Binnenkort inductieladen tijdens het rijden op de snelweg?

Florida heeft een Noors bedrijf de opdracht gegeven een stuk snelweg uit te rusten met inductielaadtechnologie als testproject.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 10 mei 2023
  • Elektrisch

Draadloos inductieladen is een van de mogelijke oplossingen die elektrisch rijden aantrekkelijk zou kunnen maken voor de gemiddelde autobestuurder, en die zou kunnen overtuigen zijn of haar verbrandingsauto opzij te schuiven. Er zijn al verschillende proefprojecten met deze technologie bezig over heel de wereld, soms verwaarloosbaar en soms ambitieus, maar in Florida heeft de lokale overheid een Noors bedrijf de opdracht gegeven om een stuk snelweg van ongeveer een mijl (1,6 km) lang om te bouwen tot een oplaadzone. Een primeur in de Verenigde Staten, al is er in Italië al een soortgelijk experiment uitgevoerd op de A35 tussen Milaan en Bergamo.

In het geval van de Amerikaanse weg gaat het om een stuk van de nieuwe State Road 516, niet ver van Orlando. Het is het bedrijf ENRX uit Noorwegen dat het contract van 13,6 miljoen dollar (12,4 miljoen euro) heeft kunnen bemachtigen. Een mooie som, die ENRX in staat moet stellen om een draadloos laadsysteem met een vermogen tot 200 kW te installeren over een afstand van een mijl. Om daarvan te kunnen genieten, moet je natuurlijk ook een elektrische wagen hebben die via inductie kan worden opgeladen.

Het doel van de lokale overheid is om de compatibiliteit van deze technologie te testen met verschillende voertuigen, maar ook met verschillende batterijtypes, en dat via dynamisch en statisch inductieladen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: ENRX.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km