De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

BMW heeft eindelijk zijn elektrische topmodel iX onthuld, met prijskaartje en al. Dit is hem in 7 weetjes.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 maart 2021
  • Elektrisch
  • 5.881 weergaven

1.     300 of 500 pk

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

De iX komt op de markt in twee versies: de xDrive50 en de xDrive40. De 50 heeft 503 pk, de 40 heeft er 326. De sterkste versie sprint naar 100 km/u in 5 seconden rond, de xDrive40 heeft voor diezelfde oefening 6 seconden nodig. De topsnelheid is steeds elektronisch begrensd op 200 km/u.

2.     70 of 100 kWh

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

De twee versies verschillen niet enkel door hun vermogen, maar ook door hun batterij: de minst krachtige variant heeft een accu met een bruto opslagcapaciteit van “meer dan 70 kWh”, de iX xDrive50 komt aan “meer dan 100 kWh” en is daarmee een van de grootste batterijen in de autosector. Rijbereik? 400 kilometer voor de xDrive40, 600 kilometer voor de xDrive50.

3.     11 tot 200 kW

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

Beide versies herladen aan een wallbox met maximum 11 kW. Reken dus op minder dan 8 uur van leeg naar vol voor de kleinste batterij en 11 uur voor de grote accu. Aan een gelijkstroomsnellader verdraagt de xDrive40 tot 150 kW laadvermogen, terwijl de xDrive50 tot 200 kW slikt. In beide gevallen is dat goed voor opladen van 10 naar 80 procent in 40 minuten.

4.     Zoals een X6

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

De iX is 4,92 meter lang, 2 meter breed en 1,70 meter hoog, waardoor zijn afmetingen vergelijkbaar zijn met die van de BMW X6. Toch kan hij met de (optionele) Air Performance-velgen van 21 of 22 duim een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 claimen. Veel berlines zijn minder gestroomlijnd dan deze SUV.

5.     Krasvrij

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

Het enorme radiatorrooster huisvest alle mogelijke sensoren en camera’s voor de rijhulpsystemen. Het is afgewerkt met een speciale coating die ‘zelfhelend’ werkt wanneer ze wordt opgewarmd. Of anders gezegd: als de auto in de zon geparkeerd staat, verdwijnen kleine krasjes vanzelf.

6.     iDrive 8

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

De iX is het eerste model dat mag uitpakken met de nieuwste generatie van BMW’s infotainmentsysteem, het iDrive 8. Zoals op de interieurfoto’s te zien is, betekent dit dat zowat de helft van het dashboard wordt bekroond met een enorm scherm.

7.     De prijs

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

Hoeveel kost zo’n elektrisch topmodel van BMW nu? Voor de iX xDrive40 met de kleinste batterij en 326 pk moet je minstens 81.200 euro neertellen. De xDrive50 staat in de catalogus vanaf 97.950 euro. Ter vergelijking: een Audi e-tron 50 quattro (313 pk, rijbereik van 284 tot 341 kilometer) kost 71.570 euro, een e-tron 55 quattro (410 pk, 370 tot 440 kilometer) 84.410 euro. Audi’s rivaal voor de xDrive50 is de e-tron S (503 pk, 343 tot 374 kilometer) en die kost 97.150 euro. De twee lijken dus aan elkaar gewaagd. De Tesla Model X Long Range is 2.000 euro duurder (99.990 euro), maar is als optie met 7 zitplaatsen verkrijgbaar.

De nieuwe BMW iX in 7 weetjes

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW zoekertjes nu hier:

BMW

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

De designstudie vloeide uit de pen van Michal Maurer, Vice President Style bij Porsche. VROOM.be kon hem enkele vragen stellen.

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi stelt het ondertussen al vierde lid voor van zijn ‘Sphere’ concept car-familie. Dit keer in de vorm van een cross-over coupé, aangepast aan vrijetijdsbestedingen waarvoor je ruimte nodig hebt.

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km