Ferrari Portofino: de California maakt plaats voor een nieuw instapmodel

Sportiever, agressiever en meer Ferrari. De California T is niet meer, en ruimt baan voor de Portofino. De naam verwijst naar een stadje dat een stuk dichter bij Maranello ligt dan Californië.

  • Piette François
  • 24 augustus 2017

De stijl ziet er alvast veelbelovend uit. Scherpe en gespierde lijnen en agressievere koplampen doen de Portofino er gemener uitzien dan de California. De aerodynamica is eveneens efficiënter. Het concept blijft verder hetzelfde: een 2+2-cabriolet met stalen wegklapbaar dak en V8 voorin. Het recept werkte commercieel gezien geweldig voor de California, dus daar wil Ferrari weinig aan veranderen. De California werd daardoor het meest geproduceerde model uit de geschiedenis van het merk.

Motor

Straight to business: de V8 biturbo van 3,9 liter. Deze motor kreeg nieuwe zuigers en drijfstangen, en het motormanagement werd herbekeken. Daardoor produceert hij nu 600 pk bij 7.500 tpm en 760 Nm tussen 3.000 en 5.250 tpm. Die laatste waarde hangt af van de gekozen versnelling, en imiteert beter het gedrag van een atmosferische motor, met een scherper karakter in hoge toeren.

Meer dan 320 km/u

Deze V8 oogt bijzonder explosief: Ferrari geeft een tijd van 0 tot 100 km/u op in 3,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 320 km/u. Het geluid zou verbeterd zijn: Ferrari werkte aan de uitlaat, die efficiënter en muzikaler is. Wie zijn Portofino dagelijks wil gebruiken: hij verbruikt 10,5 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 245 g/km.

Dynamisch

De Portofino krijgt een nieuw chassis uit aluminium dat belooft evenwichtig te zijn, met een gewichtsverdeling van 46/54% tussen de voor- en achteras. Ferrari zegt zijn auto ook uitgerust te hebben met een elektronisch sperdifferentieel van de laatste generatie (E-Diff3) en een elektrisch bekrachtigd stuur.

Comfort

Ook Ferrari bekommert zich om het comfort van zijn passagiers: de Italianen geven mee dat het model 30% minder windgeluiden binnenlaat met de kap naar beneden vergeleken met de California, dankzij een nieuwe windgeleider. De geluiddemping zou ook verbeterd zijn. Het nieuwe multimediasysteem heeft een touchscreen van 10,2 duim en ook de klimaatregeling werd volledig herbekeken. Er zijn tot slot ook led-koplampen, voorzetels met een hertekende rugleuning voor meer beenruimte voor de achterpassagiers en een klein schermpje voor de voorste passagier.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km