Testen

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 juni 2022
  • Ford
3,2
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbaarheid interieur
  • 7 echte plaatsen
  • Laadvolume (vooral met lange wielbasis)
  • Weggedrag voor een bestelbreak
  • Moderne en volledige uitrusting
  • Algemeen comfort
  • Gewicht van de zetels op de tweede zetelrij
  • Vaste ramen achteraan
  • Zicht schuin naar voren
  • Prijs over het algemeen gestegen

Sinds de strategiewijziging van de Stellantis-groep, die besliste om niet zijn bestelbreaks enkel nog als 100 % elektrisch model aan te bieden, is de keuze voor gezinnen die op zoek zijn naar een ‘betaalbaar’ polyvalent voertuig drastisch beperkt. Ook al omdat de nieuwe Fiat Doblo voortaan ook tot de elektrische bestelbreak-familie van Stellantis behoort! Gelukkig gooit de Ford Tourneo Connect de handdoek niet in de ring. Hij vervoegt die twee andere populaire modellen die nog met een verbrandingsmotor te bestellen zijn: de Renault Kangoo en de Volkswagen Caddy. Twee modellen die we onlangs nog met elkaar vergeleken tijdens een match die gewonnen werd door de Caddy. 

Uitwisselingsprogramma

En dat is goed nieuws voor de Ford Tourneo Connect! Het is precies die technische basis waarop hij ontwikkeld werd. Voor zijn derde generatie wordt de Tourneo Connect de eerste concrete realisatie van het partnership tussen Volkswagen en Ford op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen, net voordat de nieuwe Ford Ranger pick-up gebruikt wordt als basis voor de volgende Volkswagen Amarok.

Minder polariserend

Concreet neemt de nieuwe Tourneo Connect het moderne MQB-platform van de Caddy over, en daarmee ook de aandrijflijnen, de modulariteit, de technologie en zelfs het koetswerk. Van opzij of achteraan is het verschil op het eerste gezicht moeilijk te zien.

Ford heeft niettemin veel moeite gedaan om de voorkant van zijn Tourneo Connect aan te passen. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar de Tourneo Connect lijkt ons een klassiekere en minder uitgesproken neus te hebben dan de Caddy met zijn meer futuristische en daardoor polariserende voorbumper...

Ook als Active (AWD)

In afwachting van de komst van de Trend-uitvoering en de Sport-variant aan het andere eind van de catalogus, is de Tourneo Connect bij zijn introductie verkrijgbaar in twee versies: Titanium en Active. Die laatste is, zoals gebruikelijk bij Ford, eerder gericht op klanten die op zoek zijn naar een crossover-achtig uiterlijk. Hoewel de rijhoogte niet verandert, is de Tourneo Connect voor het eerst wel met vierwielaandrijving te bestellen. Uitgerust met AWD zal de Tourneo met meer zelfvertrouwen moeilijke wegen/omstandigheden aankunnen. Wel moet je dan de 2.0 liter Ecoblue diesel ( eigenlijk een TDI) met 122 pk (320 Nm) en handgeschakelde versnellingsbak bestellen.

Voor de rest omvat het motorische aanbod het 1.5 liter turbo benzineblok van Volkswagen(bij Ford omgedoopt tot EcoBoost) in zijn 114 pk (220 Nm) sterke versie of een tot 102 pk / 280 Nm teruggebrachte versie van het Duitse 2.0 liter TDI dieselblok. Deze motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ze kunnen echter ook allemaal uitgerust worden met Volkswagen's zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Kort of lang met 7 plaatsen

Wanneer je de Tourneo Connect bestelt, moet je kiezen tussen de versie met korte wielbasis (2.795 mm) en de versie met lange wielbasis (2.970 mm). Reken op een supplement van € 1.100 wanneer je op het bestelformulier van het vakje 'Tourneo Connect' naar het vakje 'Grand Tourneo Connect' gaat. Het goede nieuws is dat beide varianten compatibel zijn met de optionele derde zetelrij (€ 1.271). Je kan dus de ene of de andere versie kiezen, afhankelijk van de hoeveelheid laadruimte die je nodig hebt. En afhankelijk van of je dagelijks met een totale koetswerklengte van 4,50 m of 4,83 m wil onderweg zijn... Lengtes die in de buurt komen van die van de vorige Tourneo Connect (4,43 m of 4,83 m).

Voor grote gezinnen heeft de Grand Tourneo Connect, zoals ons testmodel, het voordeel dat hij met 7 zitplaatsen nog steeds een bagagediepte van bijna 63 cm biedt, tegenover 'slechts' 32 cm voor zijn kleine broertje.

Hoewel ze duidelijk spartaanser zijn dan de zetels op de tweede rij, zijn de twee klapzetels die aan de bagageruimte zijn toegevoegd toch vrij comfortabel. En ze kunnen zelfs door volwassenen gebruikt worden. Ze zijn eerder eenvoudig te hanteren en kunnen gemakkelijk opgevouwen of uit het voertuig gehaald worden. Het koffervolume in vijfzits configuratie bedraagt bij de Tourneo Connect 1.213 liter en tot 1.720 liter met de Grand Tourneo Connect. Enorm dus!


