Testen

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 juni 2022
  • Ford
  • 11.374 weergaven
3,2
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbaarheid interieur
  • 7 echte plaatsen
  • Laadvolume (vooral met lange wielbasis)
  • Weggedrag voor een bestelbreak
  • Moderne en volledige uitrusting
  • Algemeen comfort
  • Gewicht van de zetels op de tweede zetelrij
  • Vaste ramen achteraan
  • Zicht schuin naar voren
  • Prijs over het algemeen gestegen

Sinds de strategiewijziging van de Stellantis-groep, die besliste om niet zijn bestelbreaks enkel nog als 100 % elektrisch model aan te bieden, is de keuze voor gezinnen die op zoek zijn naar een ‘betaalbaar’ polyvalent voertuig drastisch beperkt. Ook al omdat de nieuwe Fiat Doblo voortaan ook tot de elektrische bestelbreak-familie van Stellantis behoort! Gelukkig gooit de Ford Tourneo Connect de handdoek niet in de ring. Hij vervoegt die twee andere populaire modellen die nog met een verbrandingsmotor te bestellen zijn: de Renault Kangoo en de Volkswagen Caddy. Twee modellen die we onlangs nog met elkaar vergeleken tijdens een match die gewonnen werd door de Caddy. 

Uitwisselingsprogramma

En dat is goed nieuws voor de Ford Tourneo Connect! Het is precies die technische basis waarop hij ontwikkeld werd. Voor zijn derde generatie wordt de Tourneo Connect de eerste concrete realisatie van het partnership tussen Volkswagen en Ford op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen, net voordat de nieuwe Ford Ranger pick-up gebruikt wordt als basis voor de volgende Volkswagen Amarok.

Minder polariserend

Concreet neemt de nieuwe Tourneo Connect het moderne MQB-platform van de Caddy over, en daarmee ook de aandrijflijnen, de modulariteit, de technologie en zelfs het koetswerk. Van opzij of achteraan is het verschil op het eerste gezicht moeilijk te zien.

Ford heeft niettemin veel moeite gedaan om de voorkant van zijn Tourneo Connect aan te passen. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar de Tourneo Connect lijkt ons een klassiekere en minder uitgesproken neus te hebben dan de Caddy met zijn meer futuristische en daardoor polariserende voorbumper...

Ook als Active (AWD)

In afwachting van de komst van de Trend-uitvoering en de Sport-variant aan het andere eind van de catalogus, is de Tourneo Connect bij zijn introductie verkrijgbaar in twee versies: Titanium en Active. Die laatste is, zoals gebruikelijk bij Ford, eerder gericht op klanten die op zoek zijn naar een crossover-achtig uiterlijk. Hoewel de rijhoogte niet verandert, is de Tourneo Connect voor het eerst wel met vierwielaandrijving te bestellen. Uitgerust met AWD zal de Tourneo met meer zelfvertrouwen moeilijke wegen/omstandigheden aankunnen. Wel moet je dan de 2.0 liter Ecoblue diesel ( eigenlijk een TDI) met 122 pk (320 Nm) en handgeschakelde versnellingsbak bestellen.

Voor de rest omvat het motorische aanbod het 1.5 liter turbo benzineblok van Volkswagen(bij Ford omgedoopt tot EcoBoost) in zijn 114 pk (220 Nm) sterke versie of een tot 102 pk / 280 Nm teruggebrachte versie van het Duitse 2.0 liter TDI dieselblok. Deze motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ze kunnen echter ook allemaal uitgerust worden met Volkswagen's zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Kort of lang met 7 plaatsen

Wanneer je de Tourneo Connect bestelt, moet je kiezen tussen de versie met korte wielbasis (2.795 mm) en de versie met lange wielbasis (2.970 mm). Reken op een supplement van € 1.100 wanneer je op het bestelformulier van het vakje 'Tourneo Connect' naar het vakje 'Grand Tourneo Connect' gaat. Het goede nieuws is dat beide varianten compatibel zijn met de optionele derde zetelrij (€ 1.271). Je kan dus de ene of de andere versie kiezen, afhankelijk van de hoeveelheid laadruimte die je nodig hebt. En afhankelijk van of je dagelijks met een totale koetswerklengte van 4,50 m of 4,83 m wil onderweg zijn... Lengtes die in de buurt komen van die van de vorige Tourneo Connect (4,43 m of 4,83 m).

Voor grote gezinnen heeft de Grand Tourneo Connect, zoals ons testmodel, het voordeel dat hij met 7 zitplaatsen nog steeds een bagagediepte van bijna 63 cm biedt, tegenover 'slechts' 32 cm voor zijn kleine broertje.

Hoewel ze duidelijk spartaanser zijn dan de zetels op de tweede rij, zijn de twee klapzetels die aan de bagageruimte zijn toegevoegd toch vrij comfortabel. En ze kunnen zelfs door volwassenen gebruikt worden. Ze zijn eerder eenvoudig te hanteren en kunnen gemakkelijk opgevouwen of uit het voertuig gehaald worden. Het koffervolume in vijfzits configuratie bedraagt bij de Tourneo Connect 1.213 liter en tot 1.720 liter met de Grand Tourneo Connect. Enorm dus!


