Dit is de enige EV die in China beter verkoopt dan Tesla…

En neen, hij komt niet van een Europees of Amerikaans prestigemerk…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 01 maart 2021
  • Elektrisch

Dit is de enige EV die in China beter verkoopt dan Tesla…

Hoewel in Europa soms schrik leeft voor een invasie van Chinese merken die onze elektrische automarkt zullen overnemen, wordt de EV-markt in China zelf zo goed als gedomineerd door het Amerikaanse Tesla. Het merk van Elon Musk moet in de verkooplijsten maar één model voor zich dulden: de Wuling MINI EV, een product van een samenwerking tussen SAIC en General Motors. De voorsprong is echter wel indrukwekkend: terwijl Tesla in de Volksrepubliek ruwweg 15.000 auto’s verkocht in januari 2021, kozen 36.000 Chinezen voor een Wuling MINI EV.

Dit is de enige EV die in China beter verkoopt dan Tesla…

Nochtans heeft het gekke karretje niet bepaald eigenschappen die je zou associëren met een “Tesla-killer”: zijn batterijtje van 13 kWh is kleiner dan dat van vele plug-inhybrides en brengt hem 120 kilometer ver op de (veel te optimistische) Chinese NEDC-cyclus. Met een lengte van 2.917 millimeter is het dingetje korter dan de wielbasis van een Tesla Model S en bovendien is het bijna 20 centimeter hoger (1.621 millimeter) dan dat het breed is (1.493 millimeter). Binnenin zit je heel knus tegen elkaar gepropt te kijken op een zeer rudimentair afgewerkt interieur. Wat maakt de MINI EV dan zo populair in China? Zijn prijs uiteraard: die begint bij 28.800 yuan (ongeveer 3.670 euro). Een bedrag dat je bij ons eerder zou associëren met een scooter of een speed pedelec…

Dit is de enige EV die in China beter verkoopt dan Tesla…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Wuling Motors.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km