Lotus
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
Dat is 1 op de 9 jobs die in de komende 3 jaar verdwijnt bij de autobouwer in Europa.
Ford zet stevig in op elektrificatie en wil in Europa enkel nog elektrische personenwagens verkopen vanaf 2030. En dat brengt heel wat investeringen met zich mee, maar ook een kleiner productaanbod en minder platformen. Daarom gaat de autobouwer nu herstructureren in Europa, met 3.800 banen die in de komende jaren verdwijnen.
De jobs zullen vooral sneuvelen in productontwikkeling en administratie. Het zwaartepunt van de herstructurering ligt in Duitsland, waar 2.300 mensen minder aan de slag zullen zijn binnen enkele jaren (12% van het totale aantal arbeidsplaatsen), voornamelijk in Aken en Keulen. In het Verenigd Koninkrijk, ook een belangrijke markt voor het merk, gaat het om 1.300 jobs of 1 op de 5. De overige 200 jobs zullen verdwijnen in de rest van Europa. Ford benadrukt dat de afvloeiingen niet gedwongen zullen gebeuren. Of er ook een impact is voor België, zoals in Lommel waar vooral aan productontwikkeling en testwerk gedaan wordt, is niet bekend.
Ook al is het voor Ford een moeilijke beslissing, volgens Martin Sander is het een logische evolutie om op termijn minder mensen aan het werk te hebben in de ontwikkelingsafdeling, gezien de evolutie naar elektrisch rijden. “Er is significant minder werk aan de aandrijflijn wanneer we afscheid nemen van verbrandingsmotoren. We gaan naar een wereld met wereldwijd minder platformen waardoor ook minder engineeringwerk nodig is. Daarom moeten we deze aanpassingen doen,” zegt de man die aan het hoofd staat van de ‘Ford Model E’ afdeling voor de elektrische wagens van het merk in Europa. Anderzijds is het merk wel van plan zijn eigen elektrische platform te ontwikkelen in plaats van gebruik te blijven maken van het MEB-onderstel van Volkswagen, dat binnenkort zal leiden tot een eerste Ford-model.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.