Onze 5 favoriete details van de Ford Tourneo Courier

De Tourneo Courier is het nieuwe instapmodel van Ford in Europa. Welke troeven kan hij voorleggen om te verleiden?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 februari 2024
  • Lancering

De Tourneo Courier staat 'onder' de compacte SUV Puma in het Ford-gamma, die net een kleine facelift heeft gekregen begin 2024, en is daarmee het nieuwe instapmodel van het merk. Met een prijs vanaf 24.805 euro in België, tegenover 29.050 euro voor de Puma 2024, is de Tourneo Courier inderdaad het meest betaalbare nieuwe model van Ford, aangezien de Fiesta alleen nog maar in stock beschikbaar is voordat hij definitief met pensioen gaat.



Voor deze prijs biedt de ludospace, op basis van Fords nieuwe compacte bestelwagen, heel wat kwaliteiten om gezinnen te verleiden. Laten we ze eens overlopen.

1. Kantelbare zetels

Op praktisch vlak kan de Tourneo Courier eerst en vooral rekenen op zijn 'kubuslook', die hem een zeer grote kofferruimte oplevert. Met een formaat van 4,34 m, wat ongeveer even groot is als een Focus (4,38 m), is 570 liter bagageruimte (1.188 liter tot aan het dak) met 5 zetels overeind al een knappe prestatie!

Maar zijn modulariteit maakt de Tourneo Courier nog meer geschikt om lange of omvangrijke spullen te vervoeren. De achterzetels kunnen namelijk neergeklapt en naar voor worden gekanteld (in een 60/40-verdeling), wat een laadvolume oplevert van een kleine bestelwagen. De laadlengte neemt hiermee toe van 1 naar 1,43 m. En het totale beschikbare volume bereikt zelfs meer dan 2 m³ tot aan het dak: 2.162 liter!

2. Schuifdeuren

Nog een praktische eigenschap die gezinnen zeker zullen waarderen: hoewel hij de kleinste der personenwagens op basis van een bestelwagen is bij Ford, behoudt deze Tourneo Courier toch zijn zijdelingse schuifdeuren, net als de grotere Tourneo Connect en Custom. Ideaal om ongelukjes te vermijden met iets te enthousiaste kinderen in smalle parkeerplaatsen, of om ze gemakkelijker in hun autostoeltjes vast te maken!



3. Avontuurlijke inborst

Als Active kan de Tourneo Courier ook best avontuurlijk voor de dag komen. Maar het is meer dan enkel uiterlijk vertoon. Natuurlijk onderscheidt deze versie zich vooral met zijn stijlelementen, zoals zijn zilverkleurige 'beschermplaten', maar de Tourneo Courier Active krijgt ook zetels met een zachte, gemakkelijk te reinigen stof. Bovendien is deze speciale stof bestand tegen natte kledij. Handig als je aan boord kruipt na een regenachtige wandeling! Nog een handig detail bij vies weer: om de koffer proper te houden, zijn er speciale compartimenten in de zijpanelen die je kan gebruiken om modderige laarzen of andere vuile voorwerpen in op te bergen.

4. Standaard Sync 4

Een moderne gezinswagen moet vandaag de dag 'geconnecteerd' zijn. De passagiers van de Tourneo Courier kunnen daarmee genieten van het Sync 4-infotainmentsysteem van Ford, en dat al vanaf de basisversie Trend. Hiermee heb je je muziek, podcasts, navigatie en tal van andere functies altijd binnen handbereik dankzij het centrale aanraakscherm van 8 inch, dat ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay ondersteunt. En om ieders apparaten van stroom te voorzien, zijn er twee USB-poorten en een inductielader vooraan, twee USB-poorten achteraan, een 12 V-stopcontact vooraan en nog een 12 V-aansluiting in de koffer!

5. EcoBoost

Het is al bevestigd dat de Tourneo Courier nog voor het einde van het jaar op de markt komt met een volledig elektrische motorisatie. Deze E-Tourneo Courier krijgt een elektromotor van 100 kW (136 pk) en zal ook compatibel zijn met snelladen op gelijkstroom tot 100 kW (11 kW met wisselstroom).



In afwachting daarvan zit Fords kleine maar dappere motor onder de kap: de 1.0 EcoBoost. Deze driecilinder turbobenzine, die zowel levendig als zuinig voor de dag komt, wordt aangeboden met 125 pk/200 Nm. Hij kan worden uitgerust met een manuele zesbak, of met een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen, waarvoor je 2.299 euro extra betaalt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km