Deze 9 pick-ups zijn het populairst

Steeds meer constructeurs investeren in een pick-up. Maar kunnen die nieuwkomers iets doen tegen de gevestigde waarden?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 mei 2018

Onderzoeksbureau Jato Dynamics keek naar de verkoop van pick-ups op de “uitgebreide” Europese markt (29 landen) begin 2018. Op het Oude Continent vallen ze steeds meer in de smaak: 59.200 verkochte exemplaren in de eerste vier maanden van 2018 tegenover 54.600 in dezelfde periode in 2017. Die stijging zien we ook in ons land: daar werden 5 procent meer pick-ups verkocht.

Ranger koning

De Ford Ranger blijft de favoriete pick-up bij uitstek: tussen januari en april 2018 was het product van de Afrikaanse tak van Ford alleen goed voor meer dan 15.000 verkochte exemplaren. Hij neemt dus net iets meer dan een kwart van de verkoop voor zijn rekening (26 procent). Op de tweede plaats staat een andere referentie: de Toyota Hilux, met 17 procent van de verkoop. Daarmee gaat hij net een andere bekende pick-up voor: de Nissan Navara (16 procent).

Amarok

Net naast het podium zien we de Mitsubishi L200 (13 procent) en de Volkswagen Amarok (11 procent). De VW is dus de populairste Europese pick-up in Europa. Zij worden gevolgd door een andere klassieke pick-up: de Isuzu D-Max (7,5 procent).

Nieuwkomers

De nieuwkomers in het segment moeten zich tevreden stellen met de kruimels: de Mercedes X-Klasse neemt 4,5 procent van de verkoop voor zijn rekening, voor de Fiat Fullback (3,3 procent) en de Renault Alaskan (1,5 procent).

1. Ford Ranger: 26%

2. Toyota Hilux: 17%

3. Nissan Navara: 16%

4. Mitsubishi L200: 13%

5. Volkswagen Amarok: 11%

6. Isuzu D-Max: 7,5%

7. Mercedes X-Klasse: 4,5%

8. Fiat Fullback: 3,3%

9. Renault Alaskan: 1,5%

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km