Ford Focus: verleidelijker

De Ford Focus gaat onder het mes en krijgt een aantal verbeteringen die verder gaan dan enkel een nieuwe look! Zo komt er onder andere een XXL aanraakscherm, zoals we wel vaker zien tegenwoordig!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 oktober 2021
  • Lancering

Na zijn kleine broertje, de Fiesta, is nu de Focus aan de beurt voor een restyling in de helft van zijn carrière. Zoals de spionagefoto’s al deden vermoeden, brengt deze facelift nieuwe full LED koplampen (standaard) met een subtielere lichtsignatuur. We zien ook een nieuw radiatorrooster met in het midden het Ford-logo, dat dus niet langer op de motorkap zit. 

Die aanpassingen gelden voor de volledige Focus-familie, maar Ford maakt ook van de gelegenheid gebruik om de specifieke persoonlijkheidstrekken van elk van de modellen binnen het gamma te versterken. Zo toont de Active-uitvoering zich net iets meer SUV. De sportieve ST kan voortaan ook besteld worden in het ‘Mean Green’, net zoals de Puma ST

Handigere break

Ford wilde ook de break-versie van de Focus praktischer maken in het gebruik. De autobouwer laat weten dat het koffervolume erop vooruit gaat (1.653 l). Maar Ford heeft vooral ook een nieuwe zone toegevoegd die bestand is tegen vocht, en een nieuwe verticale scheidingswand voor de bagage. 

XXL scherm

Binnenin kan je niet naast het nieuwe centrale aanraakscherm van het SYNC 4 infotainmentsysteem kijken. Het is voortaan… 13,2 duim groot! SYNC4 zorgt er bovendien voor dat online updates mogelijk worden, “Power-Up” in Ford-termen, om zo de functionaliteit van het systeem gaandeweg te verbeteren. Ford kondigt trouwens aan dat het tijdelijk de met de cloud geconnecteerde navigatie aanbiedt aan nieuwe kopers, die op die manier het gebruik kunnen testen.

 

We zien ook de komst van nieuwe uitrusting, zoals de actieve rijstrookassistent die gekoppeld is aan de dodehoeksensoren en rekening houdt met de lengte van een eventuele aanhangwagen, adaptieve LED koplampen of nog het Rear Occupant Alert systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer er nog kinderen op de achterbank zitten bij het verlaten van het voertuig. 

Powershift en elektrificatie

Op mechanisch vlak zien we geen grote revolutie. Ford biedt nog geen hybride of plug-in hybride aan op zijn Focus. De recent licht geëlektrificeerde motorisaties (EcoBoost 48 volt) blijven op post. Wel wordt het mogelijk om de 1.0 EcoBoost 48 volt met 125 of 155 pk te koppelen aan een automatische Powershift versnellingsbak met dubbele koppeling (7 versnellingen).

 

We noteren ook dat de 1.5 EcoBlue diesel beschikbaar blijft. De sportieve ST-uitvoering (beschikbaar als 5-deurs of break), behoudt enkel de 2.3 liter turbo benzine van 280 pk, en dat met een keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verhoudingen of een automatische 7-bak.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Focus ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Focus zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Het Salon van Turijn, 1974. Deze auto trekt met zijn scherpe en avant-gardistische lijnen de aandacht van het publiek. Nochtans was het merk dat deze coupé toonde nog redelijk onbekend!

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 2.995
106.094 km

Diesel, Automaat

€ 11.999
114.444 km
€ 11.750
83.347 km

Diesel, Manueel

€ 8.999
111.381 km