Ford Focus: verleidelijker

De Ford Focus gaat onder het mes en krijgt een aantal verbeteringen die verder gaan dan enkel een nieuwe look! Zo komt er onder andere een XXL aanraakscherm, zoals we wel vaker zien tegenwoordig!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 oktober 2021
  • Lancering

Na zijn kleine broertje, de Fiesta, is nu de Focus aan de beurt voor een restyling in de helft van zijn carrière. Zoals de spionagefoto’s al deden vermoeden, brengt deze facelift nieuwe full LED koplampen (standaard) met een subtielere lichtsignatuur. We zien ook een nieuw radiatorrooster met in het midden het Ford-logo, dat dus niet langer op de motorkap zit. 

Die aanpassingen gelden voor de volledige Focus-familie, maar Ford maakt ook van de gelegenheid gebruik om de specifieke persoonlijkheidstrekken van elk van de modellen binnen het gamma te versterken. Zo toont de Active-uitvoering zich net iets meer SUV. De sportieve ST kan voortaan ook besteld worden in het ‘Mean Green’, net zoals de Puma ST

Handigere break

Ford wilde ook de break-versie van de Focus praktischer maken in het gebruik. De autobouwer laat weten dat het koffervolume erop vooruit gaat (1.653 l). Maar Ford heeft vooral ook een nieuwe zone toegevoegd die bestand is tegen vocht, en een nieuwe verticale scheidingswand voor de bagage. 

XXL scherm

Binnenin kan je niet naast het nieuwe centrale aanraakscherm van het SYNC 4 infotainmentsysteem kijken. Het is voortaan… 13,2 duim groot! SYNC4 zorgt er bovendien voor dat online updates mogelijk worden, “Power-Up” in Ford-termen, om zo de functionaliteit van het systeem gaandeweg te verbeteren. Ford kondigt trouwens aan dat het tijdelijk de met de cloud geconnecteerde navigatie aanbiedt aan nieuwe kopers, die op die manier het gebruik kunnen testen.

 

We zien ook de komst van nieuwe uitrusting, zoals de actieve rijstrookassistent die gekoppeld is aan de dodehoeksensoren en rekening houdt met de lengte van een eventuele aanhangwagen, adaptieve LED koplampen of nog het Rear Occupant Alert systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer er nog kinderen op de achterbank zitten bij het verlaten van het voertuig. 

Powershift en elektrificatie

Op mechanisch vlak zien we geen grote revolutie. Ford biedt nog geen hybride of plug-in hybride aan op zijn Focus. De recent licht geëlektrificeerde motorisaties (EcoBoost 48 volt) blijven op post. Wel wordt het mogelijk om de 1.0 EcoBoost 48 volt met 125 of 155 pk te koppelen aan een automatische Powershift versnellingsbak met dubbele koppeling (7 versnellingen).

 

We noteren ook dat de 1.5 EcoBlue diesel beschikbaar blijft. De sportieve ST-uitvoering (beschikbaar als 5-deurs of break), behoudt enkel de 2.3 liter turbo benzine van 280 pk, en dat met een keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verhoudingen of een automatische 7-bak.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Focus ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Focus zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km