Testen

Test: Citroën C5 Aircross, elektriciteit in de lucht

De gezins-SUV van Citroën gaat nog een stapje verder in zijn elektrificatie met de lancering van een mild hybride variant op 48 V, maar ook met een nieuwe instap-plug-inhybride. Laten we zien wat het geeft.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 25 september 2023
  • Citroen
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Voorbeeldig veercomfort
  • Binnenruimte achterin en modulariteit
  • Competitieve prijs/kwaliteitsverhouding
  • Koetswerkbewegingen bij dynamisch rijden
  • Geen 7-zitter of vierwielaandrijving
  • Remgevoel en kofferruimte plug-inhybrides

De Citroën C5 Aircross werd gelanceerd in 2018 en kreeg een facelift in 2022. Hij zit middenin een felbevochten segment, met onder meer concurrentie van de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Austral en de Volkswagen Tiguan.

Verfrissende look

Met zijn verlichte grille met een prominent logo in het midden, heeft de C5 Aircross een verfrissende look in een segment waar neutraal normaal is. We zien ook plastic koetswerkbeschermers onderaan de flanken (Airbumps), die de deuren beschermen van deukjes in smalle parkings. Vorm en functie gaan dus hand in hand.


Ietwat gedateerd multimediasysteem

De C5 Aircross beschikt over een centraal aanraakscherm van 10 inch en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch. Die laatste kan je personaliseren, maar er wordt heel wat info getoond die niet altijd even duidelijk afleesbaar is. We vinden het wel leuk dat je de navigatie voor je neus kan projecteren, ook al is het niet de meest moderne weergave. De C5 Aircross is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, waardoor je ook Waze of Google Maps kan inzetten, en ook een inductielader voor smartphones wordt aangeboden. De resolutie van de achteruitrijcamera is dit prijsniveau echter onwaardig.


Monovolumesfeer

Het interieur is een ware cocon: de passagiers zitten hoog in zachte zetels, die toch voldoende steun bieden. De opbergvakken in de middenconsole zijn niet enorm, maar ze volstaan om je zakken leeg te halen tijdens het rijden.

Achterin heeft elke passagier zijn eigen zetel, die kan verschuiven en kantelen, net als in een echte monovolume! Hoewel ze niet erg gewelfd zijn, zitten de drie achterzetels comfortabel en zijn ze ook allemaal even breed. Maar de C5 Aircross is een strikte 5-zitter, in tegenstelling tot de technisch gelijkaardige 5008 van Peugeot, die nog twee extra zitjes heeft in geval van nood.

Qua afwerking vind je verschillende harde plastics terug in het interieur van deze SUV van Citroën, vooral op de deurpanelen, maar dat verpest de sfeer niet. De koffer is ruim, maar de plug-inhybrides verliezen volume (120 liter minder t.o.v. de benzine- of dieselversies) door hun hogere laadvloer en gebrek aan dubbele bodem.


Vliegend tapijt

Vanaf de eerste meters word je in een wereld van zachtheid ondergedompeld. Nochtans is er geen hydropneumatische vering te vinden, zoals in de gouden jaren van het merk met de chevrons. Er zijn zelfs geen gestuurde dempers: de C5 Aircross rust zijn gewicht op passieve dempers. Het zijn echter geen gewone dempers, maar uitgekiende buizen met hydraulische bumpstops bovenop de centrale kamer van de schokdemper, met dus eigenlijk drie schokdempers in één. Hiermee kan de SUV hobbels van alle soorten en maten absorberen zonder de passagiers te storen.

Deze Citroën geniet echter minder van een dynamische rijstijl: voer je het tempo op, dan begint de koets meer te bewegen. Gelukkig blijft het nog enigszins binnen de perken en moet je nooit vrezen voor pomp- of deinbewegingen die de wegligging in gevaar brengen. Aan een rustiger tempo dat beter past bij zijn karakter, toont de C5 Aircross zich bovendien efficiënt in de bochten.


‘Belgische’ milde hybridisering

Naast de klassieke benzine- (1.2 turbo van 130 pk met handbak) en dieselmotoren (1.5 turbo van 130 pk met 8-trapsautomaat), omvat het gamma nog een nieuwe 1.2 turbobenzine van 136 pk met een milde hybridisering ontwikkeld door het van oorsprong Belgische Punch Powertrain. In tegenstelling tot de meeste milde hybrides, kan de elektromotor (28,5 pk/55 Nm, gevoed door een Chinese 48 V-batterij van BYD) de auto op zijn eentje aandrijven. Zolang je niet te hard op het gaspedaal duwt, toch, wat de mogelijkheden beperkt tot manoeuvres, in de file of om de auto op tempo te houden.

Het systeem werkt goed, maar de remenergierecuperatie is wat luidruchtig en werkt ook iets te sterk naar onze smaak: hij remt de auto te veel af en er is geen ‘vrijloopstand’ om de auto te laten uitbollen. Vervelend als je bergaf wilt bollen, want dan moet je je voet lichtjes op het gaspedaal houden om te voorkomen dat je vertraagt door die recuperatie. 

Citroën belooft dat deze milde hybridisering het verbruik (en dus de CO2-uitstoot) tot 15% doet dalen vergeleken met de oude 1.2 turbo van 130 pk met automaat. In de praktijk, op een gemengd parcours en met een rustige rijstijl, haalden wij een gemiddelde van 6,9 l/100 km, wat correct is, maar ook niet uitzonderlijk. De nieuwe gerobotiseerde 6-bak met dubbele koppeling van Punch Powertrain is soepel en schakelt zacht, maar reageert niet erg snel bij een dynamische rijstijl. 

Twee plug-inhybrides

Er worden ook twee plug-inhybrides aangeboden van de C5 Aircross, met 180 of 225 pk. Beide versies combineren een 1,6 liter-turbobenzine (van 150 of 180 pk) aan een elektromotor (110 pk/320 Nm). Het beloofde elektrische rijbereik bedraagt 58 km voor de versie met 180 pk (batterij van 11,3 kWh netto) en 64 km voor de versie met 225 pk (12,9 kWh netto). Waarden die je bijna kan behalen in de praktijk met een zachte rechtervoet en bij mooi weer. De interne lader levert standaard een vermogen van 3,7 kW of optioneel 7,4 kW. Met een lege batterij haal je een verbruik van ongeveer 7 l/100 km in en rond de stad, of 8 l/100 km op de snelweg. De nieuwe instapversie van 180 pk is al vrij aangenaam in gebruik, waardoor de duurdere 225 niet veel reden heeft tot bestaan.


Prijs Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross is zeer competitief geprijsd ten opzichte van de concurrentie. Hij begint bij 30.900 euro met de 130 pk sterke benzinemotor met manuele versnellingsbak, bij 35.600 euro voor de mild hybride van 136 pk met automaat, bij 37.350 euro met de diesel van 130 pk met automaat en bij 41.500 euro voor de nieuwe plug-inhybride van 180 pk.

Goed om te weten: de nieuwe 1.2 mild hybride op 48V zou betrouwbaarder moeten zijn dan de 1.2 PureTech 130, omdat hij zijn (problematische) distributieriem heeft vervangen door een ketting.

Ons verdict

De Citroën C5 Aircross is een zeer goede gezins-SUV: hij is aangenaam om mee te leven dankzij zijn MPV-achtige modulariteit, hij is extreem comfortabel en hij is scherp geprijsd. Je zal je niet bekocht of bestolen voelen als je hem koopt. Tenzij je regelmatig aan een razend tempo bochten aansnijdt, wat niet zijn favoriete manier van omgaan is.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën C5 Aircross? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën C5 Aircross-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km