Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Toen Renault vorige maand zijn elektrische Twingo van minder dan €20.000 voorstelde, waren niet enkel wij geïnteresseerd. Ook Volkswagen zou oren hebben naar dit nieuwe platform voor modellen onder de ID.2 van €25.000.
Net geen maand geleden kondigde Renault met (gepaste?) trots Ampere aan, de nieuwe dochteronderneming van de Franse groep die volledig zal instaan voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische platforms, softwaresystemen en de nodige infrastructuur. Een van de belangrijkste doelstellingen van Ampere is het goedkoper maken om elektrische modellen te bouwen. En Renault had meteen een zeer interessant concreet voorbeeld meegebracht: de volgende generatie elektrische Twingo, die minder dan 20.000 euro zou kosten! Nog een trap goedkoper dan de aanstaande generatie ‘betaalbare’ EV’s van Renault, maar ook Volkswagen en Stellantis, die voor zo’n 25.000 euro op de markt worden gebracht vanaf 2024.
Renault-CEO Luca de Meo gaf al aan tijdens de presentatie dat er gesprekken lopen met andere constructeurs om deze Ampere-technologie te delen. Nu blijkt dat het niet de minste namen zijn: niemand minder dan de Volkswagen-groep zou interesse hebben! Volgens informatie van het Duitse Handelsblatt zou Volkswagen er zelf niet in slagen om goedkopere elektrische modellen te ontwikkelen onder de ID.2, die vanaf zo’n 25.000 euro op de markt moet komen in 2025, met voldoende marge om ze rendabel te houden. De timing van Renault zou dus perfect zijn voor een samenwerking om elektrische Volkswagens (en Cupra’s en Skoda’s) verder te democratiseren.
Nu moeten we er wel bij vermelden dat de gesprekken tussen beide partijen nog in een zeer vroeg stadium zitten. Maar Volkswagen is niet vies van een samenwerking om de overgang naar elektrische mobiliteit betaalbaarder te maken. Zo heeft het zijn MEB-platform al geleend aan Ford, dat er de nieuwe Explorer en vermoedelijk ook de nieuwe Capri op bouwt. VW kreeg dan weer toegang tot de technische basis van de E-Transit Custom voor de volgende generatie Transporter, die binnenkort wordt onthuld. Het merk wil ook 10 miljard euro besparen de komende drie jaar, dus een gezamenlijke ontwikkeling van een goedkoper EV-platform zou zijn steentje kunnen bijdragen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...