Citroën gaat de Ami bouwen

Het merkwaardige elektrische tweezittertje Ami gaat in productie. Je kan hem kopen, maar eigenlijk is hij vooral bedoel voor verhuur en carsharing.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 februari 2020
  • Elektrisch

Citroën gaat de Ami bouwen

Het vreemde karretje Ami dat Citroën recent nog als conceptcar liet zien, gaat in productie. De look is nog steeds even opvallend, met rechts een deur die conventioneel opent en links een exemplaar dat in omgekeerde richting zwaait. Op die manier kan één enkel deurontwerp voor beide flanken dienen. Ook het perfect symmetrische interieur, het feit dat de tellers zijn vervangen door een app voor je smartphone en dergelijke meer moeten helpen om de kostprijs zo laag mogelijk te houden: in Frankrijk kost hij na een overheidsbonus van 900 euro 6.000 euro.

Citroën gaat de Ami bouwen

Bovendien is het 2,41 meter korte en 1,39 meter smalle karretje gehomologeerd als ‘gemotoriseerde vierwieler’ en is hij begrensd op 45 km/u, waardoor je er bij ons vanaf 16 jaar en zonder rijbewijs mee de baan op mag. Zijn 5,5 kWh kleine lithium-ionbatterij brengt hem tot 70 kilometer ver, waarna drie uur aan een conventionele muurstekker volstaan om hem helemaal op te laden.

Citroën gaat de Ami bouwen

Huren

De specificaties maken duidelijk dat de Ami puur voor stadsgebruik is bedoeld, wat meteen ook zijn draaicirkel van slechts 7,2 meter verklaart. Omdat steeds meer stadsbewoners geen auto meer kopen, is hij vooral toegespitst op PSA’s mobiliteitsplatform Free2Move, waar hij volgens extreem flexibele formules kan worden gehuurd – van 1 minuut tot 4 jaar. In Frankrijk biedt Citroën formules aan vanaf 0,26 euro per minuut, wat vergelijkbaar is met de huurprijs van veel deelsteps of -scooters. Wie hem langer wil, kan hem vanaf 19,99 euro per maand voor zichzelf huren (mits een voorafbetaling van 2.644 euro) zonder hem met anderen te moeten delen.

Citroën gaat de Ami bouwen

Bij ons zullen de tarieven iets hoger liggen, maar al bij al kost dit alternatieve vervoersmiddel per maand even veel als een gemiddeld gsm-abonnement. De verkoop start in Frankrijk op 30 maart en Spanje, Italië, België, Portugal en Duitsland volgen later.

Citroën gaat de Ami bouwen

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km