BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is de voorganger van de RX-7 en RX-8, en de eerste Mazda met wankelmotor. Vandaag is hij zeldzaam, maar nog steeds bijzonder charmant.
De NSU Spider en Mazda Cosmo zijn de allereerste auto’s in de geschiedenis met wankelmotor, genoemd naar zijn bedenker, Felix Wankel. In 1964 toonde Mazda een prototype op het salon van Tokio, dat de komst van een sportwagen met wankelmotor aankondigde. Maar het duurde nog drie jaar voor die volledig klaar was. In 1967 ging de productie van start.
Het productietempo lag niet bepaald hoog: niet meer dan één auto per dag. Daar was een reden voor: de ongewone technische specificaties voor die tijd. De wankelmotor was weliswaar 982 cc groot, maar produceerde 110 pk bij een destijds astronomisch toerental van 7.000 tpm.
Al snel onderging de Mazda enkele evoluties: in 1968 verscheen er een tweede versie van de Cosmo. Die kreeg een vijfversnellingsbak, langere wielbasis en motor met 130 pk. Ondanks die specificaties kon de Mazda niet veel klanten overtuigen: tussen 1967 en 1972 werden er minder dan 1.200 auto’s gebouwd.
Je moet al echt een Mazda-fan zijn om een Cosmo te willen. Eerst en vooral omdat er maar een beperkt aantal van gebouwd is, dus een Cosmo vinden is geen eenvoudige opgave. Daarna omdat de prijzen niet van de minste zijn: minstens € 80.000. Ten slotte heeft deze Japanner een specifiek onderhoud nodig en zijn specialisten dun gezaaid. Net als voor elke zeldzame auto zijn onderdelen zo goed als onvindbaar en heb je voor een restauratie een gigantisch budget nodig.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...