Europa gaat Chinese EV's zwaarder belasten

Europa volgt het voorbeeld van het 'schild' van de Verenigde Staten om de lokale markt te beschermen.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 11 maart 2024
  • Sector

Terwijl verschillende Europese autoconcerns oproepen tot de oprichting van een 'Airbus voor elektrische wagens' om de invasie van goedkope Chinese EV's tegen te gaan, lijkt het erop dat de Europese Commissie ook heeft ingezien welke schade de Chinese concurrentie zou kunnen teweegbrengen op de markt voor elektrische wagens. Meer nog dan Tesla hebben de nieuwe Chinese constructeurs de achterstand op technologisch vlak van de grote Europese constructeurs aan het licht gebracht. En aangezien 'onze' auto-industrie bijna 13 miljoen mensen tewerkstelt, kan de EU dit niet zomaar laten gebeuren...

Speelt China vals?

Sinds enkele maanden voert de Europese Commissie een onderzoek naar de mogelijke financiële steun van de Chinese staat aan zijn nationale constructeurs. Hierdoor zouden ze elektrische auto's kunnen exporteren aan onklopbare prijzen. De Commissie beweert nu bewijs te hebben verzameld van "rechtstreekse geldoverdrachten" en verschillende oneerlijke financiële constructies die deze staatssteun bevestigen.

In deze context overweegt de EU logischerwijs om hogere invoerheffingen toe te passen op elektrische wagens afkomstig uit China om de lokale auto-industrie te beschermen. Een aanpak die al wordt gevolgd door de VS met de Inflation Reduction Act, dat de aankoop van lokale producten aanmoedigt en ingevoerde producten ontmoedigt, met onder meer een belastingkrediet van 7.500 dollar voor de aankoop van een in de VS geproduceerde elektrische wagen. Een zware klap voor in China geproduceerde EV's, maar ook voor Europese modellen zonder lokale productiesite.

Op 5 maart 2024 heeft de Europese Commissie daarom de invoering van een belasting op de import van Chinese elektrische wagens aangekondigd. Die zou in juli 2024 van kracht moeten worden, maar het is nog niet bekend onder welke vorm.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BYD.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km