Volkswagen, Renault en Stellantis samen tegen het Chinese offensief?

Er liggen verschillende hypotheses op tafel, waaronder het spreiden van de kosten, grootschalige samenwerkingen of zelfs een fusie.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 04 maart 2024
  • Sector

Krijgen we binnenkort een Airbus van de elektrische wagen in Europa? Verschillende Europese autoconstructeursgroepen zouden het overwegen. Met de razendsnel opkomende concurrentie van Chinese elektrische wagens, zouden Volkswagen, Renault en Stellantis een verzoening overwegen om het Chinese industriële offensief beter het hoofd te kunnen bieden. En dat ter bescherming van de Europese auto-industrie, die bijna 13 miljoen mensen tewerktstelt!

Risico op een bloedbad

Tesla en de nieuwe Chinese constructeurs hebben het gebrek aan concurrentievermogen en zelfs de technologische achterstand van de grote Europese constructeurs, vooral op het gebied van EV's, aan de kaak gesteld. En dat terwijl Europa geen 'schild' heeft zoals het Inflation Reduction Act van de Verenigde Staten, dat de lokale markt beschermt dankzij steunmaatregelen. In deze context zien Geely, BYD en andere Chinese reuzen hun kans schoon om hun slag te slaan in Europa. Met andere woorden: de situatie wordt dringend en vraagt om een gepast antwoord van de lokale spelers, aangezien de status quo niet langer een optie lijkt te zijn...

Een van de eersten die aan de alarmbel trok was Carlos Tavares, CEO van de Stellantis-groep. Voor hem staat de Europese auto-industrie een "bloedbad" te wachten als het zich niet aanpast aan de omstandigheden. Maar de oproep tot verzoening, op een ongekende schaal binnen de geschiedenis van de auto-industrie, komt van Luca de Meo, de baas van de Renault-groep en de voorzitter van de ACEA (de Europese autoconstructeursvereniging). De Italiaanse CEO wijst erop dat de sector voor de grootste omwenteling in zijn geschiedenis staat, waarmee hij doelt op het einde van de verbrandingsmotor in 2035 en de steeds strenger wordende veiligheidsnormen.

Eendracht maakt macht

Nu de adoptie van elektrische voertuigen in een 'stroomvertraging' zit, lijkt het bundelen van de krachten de beste optie om een ramp te voorkomen. Volgens Bloomberg overwegen Volkswagen, Renault en Stellantis verschillende opties, gaande van het bundelen van R&D-middelen tot het fuseren van de drie groepen om het Chinese offensief het hoofd te bieden.

Volgens Luca de Meo moet er een "centraal contactpunt voor mobiliteit en regelgeving binnen de auto-industrie" komen, een beetje zoals in de jaren 1960 met Airbus het geval was, met toen als doel de Amerikaanse vliegtuigbouwers het vuur aan de schenen te leggen. Deze nieuwe joint venture voor de auto-industrie zou niet alleen de constructeurs zelf betrekken, maar ook andere sectoren zoals chemie, mijnbouw en energie. Een van de eerste vruchten van deze alliantie zou de ontwikkeling van goedkope elektrische wagens kunnen zijn. Volgens Bloomberg zouden de eerste gesprekken tussen Volkswagen en Renault al begonnen zijn om het platform van de goedkope elektrische Twingo te delen, die voor minder dan 20.000 euro op de markt komt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km