Ferrari Purosangue krijgt twee elektrische broers

Ferrari bevestigt dat zijn eerste SUV Purosangue begin 2022 op de markt komt en dat hij het gezelschap krijgt van nog twee andere – elektrische! – SUV’s.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 30 december 2020
  • Elektrisch

Het Britse magazine Car meldt op zijn website dat Ferrari heel wat details over zijn toekomstige SUV Purosangue heeft onthuld. Wanneer de verhoogde sportwagen begin 2022 op de markt komt, zal hij worden aangedreven door een V12-motor met 800 pk. Later in zijn carrière volgt nog een hybride 4.0-V8-versie met naar schatting 700 pk. Ondanks zijn SUV-aspiraties zal het model een lage daklijn krijgen en slechts vier zitplaatsen bieden. Het wordt een vierdeurs maar met omgekeerd openzwaaiende achterdeuren en zonder B-stijl om de instap achterin te vergemakkelijken. Hij zou qua stijl nog radicaler voor dynamiek kiezen dan bijvoorbeeld de Aston Martin DBX of Lamborghini Urus. De auto is gebaseerd op een modulair platform, en hoewel de motor centraal voorin ligt, heeft hij zijn middelste gedeelte gemeenschappelijk met de modellen met centraal achterin ingeplante aandrijflijn. De basis kan overweg met motoren met zes, acht of twaalf cilinders in functie van de markt.

Elektrisch

Maar het meest verrassende nieuws hebben we tot het laatste bewaard: de Purosangue zou nog twee volledig elektrische broers krijgen. De eerste zou in 2024 op de markt komen, de tweede in 2026. Het platform is er klaar voor en er wordt gesproken van een vermogen van minstens 620 pk en een batterij van minstens 80 kWh. Dat laatste is niet veel voor een auto die ongetwijfeld veel stroom zal verbruiken (wij gokken op een realistisch rijbereik van 200 à 250 kilometer) en het zou ons persoonlijk verbazen als er later niet nog varianten met (veel) grotere batterijen komen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Automedia. Source ©: Car Magazine.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km