Ford Focus: verleidelijker

De Ford Focus gaat onder het mes en krijgt een aantal verbeteringen die verder gaan dan enkel een nieuwe look! Zo komt er onder andere een XXL aanraakscherm, zoals we wel vaker zien tegenwoordig!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 oktober 2021
  • Lancering
  • 7.089 weergaven

Na zijn kleine broertje, de Fiesta, is nu de Focus aan de beurt voor een restyling in de helft van zijn carrière. Zoals de spionagefoto’s al deden vermoeden, brengt deze facelift nieuwe full LED koplampen (standaard) met een subtielere lichtsignatuur. We zien ook een nieuw radiatorrooster met in het midden het Ford-logo, dat dus niet langer op de motorkap zit. 

Die aanpassingen gelden voor de volledige Focus-familie, maar Ford maakt ook van de gelegenheid gebruik om de specifieke persoonlijkheidstrekken van elk van de modellen binnen het gamma te versterken. Zo toont de Active-uitvoering zich net iets meer SUV. De sportieve ST kan voortaan ook besteld worden in het ‘Mean Green’, net zoals de Puma ST

Handigere break

Ford wilde ook de break-versie van de Focus praktischer maken in het gebruik. De autobouwer laat weten dat het koffervolume erop vooruit gaat (1.653 l). Maar Ford heeft vooral ook een nieuwe zone toegevoegd die bestand is tegen vocht, en een nieuwe verticale scheidingswand voor de bagage. 

XXL scherm

Binnenin kan je niet naast het nieuwe centrale aanraakscherm van het SYNC 4 infotainmentsysteem kijken. Het is voortaan… 13,2 duim groot! SYNC4 zorgt er bovendien voor dat online updates mogelijk worden, “Power-Up” in Ford-termen, om zo de functionaliteit van het systeem gaandeweg te verbeteren. Ford kondigt trouwens aan dat het tijdelijk de met de cloud geconnecteerde navigatie aanbiedt aan nieuwe kopers, die op die manier het gebruik kunnen testen.

 

We zien ook de komst van nieuwe uitrusting, zoals de actieve rijstrookassistent die gekoppeld is aan de dodehoeksensoren en rekening houdt met de lengte van een eventuele aanhangwagen, adaptieve LED koplampen of nog het Rear Occupant Alert systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer er nog kinderen op de achterbank zitten bij het verlaten van het voertuig. 

Powershift en elektrificatie

Op mechanisch vlak zien we geen grote revolutie. Ford biedt nog geen hybride of plug-in hybride aan op zijn Focus. De recent licht geëlektrificeerde motorisaties (EcoBoost 48 volt) blijven op post. Wel wordt het mogelijk om de 1.0 EcoBoost 48 volt met 125 of 155 pk te koppelen aan een automatische Powershift versnellingsbak met dubbele koppeling (7 versnellingen).

 

We noteren ook dat de 1.5 EcoBlue diesel beschikbaar blijft. De sportieve ST-uitvoering (beschikbaar als 5-deurs of break), behoudt enkel de 2.3 liter turbo benzine van 280 pk, en dat met een keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verhoudingen of een automatische 7-bak.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Focus ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Focus zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km