Geen aprilvis: Audi Nederland stopt dieselverkoop

De TDI-modellen zijn vandaag al verdwenen uit de configurator van het merk bij onze Noorderburen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 01 april 2022
  • Buitenland

Als je als merk aankondigt dat je vanaf 1 april een drastische wijziging doorvoert, mag je verwachten dat die aankondiging in twijfel getrokken wordt. Het gerucht rond de pick-up van Audi kwam een week of twee te vroeg voor een aprilvis, maar Audi stopt in Nederland echt met de verkoop van TDI-modellen. Voortaan kunnen de Nederlanders dus enkel nog nieuwe Audi-modellen met een benzine, (plug-in) hybride of elektrische aandrijving bestellen.

Ongunstig fiscaal klimaat

In ons land zou die beslissing waarschijnlijk dramatische gevolgen hebben voor het merk, want veel professionele veelrijders, een grote groep in het Belgische klantenbestand van het merk met de vier ringen, zweren nog steeds bij een diesel. Over de hele Belgische automarkt heeft nog bijna een kwart van de nieuw verkochte auto’s een zelfontbrander onder de kap. In Nederland is dat amper zo’n 2%, en bij Audi zelfs nog maar 1% in 2021. De Nederlandse invoerder van het Duitse merk motiveert de beslissing ook met: “de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor.”

Hoewel het marktaandeel van de diesel in Europa op de terugweg is, met net iets meer hybrides (1.901.239) dan diesels (1.901.191) in 2021, blijft hun aandeel toch nog groot. Maar niet in Nederland dus, waar dieselvoertuigen fiscaal afgestraft worden en je al heel veel kilometers moet malen om die kost te kunnen verantwoorden. Elektrische en plug-in hybride modellen zijn er ook voordeliger voor de ‘bijtelling’, te vergelijken met het Voordeel Alle Aard bij ons.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Audi Nederland.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km