Ford schrapt 3.800 banen in Europa

Dat is 1 op de 9 jobs die in de komende 3 jaar verdwijnt bij de autobouwer in Europa.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 14 februari 2023
  • Sector

Ford zet stevig in op elektrificatie en wil in Europa enkel nog elektrische personenwagens verkopen vanaf 2030. En dat brengt heel wat investeringen met zich mee, maar ook een kleiner productaanbod en minder platformen. Daarom gaat de autobouwer nu herstructureren in Europa, met 3.800 banen die in de komende jaren verdwijnen.

Geen gedwongen afvloeiingen

De jobs zullen vooral sneuvelen in productontwikkeling en administratie. Het zwaartepunt van de herstructurering ligt in Duitsland, waar 2.300 mensen minder aan de slag zullen zijn binnen enkele jaren (12% van het totale aantal arbeidsplaatsen), voornamelijk in Aken en Keulen. In het Verenigd Koninkrijk, ook een belangrijke markt voor het merk, gaat het om 1.300 jobs of 1 op de 5. De overige 200 jobs zullen verdwijnen in de rest van Europa. Ford benadrukt dat de afvloeiingen niet gedwongen zullen gebeuren. Of er ook een impact is voor België, zoals in Lommel waar vooral aan productontwikkeling en testwerk gedaan wordt, is niet bekend.

Ook al is het voor Ford een moeilijke beslissing, volgens Martin Sander is het een logische evolutie om op termijn minder mensen aan het werk te hebben in de ontwikkelingsafdeling, gezien de evolutie naar elektrisch rijden. “Er is significant minder werk aan de aandrijflijn wanneer we afscheid nemen van verbrandingsmotoren. We gaan naar een wereld met wereldwijd minder platformen waardoor ook minder engineeringwerk nodig is. Daarom moeten we deze aanpassingen doen,” zegt de man die aan het hoofd staat van de ‘Ford Model E’ afdeling voor de elektrische wagens van het merk in Europa. Anderzijds is het merk wel van plan zijn eigen elektrische platform te ontwikkelen in plaats van gebruik te blijven maken van het MEB-onderstel van Volkswagen, dat binnenkort zal leiden tot een eerste Ford-model.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Ford / Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km