Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De TDI-modellen zijn vandaag al verdwenen uit de configurator van het merk bij onze Noorderburen.
Als je als merk aankondigt dat je vanaf 1 april een drastische wijziging doorvoert, mag je verwachten dat die aankondiging in twijfel getrokken wordt. Het gerucht rond de pick-up van Audi kwam een week of twee te vroeg voor een aprilvis, maar Audi stopt in Nederland echt met de verkoop van TDI-modellen. Voortaan kunnen de Nederlanders dus enkel nog nieuwe Audi-modellen met een benzine, (plug-in) hybride of elektrische aandrijving bestellen.
In ons land zou die beslissing waarschijnlijk dramatische gevolgen hebben voor het merk, want veel professionele veelrijders, een grote groep in het Belgische klantenbestand van het merk met de vier ringen, zweren nog steeds bij een diesel. Over de hele Belgische automarkt heeft nog bijna een kwart van de nieuw verkochte auto’s een zelfontbrander onder de kap. In Nederland is dat amper zo’n 2%, en bij Audi zelfs nog maar 1% in 2021. De Nederlandse invoerder van het Duitse merk motiveert de beslissing ook met: “de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor.”
Hoewel het marktaandeel van de diesel in Europa op de terugweg is, met net iets meer hybrides (1.901.239) dan diesels (1.901.191) in 2021, blijft hun aandeel toch nog groot. Maar niet in Nederland dus, waar dieselvoertuigen fiscaal afgestraft worden en je al heel veel kilometers moet malen om die kost te kunnen verantwoorden. Elektrische en plug-in hybride modellen zijn er ook voordeliger voor de ‘bijtelling’, te vergelijken met het Voordeel Alle Aard bij ons.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.