Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Meer dan 15.000 getroffen klanten verwachten een schadevergoeding.
De 1.2 PureTech-benzinemotor van Stellantis werd in 2012 gelanceerd en heeft verschillende prijzen gewonnen voor zijn zuinigheid en zijn prestaties. Hij werd bijvoorbeeld uitgeroepen tot motor van het jaar binnen zijn categorie in 2015 en 2018. Maar een krachtige motor is niet per se het toonbeeld van betrouwbaarheid...
Sinds zijn lancering heeft deze motor, die te vinden is in modellen van Citroën, Peugeot, DS en Opel, te maken gehad met een zekere kwetsbaarheid. Bij het ontwerp kozen de Franse ingenieurs voor een distributieriem die gesmeerd wordt door de motorolie. Dit zorgt voor minder interne wrijving en daarmee ook een lager brandstofverbruik. Deze technische keuze lijdt echter tot een overmatig olieverbruik en een vroegtijdige slijtage van de distributieriem. Er moet dus elke 1.000 km olie worden bijgevuld om mechanische problemen en zelfs een kapotte motor te voorkomen!
Maar meer dan 15.000 getroffen klanten zijn vastberaden om dit niet zomaar te laten gebeuren. Ze willen allemaal dat Stellantis deze kwestie eindelijk serieus neemt. Ondanks een grote terugroepactie (recall) in 2020 en twee jaar later een voorzichtige erkenning van de twijfelachtige betrouwbaarheid van de motor door de autogroep, staat er op het moment van schrijven geen compensatieplan op de agenda. Een gebrek aan actie die niet wordt geduld door de duizenden benadeelden, die zich hebben verenigd in een specifieke Facebookgroep en die nu ook worden vertegenwoordigd door een gespecialiseerde advocaat.
Een teken dat de betrouwbaarheid van de originele 1.2 PureTech-benzinemotor inderdaad ondermaats is: de Frans-Italiaanse groep heeft nu de problematische distributieriem vervangen door een ketting in de nieuwe 1.2 PureTech hybrid, die onder meer onder de motorkap van de Citroën C5 AIrcross, Peugeot 3008 en Peugeot 5008 zit.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...