'Oldschool' modulariteit

In tegenstelling tot de Renault Kangoo, die gezwicht is voor de trend van in de vloer neerklapbare zetels voor de tweede rij, blijft de Tourneo Connect trouw aan de uitneembare zetels van de VW Caddy. Deze oplossing biedt het voordeel dat de achterzetels comfortabel blijven en tegelijk een enorm laadvolume bieden voor verhuisdagen: tot 3.105 liter (2.556 liter voor de korte) in tweezits configuratie.

Maar dan moeten de zetels van de tweede rij verwijderd en gestockeerd worden. De zetel aan de passagierskant is nog vrij gemakkelijk te verwijderen, maar de dubbele bank aan de bestuurderskant is veel zwaarder te hanteren. Er is echter nog steeds de mogelijkheid om de rugleuning van de tweede rij gewoon neer te klappen. Het totale beschikbare volume daalt dan wel wat, maar je hebt al een heel mooie laadruimte, en dat alles zonder het risico van je rug te bezeren...

Modern en uitgepuurd

Vooraan vinden we het nieuwe ‘uitgepuurde’ Volkswagen-universum dat op de Golf VIII geïntroduceerd werd, maar dan licht aangepast aan de stijl van Ford met een paar specifieke accenten. Behalve het centrale scherm van maximaal 10 duim (standaard 8.5 duim), kan je optioneel ook genieten van een 10.20 inch digitale tellerpartij in plaats van de traditionele meters. Dat was niet het geval in ons testmodel.


In het gebruik vergt de ergonomie van het hele systeem, dat het aantal knoppen drastisch beperkt ten voordele van tactiele zones, enige aanpassingstijd. Maar over het algemeen is de sprong in kwaliteit en technologische inhoud ten opzichte van de vorige Tourneo Connect onbetwistbaar. We verlaten duidelijk de wereld van de 'camionette'... Dat geldt ook voor de uitrusting, met bijvoorbeeld tot 19 rijhulpmiddelen. Bedankt Volkswagen!

Efficiënt en comfortabel

Op de weg kunnen we het algemene comfortniveau (zetels, geluidsisolatie, enz.) van deze nieuwe Tourneo Connect waarderen voor een bestelbreak, ook al is de ophanging aan de stevige kant. Maar in vergelijking met de vorige Caddy komt de nieuwe technische basis, waarbij de starre as achteraan verdwijnt, het weggedrag ten goede. Die achteras is niet meer zo springerig. En ook de besturing is eerder precies. Kortom, de Tourneo Connect is duidelijk berekend op zijn taak.

Qua comfort waarderen we ook de gemakkelijke toegang tot de achterbank via de schuifdeuren. We betreuren echter de aanwezigheid van volledig vaste achterruiten op rij 2 en 3. De airco is dan wel eerder efficiënt op alle zitplaatsen.


Qua prestaties biedt de Grand Tourneo Connect in zijn benzineversie met handgeschakelde versnellingsbak voldoende vermogen en een mooie soepelheid voor dagelijks rijden. Ook al voelen we bij zware belasting dat de 114 pk / 220 Nm niet niet helemaal volstaan om te zorgen voor stevige prestaties.

Bij gebrek aan een hybridekuur kan je een CO2-waarde in WLTP-cyclus verwachten van tussen de 143 en 160 g/km voor de benzine en tussen de 126 en 148 g/km voor de diesel.

Hoeveel kost hij?

Pech: net in de lanceringsfase is Ford zopas tijdelijk gestopt met het noteren van bestellingen voor zijn nieuwe Tourneo Connect, vanwege het huidige tekort dat de autosector hard treft... Natuurlijk komt hij binnenkort weer op de markt, maar met een 'aangepaste prijslijst'.

Bij de laatste versie van die prijslijst begonnen de prijzen voor de nieuwe Tourneo Connect bij € 27.010 voor een 114 pk sterke Titanium 1.5 Ecoboost met handgeschakelde versnellingsbak en piekte op € 32.612 voor een Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue 122 pk AWD. Dat is een eerder scherpe prijs vergeleken met de gelijkaardige Volkswagen Caddy. Ter vergelijking: de prijs van de Caddy Life 1.5 TSI begint bij €28.760. De Caddy Maxi Style 2.0 TDI 4Motion begint bij € 39.930 en komt daarmee dicht in de buurt van de € 40.000.

Op basis van de laatst beschikbare prijslijst kost een handgeschakelde Grand Tourneo Connect Active 1.5 Ecoboost, zoals het model dat we hier testen, €29.075.

Ons verdict

De Tourneo Connect neemt de vele kwaliteiten van de meest recente Volkswagen Caddy over en voegt er een minder polariserende look aan toe. Ford biedt hem ook aan met een iets attractiever prijskaartje. Tenzij op dat vlak binnenkort ‘correcties’ te verwachten zijn...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Tourneo Connect? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Tourneo Connect-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km