1.
300 of 500 pk

De iX
komt op de markt in twee versies: de xDrive50 en de xDrive40. De 50 heeft 503
pk, de 40 heeft er 326. De sterkste versie sprint naar 100 km/u in 5 seconden
rond, de xDrive40 heeft voor diezelfde oefening 6 seconden nodig. De
topsnelheid is steeds elektronisch begrensd op 200 km/u.
2.
70 of 100 kWh

De twee versies verschillen niet enkel door
hun vermogen, maar ook door hun batterij: de minst krachtige variant heeft een
accu met een bruto opslagcapaciteit van “meer dan 70 kWh”, de iX xDrive50 komt
aan “meer dan 100 kWh” en is daarmee een van de grootste batterijen in de
autosector. Rijbereik? 400 kilometer voor de xDrive40, 600 kilometer voor de
xDrive50.
3.
11 tot 200 kW

Beide versies herladen aan een wallbox met
maximum 11 kW. Reken dus op minder dan 8 uur van leeg naar vol voor de kleinste
batterij en 11 uur voor de grote accu. Aan een gelijkstroomsnellader verdraagt
de xDrive40 tot 150 kW laadvermogen, terwijl de xDrive50 tot 200 kW slikt. In
beide gevallen is dat goed voor opladen van 10 naar 80 procent in 40 minuten.
4.
Zoals een X6

De iX is 4,92 meter lang, 2 meter breed en
1,70 meter hoog, waardoor zijn afmetingen vergelijkbaar zijn met die van de BMW
X6. Toch kan hij met de (optionele) Air Performance-velgen van 21 of 22 duim
een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 claimen. Veel berlines zijn minder
gestroomlijnd dan deze SUV.
5.
Krasvrij

Het enorme radiatorrooster huisvest alle
mogelijke sensoren en camera’s voor de rijhulpsystemen. Het is afgewerkt met
een speciale coating die ‘zelfhelend’ werkt wanneer ze wordt opgewarmd. Of
anders gezegd: als de auto in de zon geparkeerd staat, verdwijnen kleine
krasjes vanzelf.
6.
iDrive 8

De iX is het eerste model dat mag uitpakken
met de nieuwste generatie van BMW’s infotainmentsysteem, het iDrive 8. Zoals op
de interieurfoto’s te zien is, betekent dit dat zowat de helft van het
dashboard wordt bekroond met een enorm scherm.
7.
De prijs

Hoeveel kost zo’n elektrisch topmodel van BMW
nu? Voor de iX xDrive40 met de kleinste batterij en 326 pk moet je minstens
81.200 euro neertellen. De xDrive50 staat in de catalogus vanaf 97.950 euro.
Ter vergelijking: een Audi e-tron 50 quattro (313 pk, rijbereik van 284 tot 341
kilometer) kost 71.570 euro, een e-tron 55 quattro (410 pk, 370 tot 440
kilometer) 84.410 euro. Audi’s rivaal voor de xDrive50 is de e-tron S (503 pk,
343 tot 374 kilometer) en die kost 97.150 euro. De twee lijken dus aan elkaar
gewaagd. De Tesla Model X Long Range is 2.000 euro duurder (99.990 euro), maar
is als optie met 7 zitplaatsen verkrijgbaar.

Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een BMW ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW zoekertjes nu hier: