elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn, is zijn rempedaal dat is losgekoppeld van het klassieke hydraulische systeem. Als de bestuurder via het pedaal een vertraging van meer dan 0,3 g vraagt, dan treedt het zogenaamde “elektrohydraulisch geactiveerde” remsysteem in werking. Naargelang van de omstandigheden beslist de sturingseenheid dan per as of de auto remt via de elektromotor, de schijfremmen of de twee samen. Op die manier kan de e-tron ook bij forsere vertragingen nog steeds stroom recupereren voor de batterij.

Amerikaanse show

Onder de meest ideale omstandigheden kan je zo voor elke gereden kilometer… een kilometer stroom recupereren, zo meldt Audi. Maar dat betekent dan wel dat je steil bergaf aan het rijden bent. Zoals bijvoorbeeld op de Amerikaanse Pikes Peak, waar Audi het potentieel van de technologie is gaan aantonen… door te vertrekken van op een hoogte van 4.302 meter, een situatie waar niet veel Belgen dagelijks mee worden geconfronteerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km