Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.
Bij BMW zijn verbrandingsmotoren nog niet van tafel. De autobouwer werkt zelfs aan nieuwe motoren! Maar het kan niet op alle fronten vechten en moet dus vaarwel zeggen aan de V12. Een afscheid in de vorm van een gelimiteerde editie van zijn 7 Reeks, die enkel in de Verenigde Staten geleverd zal worden. Daarna zien we nooit meer zoveel cilinders onder de motorkap van een BMW.
12 stuks van de M760i xDrive worden er gebouwd om hulde te brengen aan het einde van een lange geschiedenis. Ze krijgen allemaal een 6.6 liter biturbo V12 onder de kap die 601 pk sterk is en 800 Nm koppel levert vanaf 1.550 t/min. Daarmee sprint het model van 0 naar 100 km/u in amper 3,7 seconden! De toekomstige eigenaar worden door BMW geselecteerd en zullen minimum $ 200.000 over moeten hebben voor een exemplaar. Voor die prijs is de wagen uitgerust met alle mogelijke opties, waaronder ook een reeks “V12”-badges en unieke details.
Hoewel geen enkele BMW daarna nog met een V12 geleverd wordt, stopt de autobouwer niet om deze motoren in elkaar te schroeven. In de Beierse fabrieken worden immers ook de legendarische 6.75 liter-blokken van alle Rolls Royces gemaakt! Maar hoe lang nog, dat is de vraag...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.