'Oldschool' modulariteit

In tegenstelling tot de Renault Kangoo, die gezwicht is voor de trend van in de vloer neerklapbare zetels voor de tweede rij, blijft de Tourneo Connect trouw aan de uitneembare zetels van de VW Caddy. Deze oplossing biedt het voordeel dat de achterzetels comfortabel blijven en tegelijk een enorm laadvolume bieden voor verhuisdagen: tot 3.105 liter (2.556 liter voor de korte) in tweezits configuratie.

Maar dan moeten de zetels van de tweede rij verwijderd en gestockeerd worden. De zetel aan de passagierskant is nog vrij gemakkelijk te verwijderen, maar de dubbele bank aan de bestuurderskant is veel zwaarder te hanteren. Er is echter nog steeds de mogelijkheid om de rugleuning van de tweede rij gewoon neer te klappen. Het totale beschikbare volume daalt dan wel wat, maar je hebt al een heel mooie laadruimte, en dat alles zonder het risico van je rug te bezeren...

Modern en uitgepuurd

Vooraan vinden we het nieuwe ‘uitgepuurde’ Volkswagen-universum dat op de Golf VIII geïntroduceerd werd, maar dan licht aangepast aan de stijl van Ford met een paar specifieke accenten. Behalve het centrale scherm van maximaal 10 duim (standaard 8.5 duim), kan je optioneel ook genieten van een 10.20 inch digitale tellerpartij in plaats van de traditionele meters. Dat was niet het geval in ons testmodel.


In het gebruik vergt de ergonomie van het hele systeem, dat het aantal knoppen drastisch beperkt ten voordele van tactiele zones, enige aanpassingstijd. Maar over het algemeen is de sprong in kwaliteit en technologische inhoud ten opzichte van de vorige Tourneo Connect onbetwistbaar. We verlaten duidelijk de wereld van de 'camionette'... Dat geldt ook voor de uitrusting, met bijvoorbeeld tot 19 rijhulpmiddelen. Bedankt Volkswagen!

Efficiënt en comfortabel

Op de weg kunnen we het algemene comfortniveau (zetels, geluidsisolatie, enz.) van deze nieuwe Tourneo Connect waarderen voor een bestelbreak, ook al is de ophanging aan de stevige kant. Maar in vergelijking met de vorige Caddy komt de nieuwe technische basis, waarbij de starre as achteraan verdwijnt, het weggedrag ten goede. Die achteras is niet meer zo springerig. En ook de besturing is eerder precies. Kortom, de Tourneo Connect is duidelijk berekend op zijn taak.

Qua comfort waarderen we ook de gemakkelijke toegang tot de achterbank via de schuifdeuren. We betreuren echter de aanwezigheid van volledig vaste achterruiten op rij 2 en 3. De airco is dan wel eerder efficiënt op alle zitplaatsen.


Qua prestaties biedt de Grand Tourneo Connect in zijn benzineversie met handgeschakelde versnellingsbak voldoende vermogen en een mooie soepelheid voor dagelijks rijden. Ook al voelen we bij zware belasting dat de 114 pk / 220 Nm niet niet helemaal volstaan om te zorgen voor stevige prestaties.

Bij gebrek aan een hybridekuur kan je een CO2-waarde in WLTP-cyclus verwachten van tussen de 143 en 160 g/km voor de benzine en tussen de 126 en 148 g/km voor de diesel.

Hoeveel kost hij?

Pech: net in de lanceringsfase is Ford zopas tijdelijk gestopt met het noteren van bestellingen voor zijn nieuwe Tourneo Connect, vanwege het huidige tekort dat de autosector hard treft... Natuurlijk komt hij binnenkort weer op de markt, maar met een 'aangepaste prijslijst'.

Bij de laatste versie van die prijslijst begonnen de prijzen voor de nieuwe Tourneo Connect bij € 27.010 voor een 114 pk sterke Titanium 1.5 Ecoboost met handgeschakelde versnellingsbak en piekte op € 32.612 voor een Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue 122 pk AWD. Dat is een eerder scherpe prijs vergeleken met de gelijkaardige Volkswagen Caddy. Ter vergelijking: de prijs van de Caddy Life 1.5 TSI begint bij €28.760. De Caddy Maxi Style 2.0 TDI 4Motion begint bij € 39.930 en komt daarmee dicht in de buurt van de € 40.000.

Op basis van de laatst beschikbare prijslijst kost een handgeschakelde Grand Tourneo Connect Active 1.5 Ecoboost, zoals het model dat we hier testen, €29.075.

Ons verdict

De Tourneo Connect neemt de vele kwaliteiten van de meest recente Volkswagen Caddy over en voegt er een minder polariserende look aan toe. Ford biedt hem ook aan met een iets attractiever prijskaartje. Tenzij op dat vlak binnenkort ‘correcties’ te verwachten zijn...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Tourneo Connect? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Tourneo Connect-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km