Tesla
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
Van 31 maart tot 29 april zet het Brusselse automuseum Autoworld de legendarische Citroën 2CV in de kijker. Die debuteerde in 1948 en blaast dit jaar dus 70 kaarsjes uit.
Het grote publiek leerde de Citroën 2CV kennen op het salon van Parijs in 1948. De atypische auto werd onthuld voor de toenmalige Franse president Vincent Auriol. De 2CV werd bedacht door André Lefebvre en viel bij iedereen in de smaak: van landbouwers over studenten tot gezinnen. Citroën verkocht er in totaal meer dan 5,1 miljoen, inclusief de bestelwagenversies, gedurende een carrière van… 42 jaar.
Dat is maar een deel van het verhaal dat vanaf eind deze maand in Autoworld wordt verteld. In de tentoonstelling staan uiteraard ook Belgische 2PK’s, zoals de Radar, een kleine roadster van Belgische makelij uit de jaren 50. Maar ook een 2CV die werd voorbereid voor de legendarische “24h2CV de Francorchamps”. En een bestelwagenversie die in Vorst werd gebouwd met het stuur aan de rechterkant, voor de toenmalige posterijen.
Maar een 2CV-tentoonstelling is natuurlijk niet compleet zonder de TPV-conceptcar. Dit concept met één enkele koplamp kondigde destijds de 2CV aan. Tijdens de twee eerste weken van de tentoonstelling zal er een van de zeldzame prototypes te zien zijn die niet werden vernietigd tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De TPV (“Toute Petite Voiture”) werd vanaf 1936 bij Citroën ontwikkeld om van de auto een gewoon product te maken dat voor de gewone bevolking bereikbaar was en zelfs als landbouwvoertuig kon worden gebruikt. De volgende beschrijving vat de geest van de 2CV nog het best samen: een auto die “vier personen en 50 kilogram aardappelen of een vat kan vervoeren, met een maximumsnelheid van 60 km/u”.
Voor de liefhebbers is er maandag 2 april nog een parade die aan het Jubelpark vertrekt. Alle 2CV-eigenaars die zich inschrijven op de website van het evenement mogen gratis deelnemen en daarna naar de tentoonstelling. Voor de overige bezoekers: een ticket kost € 10 voor volwassenen, € 8 voor senioren, € 7 voor studenten, € 4 voor kinderen tussen 6 en 12 jaar, en de toegang is gratis voor kinderen jonger dan 6.
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.